EPN-V2

VMNT6000 Medisinsk nødmeldetjeneste og den akuttmedisinske kjeden Emneplan

Engelsk emnenavn
The role of Emergency Medical Dispatch in the Emergency medicalServices
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omfatter fordypning knyttet til medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden. Det legges vekt på kunnskap om tidskritiske tilstander, sårbare grupper og prehospitale ressurser, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet omhandler den profesjonsfaglige digitale kompetansen til yrkesfaglærere og i profesjonsfellesskapet. Studenten skal i dette emnet kartlegge og vurdere arbeidsplassens bruk og integrasjon av IKT i tilpasset opplæring. Emnet fokuserer på læreplananalyse, yrkesrelevant opplæring, grunnleggende ferdigheter, samt vurdering for og av læring ved bruk av digitale verktøy og teknologi.

  • Læringsutbytte

    Ingen

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten

    • har kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse
    • har kunnskap om ulike digitale lære og hjelpemidler til bruk i opplæringen
    • har kunnskap om bruk av digital teknologi i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring i sentrale yrkesoppgaver i eget utdanningsprogram

    Ferdigheter Studenten

    • kan analysere bruk av IKT i opplæringen og bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
    • kan vurdere elevenes faglige ferdigheter for å kunne tilrettelegge for en mangfoldig elevgruppe
    • kan anvende digital teknologi i vurdering for og av læring

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan evaluere og vurdere egen og avdelingens opplæring og bruk av teknologi
    • kan analysere læreplaner og digital kompetanse i utdanningsprogrammet
    • kan bruke teknologi til samhandling og læring og tilrettelegge for digital opplæring i yrkesfaget
    • kan anvende digital teknologi på en etisk forsvarlig måte
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen er en individuell semesteroppgave som leveres i form av en multimodal presentasjon på 8-10 minutter. I presentasjonen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori.

    Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.