EPN-V2

SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Application of Principles and Methods in Special Needs
Studieprogram
Spesialpedagogikk I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.

Forkunnskapskrav

All courses included in the specialisation must be completed with pass grades and all coursework requirements must be approved before the candidate may submit the master’s thesis.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • planlegge utvikling av nyttige og brukervennlige systemer med systembeskrivelser, produktutvikling, testing / evaluering og brukermedvirkning
  • tenke nytt og kreativt om utvikling av IKT-systemer for alle
  • gjengi innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av IKT

Ferdigheter

Studenten kan:

  • evaluere brukbarhet i brukergrensesnitt, nettsider og nettapplikasjoner
  • lage brukervennlige IKT-løsninger som er universelt utformet
  • lage universelt utformede dokumenter

Generell kompetanse

Studenten:

  • forstår forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi, og kan spre kunnskap om universell utforming
  • har forståelse for at mennesker er ulike, og at det derfor må tas høyde for mangfold ved planlegging og utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • kan identifisere barrierer ulike mennesker opplever i møtet med IKT-systemer og finne løsninger på slike utfordringer

Innhold

Emnet bygger på emnene: ADTS1600 Prototyping og ADSE2100 Menneske maskin interaksjon.

Arbeids- og undervisningsformer

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • analyze and critically assess the scientific work of others

Skills

The student can

  • demonstrate working knowledge of the ethical and technical principles that govern scientific research and publication, including international citation and reference standards
  • demonstrate that they can conduct a supervised research project in accordance with research ethics guidelines and regulations, and guidelines from relevant governmental bodies (i. e. The Norwegian Data Protection Authority, relevant Norwegian Research Ethics Committees)
  • choose and apply relevant methods of data collection for research or scientific inquiry
  • write a thesis according to criteria determined by the university
  • write a thesis according to the APA 7th standard and other reporting standards
  • critically assess the results of his or her own work
  • critically assess various sources of information

Competence

The student can

  • participate in the development of the behavioral sciences
  • justify their professional behavior with reference to ethical guidelines, general ethical considerations and their own assessment of the situation
  • analyze and critically assess various sources of information with relevance for the thesis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har to arbeidskrav:

  1. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
  2. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglære.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

One internal and one external examiner will assess each exam.