EPN

Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen Programplan

Engelsk programnavn
Management in the Norwegian Work Life
Gjelder fra
2021 VÅR
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Utdanningstilbudet skal være et alternativ til tradisjonell utdanning i ledelse og organisasjonsfag. Det legges vekt på kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte, hva som skiller norsk arbeidsliv fra arbeidslivet i andre land og hvilke føringer dette legger på organisasjonsutforming og ledelsespraksis på norske arbeidsplasser. Utdanningen anvender Arbeidslivsbarometeret, Medbestemmelsesbarometeret, Ledelsesbarometeret og studentenes egne arbeidslivserfaringer som ferskvarekunnskap i undervisningen.

Målgruppe

Alle med interesse for den norske arbeidslivsmodellen.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved OsloMet - storbyuniversitetet. Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter alle fire emnene har kandidaten kunnskap om

  • anvendt forskning i ledelses- og organisasjonsfaget

  • den norske arbeidslivsmodellens oppbygging og virkemåte

  • bygging og vedlikehold av organisasjonsstrukturer i den norske konteksten

  • anvendelse av ulike ledelses- og styringsformer i norsk arbeidsliv

  • arbeidslivets lov- og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse

 

Ferdigheter

Kandidaten kan anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten.

  • Identifisere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen

  • Føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer

  • Bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings- og gjennomføringsprosesser

  • Praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser

  • Identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter

  • Identifisere sammenhenger mellom organisasjons- og ledelsesformer og resultater

 

Generell kompetanse

Kandidaten har styrket evne til

  • kommunikasjon av organisasjons- og ledelsesfaget

  • å formidle og forklare problemstillinger og faglige perspektiver

  • å samhandle med andre i drifts og utviklingsprosesser

  • å anvende etiske retningslinjer

  • å bidra til nyskaping og innovasjon

  • kritisk refleksjon

Innhold og oppbygging

Studiet er organisert som et deltidsstudium over to år, og består av fire emner á 15 studiepoeng.

Emne 1, 1.semester : NAM6000 Arbeidslivskunnskap

Emne 2: 2.semester: NAM6100 Makt og opposisjon

Emne 3: 3.semester: NAM6200 Organisasjon og ledelse i norske virksomheter

Emne 4: 4.semester: NAM6300 Marked, utvikling og omstillingsevne i norsk arbeidsliv

 

Det er ingen progresjonsregler på studiet, men det er anbefalt at emnene gjennomføres i den rekkefølgen som er skissert over. 

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

2. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i hvert emne er organisert i fysiske og digitale samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er arbeidskrav i emne NAM6000 og i emne NAM6300. Arbeidskravet er et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling i hvert emne.

Studentene tilbys å benytte empirien fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) til å belyse sine problemstillinger.

Arbeidskravet i hvert emne skal være godkjent av emneansvarlig for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på ny èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom arbeidskravet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det aktuelle emnet.

Vurdering og sensur

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler.

Vurderingsformen i emne NAM6000 og i emne NAM6200 er en individuell hjemmeeksamen. Vurderingsformen i emne NAM6100 og emne NAM6300 er en individull fordypningsoppgave.

Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes to sensorer til sensurering av hver oppgave. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.