EPN-V2

SP306110 Rådgivning og samarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Counselling and collaboration
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individnivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører. Endringsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring endringsarbeid, i tillegg til selv å initiere endringstiltak.

  • Forkunnskapskrav

    For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP306210 være fullført og bestått

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
    • bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
    • oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid

     

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
    • bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
    • anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ- og systemnivå

     

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ- og systemnivå
    • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling
    • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og læringsmiljø
  • Innhold

    • rådgivningsteorier og modeller
    • utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
    • etikk i rådgivningsarbeid
    • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og til økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:

    • Forelesninger
    • Arbeid i læringsgrupper
    • Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i læringsgrupper
    • Arbeid med kasusoppgaver
    • Studentfremlegg

     

    Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i læringsgrupper som ledd i egenutvikling. Studentene skal også forholde seg aktivt til innovasjonsarbeid som foregår ved eget arbeidssted.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

    Arbeidskrav 1:

    Utarbeide en prosjektplan for den individuelle semesteroppgaven (eksamen). Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart. Omfang 500 ord +/- 10 %.

    Arbeidskrav 2:

    Individuelt refleksjonsnotat, omfang 1500 ord +/- 10 %.Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.

    Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen gjennomføres i form av individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets overordnede emner.

    Ny/utsatt eksamen

    • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave
    • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert karakter A - F 

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.