Programplaner og emneplaner - Student
Bachelor's Programme in Development Studies Programme description
- Programme name, Norwegian
- Bachelorstudium i utviklingsstudier
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Bachelorstudiet i utviklingsstudier gir en tverrfaglig innføring i Nord/Sør-forhold og utviklingslandenes situasjon. Gjennom studiet vil studentene arbeide med temaer og problemstillinger som er utviklet innen fag som geografi, historie, sosialantropologi, religionsvitenskap, sosiologi, statsvitenskap, økonomi og pedagogikk. Det særegne ved utviklingsstudiene er måten disse fagene kombineres og anvendes på til å utvikle kunnskap og innsikt i Nord/Sør-spørsmål.
Studenter utenfor bachelorprogrammet kan søke opptak på de enkelte delene av programmet i henhold til gjeldende opptakskrav dersom de lyses ut for opptak.
For tildeling av bachelorgrad i utviklingsstudier ved OsloMet kreves studier av 180 studiepoengs omfang, med 120 studiepoeng i utviklingsstudier (60 av studiepoengene skal være på påbyggingsnivå). Studentene kan i tillegg til emnene i utviklingsstudier søke om å få godskrevet et relevant fag/emne/emnegruppe eller studieprogram av maksimum 60 studiepoengs omfang fra en annen institusjon i inn- eller utland. Disse emnene vil normalt kunne erstatte fjerde og/eller femte semester av bachelorstudiet. Minimum 60 av studiepoengene i graden må være gjennomført ved OsloMet. Det er et krav at man gjennomfører tredje semester og sjette semester i utviklingsstudier ved OsloMet.
Studenter som har fullført 60 studiepoeng tilsvarende Utviklingsstudier årsstudium ved OsloMet, kan søke direkte opptak til andre studieår i bachelorprogrammet.
Studiet fører fram til graden bachelor i utviklingsstudier. Gjennom studiet vil studentene kvalifisere seg for arbeid med informasjonsvirksomhet omkring Nord/Sør-forhold, for utviklingsarbeid i land i Sør og for ulike typer arbeid i private og offentlige organisasjoner i Norge og i utlandet. Deler av studiet kan innpasses i bachelorgrader ved andre institusjoner. Fullført bachelorgrad kvalifiserer til opptak til masterstudium i International Development, Education and Sustainabilities ved OsloMet og en del andre masterstudier ved andre institusjoner.
-
Target group
Bachelorprogrammet henvender seg til studenter som er interessert i tverrfaglig samfunnsvitenskap med vekt på utviklingsproblemer og Nord-Sør-forhold.
-
Admission requirements
For opptak til studiet kreves generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
-
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kultur, økonomi, politikk og samfunnsforhold og bærekraft i fattige land og deres forhold til rike land
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning om utviklingsspørsmål og Nord/Sør-forhold
- har bred kunnskap om metoder som er relevante for samfunnsvitenskapelig forståelse av utviklingsspørsmål
Ferdigheter
Kandidaten
- har evne til å anlegge et flerfaglig helhetsperspektiv på praktiske og teoretiske problemstillinger vedrørende utvikling
- kan planlegge og utføre elementær problemorientert innhenting av empirisk kunnskap
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan presentere problemorienterte årsaksforklaringer, anvende kritisk analyse og gjennomføre reflekterte vurderinger
- kan gi en skriftlig framstilling av et problem, basert på samfunnsvitenskapelig metode
- kan foreta selvstendige kildesøk i forbindelse med informasjonsinnsamling til større skriftlige oppgaver
- kan inngå i faglig orientert prosjektarbeid med omfattende gruppeprosesser og erfaringsbasert læring
-
Content and structure
Bachelorstudiet i utviklingsstudier er organisert som et heltidsstudium over tre studieår (180 studiepoeng). Studiet framstår som en helhetlig utdanning og er bygd opp av emner og organisert som ulike kurs innenfor utviklingsstudier. De enkelte emner varierer fra 10 til 30 studiepoeng.
Første studieår er identisk med årsstudiet i utviklingsstudier. Det første året består av fire emner, hvorav to går i høstsemesteret og to i vårsemesteret, til sammen 60 studiepoeng. Et femukers feltarbeid i et land i Sør/i Norge står sentralt i dette, og pensum, undervisning, arbeidsformer og arbeidskrav er definert i forhold til feltarbeidet. Forberedelsene til feltoppholdet starter tidlig i første semester med valg av land, gruppedannelser og valg av tema for feltarbeidet. Studentene skriver en fyldig feltoppgave (tilsvarende 20 studiepoeng) i etterkant av feltoppholdet.
I andre studieår fordyper studentene seg i ulike emner gjennomgått i første studieår, slik at de tilegner seg en grundigere forståelse av sentrale temaer i utviklingsstudier. Tredje semester består av et semesteremne på 30 studiepoeng med fordypning på temaet makt og politikk. Fjerde semester består av tre emner à 10 studiepoeng. Dette semesteret er lagt til rette for internasjonale utvekslingsstudenter som kommer til OsloMet, ved at undervisningen kan gis på engelsk i de tre emnene.
Tredje studieår gir en ytterligere faglig fordypning i aktuelle temaer innenfor utviklingsstudier.
Femte semester består av to emner à 15 studiepoeng. Som i fjerde semester, er også dette semesteret lagt til rette for internasjonale utvekslingsstudenter, ved at undervisningen kan gis på engelsk i de to emnene. På sjette semester er det to alternative løp, en teorivariant og et hospiteringsbasert løp med et ti ukers/seks måneders oppdrag hos en vertsorganisasjon innen utviklingsindustrien. Det hospiteringsbaserte løpet har et begrenset antall plasser (se emneplanen for mer informasjon). I begge emnene skal studentene skrive en individuell bacheloroppgave, der teorivariantens oppgaver vil være orientert mot brede utviklingsspørsmål og praksisvariantens oppgave vil være knyttet til studentenes arbeid ved praksisstedet.
