EPN-V2

Spesialpedagogikk 2, 30 sp Programplan

Engelsk programnavn
Special Needs Education 2
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare lagdeling av applikasjoner og viktigheten av en god applikasjonsarkitektur
  • gjøre rede for viktigheten av testing av applikasjoner
  • gjøre rede for ulike designmønstre
  • gjøre rede for tjenerhåndtert autentifisering og økter
  • forklare hvordan web-tjenester kan utvikles i webapplikasjoner.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utvikle avanserte web-applikasjoner med databasekoblinger
  • bruke Model View Controller (MVC) rammeverket (eller tilsvarende)
  • sette opp automatiske enhetstester
  • utvikle rike brukergrensesnitt i Ajax
  • utvikle applikasjoner som benytter databaseabstraksjon og SQL-dialektnøytralitet
  • utvikle sikkerhetsmekanismer i webapplikasjoner

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • ha generell forståelse for web-applikasjonsutvikling i i et eller flere web-rammeverk.

Målgruppe

Forelesninger og veiledningstimer.

Opptakskrav

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må godkjennes før du kan ta eksamen:

En gruppekontrakt som følger emnets mal

Læringsutbytte

Eksamen består av et gruppeprosjekt som utføres i en gruppe på 3-5 studenter.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Innhold og oppbygging

Alle.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Internasjonalisering

en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførsel. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan og i undervisningsplanen studentene får ved semesterstart.

Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer er det krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen.

  • Udokumentert fravær som overskrider20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen
  • Studenter som ikke har anledning til å delta på deler av samlingene, kan måtte utføre et skriftligarbeid for å kompensere fraværet, selv om det ikke overskrider 20 %

Vurdering og sensur

Studentenes rettigheter og plikter ved eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet regulerer bruken av sensorer på studiet.

Øvrig informasjon

Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 15.03.2007

Revisjon godkjent av Studieutvalget 18.05.2009

Revisjon godkjent av prodekan for studier 29.06.2017

Redaksjonelle endringer 06.03.2019

Redaksjonelle endringer 28.10.2019

Revisjon godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 14.12.2020