Programplaner og emneplaner - Student
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger Programplan
- Engelsk programnavn
- Clinical Supervision of Students in Health Professional Education
- Gjelder fra
- 2024 HØST
- Studiepoeng
- 10 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Målgruppe
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om og forståelse for spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring
- har forståelse for og innsikt i tiltak for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov
- ha kunnskap om barn og unges psykososiale miljø
Ferdigheter
Kandidaten
- kan nyttiggjøre seg individuelle opplæringsplaner og forstå innholdet i planene
- kan reflektere over ulike tiltak som gjennomføres i samarbeid med andre faggrupper
Generell kompetanse
Kandidaten
- viser evne til samarbeid, ansvarlighet og kritisk tenkning
- kan reflektere over spesialpedagogisk tilrettelegging av opplæring i tråd med etiske krav og retningslinjer, og i lys av teori- og erfaringsbasert kunnskap
- viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov
Opptakskrav
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Studiet består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:
- SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet
- SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov
Temaene i emnebeskrivelsene er ment å være konkretiserende og veiledende i forhold til læringsutbyttet. Vektlegging og rekkefølge av temaene tilpasses de enkelte studentgrupper og dagsaktuelle problemstillinger. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SPIN7100 og utdypes i emne SPIN7200.
Opptak til SPIN7200 forutsetter bestått SPIN7100 eller tilsvarende.
Innhold og oppbygging
Studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studieevaluering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.
Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Aktuelle arbeidsformer:
- undervisning/forelesninger
- gruppearbeid og gruppediskusjoner
- skriftlige arbeider
- utprøvinger i praksis
- litteraturstudier
- veiledning
- bruk av IKT
Arbeidskravene i studiet skal bidra i studentenes spesialpedagogiske kompetanseutvikling og danne grunnlag for arbeidet med eksamensinnleveringene.