EPN-V2

UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Development Studies
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Utviklingsstudier årsstudium
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenter tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier kan begynne på dette emnet såfremt minst 120 studiepoeng er bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet (90 studiepoeng). 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har faglig kunnskap om tekstanalyse og bruk av teori innen kvalitativ samfunnsvitenskapelig metode
  • har faglig kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innen samfunnsvitenskapene

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte kritisk metodiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

  • har faglig kunnskap om tekstanalyse og bruk av teori innen kvalitativ samfunnsvitenskapelig metode
  • har faglig kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innen samfunnsvitenskapene
  • Ferdigheter

    Studenten

  • kan drøfte kritisk metodiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer
  • Generell kompetanse

    Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale forhold vedrørende kulturmangfold, økonomi, politikk og samfunnsforhold i fattige land og deres forhold til rike land
  • kjenner ulike betydninger av utviklingsbegrepet, herunder bærekraftig utvikling
  • har grunnleggende kunnskap om utviklingsstudiers teorihistorie

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive viktige samfunnsspørsmål og internasjonale forhold i fattige land
  • har et grunnleggende begrepsapparat for å studere konkrete land/områder i Sør

Generell kompetanse

Studenten

  • kan beskrive kulturelle og samfunnsmessige forhold som påvirker samfunnsmedlemmers tilgang til ressurser og goder
  • kan beskrive utvalgte samfunnsprosesser som skaper, vedlikeholder og begrenser fattigdom

Innhold

Emnet dekker følgende hovedtemaer:

  • Tekstanalyse
  • Vitenskapsteori og kvalitativ metode
  • Utarbeiding av en teorifundert bacheloroppgave anvendt på en utviklingsfaglig problemstilling med datainnsamling basert på sekundærkilder.

Arbeids- og undervisningsformer

I løpet av seminarene skal hver student presentere muntlig to obligatoriske notater, som etter seminarene innleveres skriftlig. Disse utgjør arbeidskrav i emnet og må være godkjent for at studenten skal få levere bacheloroppgave. Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven, samt at studentene får anledning til å dele kunnskap og perspektiver med hverandre.:

  • Individuell skriftlig prosjektemnebeskrivelse for bacheloroppgaven (1000 ord +/- 10 %)
  • Framlegg av prosjektemnebeskrivelsen i seminar (ca. 10 minutter)
  • Individuell skriftlig prosjektskisse som presenterer opplegget for bacheloroppgaven (2000 ord +/- 10 %)
  • Framlegg av prosjektskissen i seminar (ca. 15 minutter)

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Obligatorisk oppmøte

I perioden januar-februar holdes 4 seminarer innen emnet. Studenten må møte til minst 70% (minst 3) av seminarene.

Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med og gjennomføring av bacheloroppgaven, samt at studentene får delt kunnskap og perspektiver med hverandre, i sine respektive seminargrupper.

Studenter som på grunn av dokumentert sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir oppmøtekravet, gis anledning til å levere et ekstra arbeidskrav (notat på ca 1000 ord). Tema og frist for dette gis, i hvert enkelt tilfelle, av emneansvarlige lærer.

Studenter som ikke innfrir oppmøtekravet, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ikke anledning noe ekstra arbeidskrav, og får ikke levere bacheloroppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten leverer inn en individuell skriftlig oppgave på 1000 ord +/-10 % med utgangspunkt i et gitt tema til en fastsatt frist. Dette vil gi studenten mulighet til å sette seg inn i pensum og kritisk reflektere over et gitt tema. Det blir gitt tilbakemelding på oppgaven. Godkjent oppgave er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Dokumentert gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av faglæreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til å levere inn på nytt én gang. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Bachelor-/semesteroppgave gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Hjemmeeksamen: Alle oppgaver vurderes av en intern og en ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av eksamener og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Bacheloroppgave: Alle oppgaver vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Sensorordning

Emnet kan tas av studenter med minst 120 studiepoeng, hvorav minimum 90 studiepoeng i utviklingsstudier og minst 30 av disse må være på påbyggingsnivå.