EPN-V2

VEIPR6100 Veiledning og vurdering 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Supervision and Assessment 2
Studieprogram
Praksisveiledning av studenter i helsefaglige utdanninger
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Det gis gradert karakter (A-F).

Forkunnskapskrav

Bestått VEIPR6000 eller tilsvarende emne/utdanning for å kunne søke opptak til VEIPR6100.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om læring, tilrettelegging for læring og vurdering av læringsutbytter
  • kunnskap om ulike perspektiver på læring
  • inngående kunnskap om ledelse av grupper, gruppedynamikk og gruppeprosesser
  • kunnskap om ulike modeller og arbeidsmåter i veiledningsgrupper

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning individuelt og grupper
  • planlegge og gjennomføre vurdering av læringsutbytte
  • gjennomføre løpende skikkethetsvurdering
  • anvende ulike veiledningsmetoder og studentaktive læringsformer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over egen veilederrolle og funksjon i enfaglig og flerfaglige veiledningsgrupper identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg må søkeren ha fullført og bestått Engelsk 1, 1.-7. trinn , eller tilsvarende.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter. Omfang 2500 ord, (+/- 10 %). Arbeidet pågår gjennom hele emnet og har en innleveringsdato.

Ny eksamen: Studenten(e) omarbeider oppgaven.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor sensurerer minimum 20 % av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor.