Programplaner og emneplaner - Student
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen Programplan
- Engelsk programnavn
- Management in the Norwegian Work Life
- Gjelder fra
- 2022 VÅR
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Tema
- Organisering
- Ledelse
- Smertevurdering og -behandling
- Symptomlindring
- Etikk
- Sorg og krise
- Organisering og tverrfaglig samarbeid
Studiet, består av 4 obligatoriske emner og gjennomføres på deltid i løpet av to semestre.
Deltidsstudiet er samlingsbasert, med inntil fire-fem samlinger på 2-4 dager i studietiden. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider med fagstoff alene og sammen med medstudenter.
Studiet definerer ca. 60% av pensumgrunnlaget. Resten velger studentene selv i forbindelse med arbeidskrav og eksamener. Selvvalgt pensum må synliggjøres gjennom full referanse, antall sider og markeres med stjerne.
Målgruppe
Pedagogikk og pedagogiske virkemidler
Studiet består av en kombinasjon av nettbasert og samlingsbasert undervisning der de pedagogiske virkemidlene benyttes.
Ressurforelesninger
Forelesninger av eksterne eller interne forelesere gitt i samlingene eller i nettbasert undervisning.
Samlingsbaserte arbeidsformer
Studiet har fire-fem fellessamlinger. Hver samling går over to til fire dager og består blant annet av forelesninger. Studentene er medskapere til kunnskapen og kunnskapsutvikling og det forutsettes at studentene er aktivt deltagende i diskusjoner med medstudenter og forelesere. Studentenes erfaring trekkes med i diskusjoner og underbygges med teoretiske perspektiver
QuizSelvtest(er)i form av nettbasert quiz
Nettbaserte arbeidsformerDet forutsettes at studentene har egne dataverktøy og tilgang til internett. E-læringsverktøy brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting, kunnskapsutvikling og oppgaveinnleveringer.
Digital undervisningFaglærere legger ut forelesninger, faglige tekster, interaktive oppgaver, og studentene får tilgang til informasjon, pensum og artikler gjennom internett og nettsider.
Digital forelesningDet kan være aktuelt med digital forelesning. Digitale forelesninger foregår primært som opptak eller korte redigerte filmer på 2-8 minutter.
Observasjonspraksis
Studentene har selv ansvar for å avtale og gjennomføre observasjonspraksis. Studentene vil få utdelt oversikt over aktuelle steder i Norge, Skandinavia og/eller Europa.
Prosjektskisse og poster
Studentene utarbeider en prosjektskisse knyttet til et selvvalgt tema og lager en poster som presenterer prosjektet
Selvstudier og gruppearbeid
Studentens egenaktivitet er en vesentlig del av studieinnsatsen. Denne skal sikre kontinuitet i læring og gjennomføring. Egenaktivitet er oftest individuelt arbeid, men omfatter også samarbeid med medstudenter via OsloMet sin læringsplattform. Enkelte eksamener og arbeidskrav kan leveres i grupper. Det kan være aktuelt at studentene gir muntlige eller skriftlige tilbakemeldinger på hverandres arbeid.
Rollespill
Studentene blir utfordret på praksisnære situasjoner og deltar i rollespill knyttet til ulike case
Opptakskrav
Arbeidskrav er alle former for arbeider/aktiviteter som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Å forholde seg til etiske aspekter og dilemmaer er et viktig kriterium i alle arbeidskrav.
Hensikten med arbeidskravene er primært å:
- fremme studentens progresjon og faglige utvikling i studiet
- stimulere studenten til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
- legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål
De enkelte arbeidskravene ligger under hvert emne.
Det er obligatorisk frammøte på samlingene og det er krav om 80% tilstedeværelse. Eventuelt fravær ut over 20% må avtales med faglærer. Det kreves da et refleksjonsnotat for å erstatte fraværet.
Observasjonspraksis
Studentene skal gjennomføre en 2-3 dagers ikke veiledet observasjonspraksis i vårsemesteret. Det forventes at studentene presenterer sine observasjoner i en samling. OsloMet godtgjør utgifter med inntil kroner (satsen avgjøres ved etablering til dekan). Utgifter ut over dette må studenten eller studentens arbeidsgiver dekke.
GodkjenningArbeidskrav bedømmes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent, må forbedres før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen.
Læringsutbytte
Utdanningstilbudet skal være et alternativ til tradisjonell utdanning i ledelse og organisasjonsfag. Det legges vekt på kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte, hva som skiller norsk arbeidsliv fra arbeidslivet i andre land og hvilke føringer dette legger på organisasjonsutforming og ledelsespraksis på norske arbeidsplasser. Utdanningen anvender Arbeidslivsbarometeret, Medbestemmelsesbarometeret, Ledelsesbarometeret og studentenes egne arbeidslivserfaringer som ferskvarekunnskap i undervisningen.
Innhold og oppbygging
Fakultet for helsevitenskap
Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA)
Godkjent av utdanningsutvalget ved HV 31.10.2018
Sist endret av prodekan 13. januar 2020
2. studieår
3. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved OsloMet - storbyuniversitetet. Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet er organisert som et deltidsstudium over to år, og består av fire emner á 15 studiepoeng.
Emne 1, 1.semester : NAM6000 Arbeidslivskunnskap
Emne 2: 2.semester: NAM6100 Makt og opposisjon
Emne 3: 3.semester: NAM6200 Organisasjon og ledelse i norske virksomheter
Emne 4: 4.semester: NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv
Det er ingen progresjonsregler på studiet, men det er anbefalt at emnene gjennomføres i den rekkefølgen som er skissert over.
Vurdering og sensur
Undervisningen i hvert emne er organisert i fysiske og digitale samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid.