EPN-V2

Special Needs Education I, Part time Programme description

Programme name, Norwegian
Spesialpedagogikk I
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Prinsippet om likeverdig opplæring er én av de bærende søylene i det norske utdanningssystemet. Barn og unge har rett til opplæring tilpasset deres evner og behov, og til spesialundervisning med grunnlag i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak. Opplæringstilbudet skal vektlegge utviklingsmuligheter med utgangspunkt i individets forutsetninger og i de mulighetene for tilrettelegging og tilpasning som finnes innenfor fellesskapet. Videre skal det utarbeides opplæringsmål som er realistiske for enkeltindividet. Dette fordrer at lærere og andre som arbeider med barn og unge med særskilte behov har inngående kunnskap og kompetanse om kartlegging, tiltaksutvikling og -gjennomføring, samt evaluering og vurdering.

Spesialpedagogikk 1 er en videreutdanning for lærere og andre med høyere utdanning som har ansvar for opplæring og tilrettelegging for barn, unge og/eller voksne med særskilte behov. Videreutdanningen retter seg primært mot yrkesfaglærere på videregående skole, men innholdet i studiet er relevant for lærere i grunnskole, førskolelærere, og andre som i det daglige møter barn og unge med spesialpedagogiske behov. Utdanningen er utviklet med det formålet at lærere og andre som arbeider med særskilt tilrettelegging av opplæring, skal styrke sine kvalifikasjoner i arbeidet med opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov. Studiet gir en innføring i høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, sett fra et bio-psyko-sosialt perspektiv. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges i stor grad gjennom hele studiet. Studiet i spesialpedagogikk er innovativt og praksisorientert. Studentenes egen yrkesbakgrunn og arbeidslivserfaring danner en vesentlig referanseramme for studiet.

Target group

Med utgangspunkt i en funksjonsanalytisk tilnærming behandler emnet teoretiske og metodiske prinsipper for organisering, styring og kontroll av dokumentasjonsprosesser i virksomheter. Emnet gir en innføring i arkivvitenskaplig teori og internasjonale og nasjonale standarder for arbeidsfeltet.

Undervisningsspråk er norsk.

Admission requirements

Opptakskrav er lærerutdanning. Andre med relevant utdanning på høyskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering. Relevant yrkespraksis er arbeid med barn, elever, pasienter, brukere med spesielle behov. Relevant utdanning er treårig bachelor utdanning innen fagområdene pedagogikk, psykologi, helse-/ vernepleie, barnevern og sosialfag.

Det gis to (2) tilleggspoeng for søkere med yrkesdidaktisk bakgrunn. Med yrkesdidaktisk bakgrunn, menes primært lærere i videregående skole som har yrkesfaglig utdanningsbakgrunn og har undervisningserfaring fra yrkesfaglige studieretninger.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • kunnskap om faget spesialpedagogikk og om lovverket som regulerer spesialundervisning
  • kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer
  • kunnskap om hvordan tilrettelagte omgivelser og tilpasset opplæring kan fremme læring

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • igangsette den spesialpedagogiske tiltakskjeden slik at barn og unge som ikke får tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen kan få innvilget spesialundervisning
  • kartlegge, sette mål, gjennomføre tiltak, evaluere og justere opplæringstilbudet til barn og unge med spesielle behov
  • identifisere faktorer på individ- og systemnivå som bidrar til å vedlikeholde eller avhjelpe spesialpedagogiske utfordringer

Generell kompetanse

Kandidaten har:

  • en informasjonssøkende holdning som muliggjør implementering av evidensbaserte tiltak
  • gode samarbeidsevner som gjør det mulig å jobbe mot felles mål for barn og unges beste
  • evne til å reflektere kritisk over egen rolle som spesialpedagog

Content and structure

Det faglige innholdet er ordnet i temaer ut fra målområdene i emneplanen. Temaene er ment å være konkretiserende og veiledende ut fra formuleringer om læringsutbytte og å gi handlingsrom for den enkelte lærer og studentene. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i emne SP16100 og utdypes i emne SP16200. Den fagfordypende oppgaven i SP16200 kan knyttes til temaer i begge emner.

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner - 15 studiepoeng

  • rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
  • lærevansker
  • kartleggingsmetoder
  • individuelle opplæringsplaner

SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter - 15 studiepoeng

  • spesialpedagogiske arbeidsmåter
  • samarbeid

Spesialpedagogisk praksisforankring

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller i andres praksis

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten få godkjent to arbeidskrav:

  1. En individuell skriftlig oppgave om et oppgitt emne. Omfang skal være 1500 ord +/- 10%. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Formålet med arbeidskravet er å øve seg i og få tilbakemelding på arkivfaglig akademisk skriving.
  2. En gruppeoppgave. Studentene blir delt i grupper på 3-5 som skal gjennomføre en enkel funksjonsanalyse i en organisasjon (eller del av organisasjon). Arbeidskrav leveres som pdf, med omfang på mellom 5 til 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Tabeller, figurer og illustrasjon som visualiserer analysen er ønskelig. Et utkast til funksjonsanalysen, i form av en powerpoint, presenteres på webinar (maks 10 minutters presentasjon). Formålet med arbeidskravet er samarbeid med medstudenter og anvende analyseverktøy i et arkivfaglig perspektiv.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Internationalisation

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 6 til 8 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Work requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F.

Other information

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.