Programplaner og emneplaner - Student
NAM6200 Organisation and Leadership in Norwegian Enterprises Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjon og ledelse av norske virksomheter
- Study programme
-
Management in the Norwegian Work LifeManagement in the Norwegian Work Life
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en kunnskap i ledelsesteori og skillet mellom management og leadership som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet. På samme måten er skillet mellom styring og ledelse sentralt i emnet.
Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner og ulik organisasjons- og ledelsesteori. Human Resource Management/ HR-ledelse drøftes i forhold til den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike former og modeller for ledelse,
- anvendelse av organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver i praktisk utøvelse av ledelse, og
- anvendelse av ulike ledelsesformer i norsk arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
- anvende ledelsesteoretiske perspektiver for å forklare virksomheters oppbygging og virkemåte,
- bruke Norsk Ledelsesbarometeret (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å forklare ulike lederroller og styringsmekanismer i arbeidslivet, og
- utvikle og etablere strategier for endring og utvikling.
Generell kompetanse
Studenten kan
- bedømme ledelsesmodeller ved hjelp av kritisk refleksjon,
- lede prosesser ved hjelp av forskningsbasert kunnskap, og
- vurdere og kommunisere hvordan ulike ledelsesmodeller kan hemme eller fremme medbestemmelse og partssamarbeid i praksis.
Teaching and learning methods
Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Ingen obligatorisk aktivitet.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 10;dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10;sider / 23 000;tegn inkludert mellomrom.;I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Emnet er todelt og består av å utvikle en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet og deretter skrive en mastergradsoppgave. Prosjektbeskrivelsen skal vise problemstilling og tema for oppgaven samt hvordan mastergradsprosjektet er tenkt gjennomført. Oppgaven skal være et selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av teoretiske perspektiver som kan knyttes til fysioterapifeltet. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt. Oppgaven kan gjøres individuelt eller av to studenter sammen.
Grading scale
Alle emner i 1. og 2. studieår må være bestått før veileder til masteroppgaven kan oppnevnes.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen fysioterapi
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle et forskningsdesign og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale, samt formidle resultatene på en vitenskapelig tilfredsstillende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning
Course contact person
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og seminarer som støtte til den veiledete utarbeidelsen av masteroppgaven. Første seminar er knyttet til prosjektbeskrivelse og masterprosjektet. Studentene skal presentere sitt utkast til prosjektbeskrivelse for medstudenter og lærere. Fristen for å levere inn en endelig prosjektbeskrivelse er én måned etter seminaret.
Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder og en annen faglærer ved studiet. Individuell veileder til masteroppgaven skal være oppnevnt senest seks uker etter fristen for innlevering av beskrivelsen.
Student(ene) og veileder utformer en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.
Studenten(e) får så inntil to timer med veiledning på prosjektbeskrivelsen. Veiledningen knyttet til prosjektbeskrivelsen er obligatorisk: se Arbeidskrav.
Veiledningen skal sikre at prosjektet er i samsvar med forskningsetiske rammer og bidra til utforming av problemstillinger og kvalitet i datainnsamling og dataanalyse. Det gis inntil 25 timers veiledning på masteroppgaven inkludert de to timene på prosjektbeskrivelsen. Veiledningstilbudet er uavhengig av om studenter skriver alene eller to og to sammen.
Det arrangeres 6-8 seminarer à 1-2 dager i løpet av masteroppgaveåret i tillegg til startseminaret. Studentene får her mulighet til å diskutere sitt prosjekt og få tilbakemelding fra medstudenter og veileder/forelesere.