EPN-V2

UTVB1100 Introduksjon til utviklingsstudier Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Development Studies
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Utviklingsstudier årsstudium
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier. Emnet går i høstsemesteret. Det gir en første innføring i utviklingsstudier, et tverrfaglig, samfunnsvitenskapelig studium av samfunnsforhold i fattige land (Sør), og disse landenes forhold til rike land (Nord/Sør-forhold).

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Innhold

I løpet av seminarene skal hver student presentere muntlig to obligatoriske notater, som etter seminarene innleveres skriftlig. Disse utgjør arbeidskrav i emnet og må være godkjent for at studenten skal få levere bacheloroppgave. Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven, samt at studentene får anledning til å dele kunnskap og perspektiver med hverandre.:

  • Individuell skriftlig prosjektemnebeskrivelse for bacheloroppgaven (1000 ord +/- 10 %)
  • Framlegg av prosjektemnebeskrivelsen i seminar (ca. 10 minutter)
  • Individuell skriftlig prosjektskisse som presenterer opplegget for bacheloroppgaven (2000 ord +/- 10 %)
  • Framlegg av prosjektskissen i seminar (ca. 15 minutter)

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Obligatorisk oppmøte

I perioden januar-februar holdes 4 seminarer innen emnet. Studenten må møte til minst 70% (minst 3) av seminarene.

Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med og gjennomføring av bacheloroppgaven, samt at studentene får delt kunnskap og perspektiver med hverandre, i sine respektive seminargrupper.

Studenter som på grunn av dokumentert sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir oppmøtekravet, gis anledning til å levere et ekstra arbeidskrav (notat på ca 1000 ord). Tema og frist for dette gis, i hvert enkelt tilfelle, av emneansvarlige lærer.

Studenter som ikke innfrir oppmøtekravet, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ikke anledning noe ekstra arbeidskrav, og får ikke levere bacheloroppgave.

Arbeids- og undervisningsformer

I tillegg til forelesninger anvendes følgende arbeidsmåter: diskusjoner, gruppeaktiviteter, skriftlige oppgaver og veiledning. Det vil bli organisert studentdrevne kollokviegrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten leverer inn en individuell skriftlig oppgave på 1000 ord +/-10 % med utgangspunkt i et gitt tema til en fastsatt frist. Dette vil gi studenten mulighet til å sette seg inn i pensum og kritisk reflektere over et gitt tema. Det blir gitt tilbakemelding på oppgaven. Godkjent oppgave er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Dokumentert gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av faglæreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til å levere inn på nytt én gang. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Vurdering og eksamen

Studenter tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier kan begynne på dette emnet såfremt minst 120 studiepoeng er bestått, hvorav minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet (90 studiepoeng). 30 studiepoeng av de 120 studiepoengene kan være fra fjerde eller femte semester eller bestå av annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har faglig kunnskap om tekstanalyse og bruk av teori innen kvalitativ samfunnsvitenskapelig metode
  • har faglig kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innen samfunnsvitenskapene

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte kritisk metodiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

  • har faglig kunnskap om tekstanalyse og bruk av teori innen kvalitativ samfunnsvitenskapelig metode
  • har faglig kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innen samfunnsvitenskapene
  • Ferdigheter

    Studenten

  • kan drøfte kritisk metodiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer
  • Generell kompetanse

    Studenten

  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

Sensorordning

Forelesninger om vitenskapsteori, metode og verktøy av direkte relevans for utvikling av, forskning og skriving av bacheloroppgaven

Det arrangeres en seminarrekke der studentene utvikler sine bacheloroppgave-prosjekter først fram mot en idéskisse, og deretter til en mer gjennomarbeidet prosjektbeskrivelse.

Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bachelor-/semesteroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av et utvalgt tema. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Oppgaven skal være på 8 000 ord (+/-10 %). Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen en gitt frist.