I den samlede bachelorgraden utgjør studier i metode 15 studiepoeng. Dette er i hovedsak kvalitativ metode knyttet til forberedelse og gjennomføring av feltarbeidet i første studieår. Videre inneholder særlig det sjette semesteret refleksjon om metode(r) i utviklingsstudier.
Oversikt over Bachelorstudium i utviklingsstudier:
1. studieår:
UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier, 20 stp.
UTVB1200 Regionalkunnskap og global historie, 10 stp.
UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori, 10 stp.
UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier, 20 stp.
2. studieår:
UTVB2000 Makt og politikk, 30 stp.
UTVB2100 Development and Migration, 10 stp.
UTVB2400 Media and Development, 10 stp.
UTVB2500 Choices of Sustainability Transitions, 10 stp.
3. studieår:
UTVB2210, Education and Religion in Deveolpment,15 stp.
UTVB3003 Introduction to the Development Enterprise, 15 stp.
Enten: UTVB3300 Teorier om utvikling, globalisering og sosial endring, 30 stp.
Eller: UTVB3901 Hospitering i utviklingsindustrien, 30 stp.
Progresjonskrav i bachelorstudiet
For studenter tatt opp til Bachelorstudium i utviklingsstudier gjelder følgende progresjonskrav:
For å kunne starte på emnet UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kreves:
godkjent arbeidskrav i emnet UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier
godkjente arbeidskrav i UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie
gjennomført emnet og bestått eksamen i emnet UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori
I særskilte tilfeller kan det vurderes om kravet om at eksamen på emne UTVB1200 Regionalkunnskap og globalhistorie må være bestått for å kunne starte på emne UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier kan avvikes.
For å kunne starte på andre studieår av bachelorstudiet, må første semester av utdanningen være bestått, til sammen 30 studiepoeng.
For å kunne starte på sjette semester av bachelorstudiet, må minst 120 studiepoeng av utdanningen være bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av studiet, til sammen 90 studiepoeng. 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester av bachelorstudiet, eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet. Studenter som skal ta emne UTVB3901, må ha bestått UTVB3002 Introduction to the Development Enterprise, og blitt tildelt hospitantplass hos en av vertsorganisasjonene som osloMet har avtale med.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
2nd year of study
3. semester
-
Teaching and learning methods
Formålet med utdanningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert og grunnleggende kunnskaper om og ferdigheter i karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning av unge og voksne. Karrierelæring, livsmestring, relasjons- og karrierekompetanse er sentrale begreper. Studiet skal bidra til å utvikle deltakerens karriereveileder- og rådgivningskompetanse.
Studiet er praksisorientert og tar blant annet utgangspunkt i studentenes selvopplevde erfaringer og utfordringer i karriereveilednings- og rådgivningssituasjoner.
-
Internationalisation
Målgruppen for studiet er alle som er interessert i, arbeider med eller ønsker å arbeide med, karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning.
Eksempler er: HR-ansvarlige og privatpraktiserende karriereveiledere og rådgivere, ansatte i utdanningssektor, Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og oppfølgingstjenesten (OT), NAV, rekrutteringsbransjen, attføringsbedrifter og tiltaksarrangører.
-
Work requirements
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- Fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis
- Minimum fem års relevant yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
-
Assessment
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskjellige rådgivnings-, kommunikasjons- og veiledningsteorier
- har grunnleggende kunnskap om fasene i kartleggings- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om lover, forskrifter og rammer som regulerer rettigheter og rådgiverens/veilederens praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere behov, og anvende hensiktsmessige veilednings- og rådgivningsmetoder, verktøy (også digitale) og tiltak for å fremme en positiv utvikling
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere rådgivnings- og karriereveiledningsaktiviteter
- kan identifisere relevante samarbeidspartnere og bidra til å utvikle funksjonelle nettverk
- kan tolke resultater av kartlegginger og sette inn nødvendige tiltak ved behov
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet og karriereveiledning inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte grupper
- bruker etiske retningslinjer og refleksiv praksis for å utvikle egen veileder- og rådgiverrolle
- er åpen og viser forståelse for og innsikt i andres livssituasjon, muligheter og utfordringer innen arbeidsliv, sosial inkludering og utvikling av eget liv
-
Other information
Studiet er organisert som et deltidsstudium med fellessamlinger og arbeidskrav mellom samlingene.
Studiet består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng:
- KARO6100: Karriereveiledning og karrierelæring: Grunnlag og prinsipper
- KARO6200: Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
- KARO6300: Sosialpedagogisk rådgiving: Grunnlag og prinsipper
- KARO6350: Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv
KARO6100 legger til rette for utvikling av profesjonell karriereveilederkompetansen ved å introdusere sentrale begreper som karrierelæring, karrierekompetanse, grunnleggende valg-, kommunikasjons- og veiledningsteorier, lover og forskrifter, etiske retningslinjer, veiledningsmetoder, karriereverktøy (også digitale) og hjelpemidler.
KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.
KARO6300 vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet.
KARO6350 vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.
Normal studieprogresjon er å starte med KARO6100 etterfulgt av KARO6200 eller å starte med KARO6300 etterfulgt av KARO6350. Ikke alle emner tilbys hvert semester.