Programplaner og emneplaner - Student
VEIPR6100 Veiledning og vurdering 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision and Assessment 2
- Studieprogram
-
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det gis gradert karakter (A-F).
Forkunnskapskrav
Bestått VEIPR6000 eller tilsvarende emne/utdanning for å kunne søke opptak til VEIPR6100.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om læring, tilrettelegging for læring og vurdering av læringsutbytter
- kunnskap om ulike perspektiver på læring
- inngående kunnskap om ledelse av grupper, gruppedynamikk og gruppeprosesser
- kunnskap om ulike modeller og arbeidsmåter i veiledningsgrupper
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt og grupper
- planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytte
- gjennomføre løpende skikkethetsvurdering
- anvende ulike veiledningsmetoder og studentaktive læringsformer
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen veilederrolle og funksjon i enfaglig og flerfaglige veiledningsgrupper identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Engelsk 1, 1.-7. trinn , eller tilsvarende.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter. Omfang 2500 ord, (+/- 10 %). Arbeidet pågår gjennom hele emnet og har en innleveringsdato.
Ny eksamen: Studenten(e) omarbeider oppgaven.
Vurderingsuttrykk
Bestått-ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor sensurerer minimum 20 % av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor.