Programplaner og emneplaner - Student
Management in the Norwegian Work Life Programme description
- Programme name, Norwegian
- Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Utdanningstilbudet skal være et alternativ til tradisjonell utdanning i ledelse og organisasjonsfag. Det legges vekt på kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte, hva som skiller norsk arbeidsliv fra arbeidslivet i andre land og hvilke føringer dette legger på organisasjonsutforming og ledelsespraksis på norske arbeidsplasser. Utdanningen anvender Arbeidslivsbarometeret, Medbestemmelsesbarometeret, Ledelsesbarometeret og studentenes egne arbeidslivserfaringer som ferskvarekunnskap i undervisningen.
Target group
Alle med interesse for den norske arbeidslivsmodellen.
Admission requirements
Opptakskrav er generell studiekompetanse.
Søkere uten generell studiekompetanse kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Ved vurdering av realkompetanse gjelder generelle bestemmelser fra Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet. Alle typer arbeid og utdanning regnes som relevant realkompetanse.
Det er løpende opptak inntil studiet er fullt. Kvalifiserte søkere gis tilbud om plass basert på tidspunkt for søknadsregistrering.
Gjennomføringen av studiet fordrer et tilstrekkelig antall studenter. Dersom det er for få søkere/studenter som ønsker å gjennomføre studiet kan gjennomføringen avlyses. Søkere/studenter vil i så fall bli informert før studiets planlagte oppstart.
Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Learning outcomes
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter alle fire emnene har kandidaten kunnskap om
- anvendt forskning i ledelses- og organisasjonsfaget
- den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte
- bygging og vedlikehold av organisasjonsstrukturer i den norske konteksten
- anvendelse av ulike ledelses- og styringsformer i norsk arbeidsliv
- arbeidslivets lov- og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse
;
Ferdigheter
Kandidaten kan anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten.
- Identifisere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
- Føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
- Bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings- og gjennomføringsprosesser
- Praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
- Identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
- Identifisere sammenhenger mellom organisasjons- og ledelsesformer og resultater
;
Generell kompetanse
Kandidaten har styrket evne til
- kommunikasjon av organisasjons- og ledelsesfaget
- å formidle og forklare problemstillinger og faglige perspektiver
- å samhandle med andre i drifts og utviklingsprosesser
- å anvende etiske retningslinjer
- å bidra til nyskaping og innovasjon
- kritisk refleksjon
Content and structure
Studiet er organisert som et deltidsstudium over to år, og består av fire emner á 15 studiepoeng.
Emne 1, 1.semester : NAM6000 Arbeidslivskunnskap
Emne 2: 2.semester: NAM6100 Makt og opposisjon
Emne 3: 3.semester: NAM6200 Organisasjon og ledelse i norske virksomheter
Emne 4: 4.semester: NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv
;
Det er ingen progresjonsregler på studiet, men det er anbefalt at emnene gjennomføres i den rekkefølgen;som er skissert over.;
1st year of study
1. semester
2. semester
2nd year of study
Teaching and learning methods
Studiet i Veiledning og coaching er en tverrfaglig videreutdanning som skal dekke behov for utvidet kompetanse i yrker der veiledning og coaching er et vesentlig innslag. Denne studieplanen er utarbeidet med utgangspunkt i "Veiledningspedagogikk - en tverrfaglig videreutdanning", første gang godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 1. april 2003.;Veiledning og veiledningspedagogikk har en lang tradisjon i norsk utdanning. I de senere årene er begrepet coaching tatt stadig mer i bruk i veiledningssammenheng. Veiledning og coaching har mange fellestrekk i verdigrunnlag, tilrettelegging og arbeidsmåter. Begge har til hensikt å bidra til utvikling og endring, refleksjon og læring. Noe av det som skiller veiledning og coaching, er at veiledning vektlegger å forstå og bearbeide erfaringer som grunnlag for utvikling. Coaching er i større grad rettet mot her-og-nå og framtida, og med mer vekt på måloppnåelse og handlingsorientering. Bruk av veiledning eller coaching tilpasses hovedsakelig til situasjon og kontekst, og til individ- og gruppe.
I dagens samfunn legges det stor vekt på enkeltmenneskets ansvar for og mulighet til livslang læring og utvikling. Det er derfor viktig å kunne legge til rette slik at alle mennesker får muligheter til å ta i bruk hele sitt potensiale på en best mulig måte. Studiet skal bidra til å styrke og utvikle faglige og menneskelige kvaliteter som veileder og coach.; I studiet vektlegges egentrening i studentgrupper og i reelle situasjoner. Treningen og erfaringen skal bidra til utvikling av handlingskompetanse i veiledning og coaching. Gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap,;erfaringsutveksling og analyse av praksisvirkeligheten, skal studiet bidra til å sette fokus på refleksjon og utvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå.
Formålet med studiet er å kvalifisere for veiledning og coaching på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Dette innebærer blant annet å fremme kompetanse og legge til rette for utviklingsarbeid i offentlig og privat virksomhet. Studiet gir også relevant kompetanse for ledere på ulike nivåer.
Work requirements
Målgruppe for studiet er personer med høgere utdanning som arbeider med undervisning, veiledning og coaching, eller har lederoppgaver i offentlig og privat virksomhet.
Assessment
Opptakskrav er treårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning.
Det gis tilleggspoeng (maksimalt 1,5 poeng) for utdanning innenfor helse- og sosialfag, pedagogikk eller psykologi utover minstekravet.
Det gis tilleggspoeng (maksimalt 2,5 poeng) for relevant yrkespraksis utover minstekravet. Relevant yrkespraksis er yrkespraksis med som innebærer veiledning av elever, pasienter, klienter eller lignende.
For rangeringsregler vises det til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Se opptaksforskriften på lovdata.no.
;
Emnene må gjennomføres i rekkefølge slik at gjennomført og bestått VEIC7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å fortsette på VEIC7200 og videre VEIC7300
Studenter som har avlagt og bestått eksamen i studiene Coaching og relasjonsledelse (CORO) og Veiledning og coaching (VCOO), emnene CORO7100 eller VCOO7100 og CORO7200 eller VCOO7200, kan søke fritak for hhv emnene VEIC7100 og VEIC7200.; Opptakskravene til dette studiet (VEIC) må oppfylles.