EPN

NAM6000 Arbeidslivskunnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Work Life Studies
Studieprogram
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi innføring i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskap om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter. De analytiske redskapene er teori om makt, organisasjon og ledelse.

Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons- og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det norske arbeidslivets historiske utvikling,
  • kunnskap om organisasjons- og ledelsesteoretiske forståelsesmodeller,
  • kunnskap om makt og opposisjon i arbeidslivet, og
  • kjennskap til grunnleggende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare prosesser på en arbeidsplass.

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke noen teoretiske perspektiver for å reflektere over relasjoner mellom grupper på egen arbeidsplass,
  • bruke Norsk Ledelsesbarometer (årlig spørreundersøkelse i fagforbundet Ledernes regi) for å belyse lederroller og styringsmekanismer og å utlede behov for endring, og
  • bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende ledelsesteori, organisasjonsteori og forskningsbaserte metoder i ledelse av egen virksomhet,
  • anvende norske arbeidsrettslige prinsipper i ledelse og organisering på norske arbeidsplasser,
  • bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte, og
  • anvende de bedriftsdemokratiske ordningene i lov- og avtaleverket i virksomhetsutvikling.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Ingen obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 10 antall dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider / 23 000 tegn inkludert mellomrom. I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.