Programplaner og emneplaner - Student
Spesialpedagogikk I Programplan
- Engelsk programnavn
- Special Needs Education I, Part time
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Prinsippet om likeverdig opplæring er én av de bærende søylene i det norske utdanningssystemet. Barn og unge har rett til opplæring tilpasset deres evner og behov, og til spesialundervisning med grunnlag i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak. Opplæringstilbudet skal vektlegge utviklingsmuligheter med utgangspunkt i individets forutsetninger og i de mulighetene for tilrettelegging og tilpasning som finnes innenfor fellesskapet. Videre skal det utarbeides opplæringsmål som er realistiske for enkeltindividet. Dette fordrer at lærere og andre som arbeider med barn og unge med særskilte behov har inngående kunnskap og kompetanse om kartlegging, tiltaksutvikling og -gjennomføring, samt evaluering og vurdering.
Spesialpedagogikk 1 er en videreutdanning for lærere og andre med høyere utdanning som har ansvar for opplæring og tilrettelegging for barn, unge og/eller voksne med særskilte behov. Videreutdanningen retter seg primært mot yrkesfaglærere på videregående skole, men innholdet i studiet er relevant for lærere i grunnskole, førskolelærere, og andre som i det daglige møter barn og unge med spesialpedagogiske behov. Utdanningen er utviklet med det formålet at lærere og andre som arbeider med særskilt tilrettelegging av opplæring, skal styrke sine kvalifikasjoner i arbeidet med opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet gir en innføring i høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, sett fra et bio-psyko-sosialt perspektiv. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges i stor grad gjennom hele studiet. Studiet i spesialpedagogikk er innovativt og praksisorientert. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring danner en vesentlig referanseramme for studiet.
Målgruppe
Målgruppe for studiet er personer med høyere utdanning som arbeider med opplæring eller med tilrettelegging for barn, unge eller voksne med særskilte behov.
Opptakskrav
Opptakskrav er lærerutdanning. Andre med relevant utdanning på høyskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering. Relevant yrkespraksis er arbeid med barn, elever, pasienter, brukere med spesielle behov. Relevant utdanning er treårig bachelor utdanning innen fagområdene pedagogikk, psykologi, helse-/ vernepleie, barnevern og sosialfag.
Det gis to (2) tilleggspoeng for søkere med yrkesdidaktisk bakgrunn. Med yrkesdidaktisk bakgrunn, menes primært lærere i videregående skole som har yrkesfaglig utdanningsbakgrunn og har undervisningserfaring fra yrkesfaglige studieretninger.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap om faget spesialpedagogikk og om lovverket som regulerer spesialundervisning
- kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer
- kunnskap om hvordan tilrettelagte omgivelser og tilpasset opplæring kan fremme læring
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- igangsette den spesialpedagogiske tiltakskjeden slik at barn og unge som ikke får tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen kan få innvilget spesialundervisning
- kartlegge, sette mål, gjennomføre tiltak, evaluere og justere opplæringstilbudet til barn og unge med spesielle behov
- identifisere faktorer på individ- og systemnivå som bidrar til å vedlikeholde eller avhjelpe spesialpedagogiske utfordringer
Generell kompetanse
Kandidaten har:
- en informasjonssøkende holdning som muliggjør implementering av evidensbaserte tiltak
- gode samarbeidsevner som gjør det mulig å jobbe mot felles mål for barn og unges beste
- evne til å reflektere kritisk over egen rolle som spesialpedagog
Arbeids- og undervisningsformer
Det spesialpedagogiske studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Studentene skal gjennom hele studiet delta i studievurdering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.
Arbeidsformene bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:
- forelesninger
- gruppearbeid
- individuelt studiearbeid
- prosjektarbeid/Innovasjonsarbeid
- case-arbeid
- prefleksjon og refleksjon
- utprøvinger i praksis
- litteraturstudier
- rapportskriving
- faglige dialoger
- veiledning
- bruk av IKT
- læringsseminar/fremlegg
Internasjonalisering
Matematikk med yrkesfaglig profil er et studium som sammen med godkjent lærerutdanning kvalifiserer til undervisning i Matematikk 1P-Y og 1T-Y på Vg1 yrkesfaglige program. I tillegg til fordypning i de matematiske temaene som fagene består av, samt matematikkdidaktikk, vil studiet ha en tydelig yrkesfaglig profil. Formålet med studiet, i tillegg til å kvalifisere for undervisning i faget matematikk 1P-Y og 1T-Y - Vg1 yrkesfaglige program, er bevisstgjøring av matematikkfagets betydning i læreprosesser og yrkesutøvelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- yrkesfaglærere i videregående skole som ønsker matematikk som et ekstra undervisningsfag
- yrkesfaglærere som ønsker å styrke egne matematikkunnskaper i møtet med regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- matematikklærere som ikke har 60 studiepoeng i matematikk fra tidligere, som underviser i matematikk på yrkesfaglige program, eller som ønsker å gjøre dette
Vurdering og sensur
Godkjent lærerutdanning med undervisningskompetanse for skolen.
Øvrig informasjon
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 yrkesfaglege program
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i matematikk
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i matematikk
- har bred kunnskap om yrkesretting og regning i yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske og matematikkdidaktiske prinsipper
- kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
- kan gjennomføre vurderingsarbeid i samsvar med lover, forskrifter, og nyere forskning på feltet
- kan anvende relevante digitale læremidler og læringsressurser, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og relevante nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker fagområdets begreper og uttrykksformer, og kan kommunisere matematikk skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i matematikk
- kan yrkesrette undervisningen, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
- kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i matematikkundervisningen