Programplaner og emneplaner - Student
Special Needs Education I, Part time Programme description
- Programme name, Norwegian
- Spesialpedagogikk I
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
The reading list totals approx. 6,000 pages, of which approx. 1,000 pages are chosen by the student. The syllabus selected by the students should be related to the in-depth assignment and the written assignments that make up the required coursework (1,000 pages).
Target group
Målgruppe for studiet er personer med høyere utdanning som arbeider med opplæring eller med tilrettelegging for barn, unge eller voksne med særskilte behov.
Admission requirements
Opptakskrav er lærerutdanning. Andre med relevant utdanning på høyskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering. Relevant yrkespraksis er arbeid med barn, elever, pasienter, brukere med spesielle behov. Relevant utdanning er treårig bachelor utdanning innen fagområdene pedagogikk, psykologi, helse-/ vernepleie, barnevern og sosialfag.
Det gis to (2) tilleggspoeng for søkere med yrkesdidaktisk bakgrunn. Med yrkesdidaktisk bakgrunn, menes primært lærere i videregående skole som har yrkesfaglig utdanningsbakgrunn og har undervisningserfaring fra yrkesfaglige studieretninger.
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap om faget spesialpedagogikk og om lovverket som regulerer spesialundervisning
- kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer
- kunnskap om hvordan tilrettelagte omgivelser og tilpasset opplæring kan fremme læring
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- igangsette den spesialpedagogiske tiltakskjeden slik at barn og unge som ikke får tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen kan få innvilget spesialundervisning
- kartlegge, sette mål, gjennomføre tiltak, evaluere og justere opplæringstilbudet til barn og unge med spesielle behov
- identifisere faktorer på individ- og systemnivå som bidrar til å vedlikeholde eller avhjelpe spesialpedagogiske utfordringer
Generell kompetanse
Kandidaten har:
- en informasjonssøkende holdning som muliggjør implementering av evidensbaserte tiltak
- gode samarbeidsevner som gjør det mulig å jobbe mot felles mål for barn og unges beste
- evne til å reflektere kritisk over egen rolle som spesialpedagog
Teaching and learning methods
Det spesialpedagogiske studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studievurdering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.
Arbeidsformene bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:
- forelesninger
- gruppearbeid
- individuelt studiearbeid
- prosjektarbeid/Innovasjonsarbeid
- case-arbeid
- prefleksjon og refleksjon
- utprøvinger i praksis
- litteraturstudier
- rapportskriving
- faglige dialoger
- veiledning
- bruk av IKT
- læringsseminar/fremlegg
Internationalisation
Det kan etter nærmere avtale med administrativ rådgiver legges til rette for at deler av studiet kan gjennomføres ved internasjonale utdanningsinstitusjoner OsloMet samarbeider med. Studenter som er interessert i en slik ordning, må påregne at en selv må organisere studieoppholdet. Det kan også være aktuelt med studietur til et utenlandsk spesialpedagogisk miljø.
Work requirements
Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Krav om tilstedeværelse
Refleksjon rundt temaer som tas opp er sentralt i studiet. Aktiv deltakelse og tilstedeværelse er vesentlig for å kunne tilegne seg viktige momenter fra forelesning, refleksjoner i klassen i forbindelse med forelesningene, presentasjoner av gruppearbeid, gjennomgang av sentrale pensumbøker i gruppe etc. Det forventes videre at studentene møter forberedt til undervisning, og at de benytter læringsplattformen aktivt til dette formålet. Også faglige ekskursjoner er innbakt i undervisningsopplegget. Det er derfor krav om 80% tilstedeværelse i all organisert læringsaktivitet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.
Assessment
Emne1: SP16100 - Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner, 15 stp
- Eksamensform: Semesteroppgave i gruppe
- Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
Emne 2: SP16200 - Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, 15 stp
- Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen, syv dager
- Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A - F
Other information
Godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 25. september 2001
Revisjon godkjent av dekan 11. april 2012
Siste revisjon godkjent av prodekan LUI 24.mars 2014
Redaksjonelle endringer 19.november 2018
Redaksjonelle endringer 15. mai 2019
Endringer vedtatt av Utdanningsutvalget 14.12.2020
Endringer vedtatt av Utdanningsutvalget 13.11.2023