Studieinfo emne NAM6000 2021 HØST
NAM6000 Arbeidslivskunnskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Work Life Studies
- Studieprogram
-
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellenLedelse i den norske arbeidslivsmodellen
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi innføring i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskap om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter. De analytiske redskapene er teori om makt, organisasjon og ledelse.
Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons- og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det norske arbeidslivets historiske utvikling,
- kunnskap om organisasjons- og ledelsesteoretiske forståelsesmodeller,
- kunnskap om makt og opposisjon i arbeidslivet, og
- kjennskap til grunnleggende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare prosesser på en arbeidsplass.
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke noen teoretiske perspektiver for å reflektere over relasjoner mellom grupper på egen arbeidsplass,
- bruke Norsk Ledelsesbarometer (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å belyse lederroller og styringsmekanismer og å utlede behov for endring, og
- bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass.
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende ledelsesteori, organisasjonsteori og forskningsbaserte metoder i ledelse av egen virksomhet,
- anvende norske arbeidsrettslige prinsipper i ledelse og organisering på norske arbeidsplasser,
- bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte, og
- anvende de bedriftsdemokratiske ordningene i lov- og avtaleverket i virksomhetsutvikling.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Ingen obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 10 antall dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider / 23 000 tegn inkludert mellomrom. I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.