EPN-V2

NAM6100 Makt og opposisjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Governance, Management and Codetermination
Studieprogram
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i grunnleggende teorier om makt og grunnleggende teori om organisasjon og ledelse som analytiske verktøy i studiet av arbeidslivet.

Studentene lærer å analysere arbeidslivsrelasjoner med makt-, organisasjons- og ledelsesteori. Hvordan lederroller og styringsinstrumenter henger sammen og virker inn på drift og utvikling av virksomheter er et hovedfokus.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • maktrelasjoner og former for makt,
  • organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver, og
  • organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
  • anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles, og
  • planlegge og iverksette endringsprosesser.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten,
  • bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet,
  • bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed, og
  • anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav: Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.

Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom;arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.

Semesteroppgave med et omfang på;10;sider / 23 000;tegn inkludert mellomrom. I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.