EPN-V2

VMNT6000 The role of Emergency Medical Dispatch in the Emergency medicalServices Course description

Course name in Norwegian
Medisinsk nødmeldetjeneste og den akuttmedisinske kjeden
Study programme
Further Education in Emergency Medical Dispatch
Further Education in Emergency Medical Dispatch
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omfatter fordypning knyttet til medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden. Det legges vekt på kunnskap om tidskritiske tilstander, sårbare grupper og prehospitale ressurser, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte rollen til de ulike aktørene i den akuttmedisinske kjeden (inkludert pasient og innringer)
  • kan drøfte samvirke mellom medisinsk nødmeldetjeneste og med de ulike nødetatene (politi og brann)
  • kan gjøre rede for den medisinske nødmeldetjenestens rolle ved større hendelser
  • kan kritisk vurdere den medisinske nødmeldetjenestens bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander
  • kan drøfte hvilke hensyn medisinsk nødmeldetjeneste må ta ved håndtering av sårbare pasientgrupper (barn, eldre, gravide, pasienter med psykiske lidelser og rusproblematikk)
  • kan gjøre rede for lover, forskrifter og rundskriv som regulerer den medisinske nødmeldetjenestens rolle i det prehospitale arbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan tematisere og analysere medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden
  • kan analysere systemfaglige problemstillinger knyttet til sårbare pasientgrupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over hvordan medisinsk nødmeldetjeneste påvirker det prehospitale pasientforløpet
  • kan bidra til pasientsikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av akuttmedisinske tjenester og sektorer i hele pasientforløpet

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, webseminarer, digitalt gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 80 % tilstedeværelse på oppstartsseminar og webseminar.
  • ett obligatorisk fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/-10 %). Fagnotatet presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter

Assessment

Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert karakterskala A-F.

Examiners

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.