EPN-V2

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP)
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet introduserer studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som f.eks. utfordrende atferd, lese- og skrivevansker, ADHD, mm. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et bio-psyko-sosialt perspektiv.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
    • grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
    • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå
    • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
    • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
    • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
    • respektfulle og inkluderende holdninger overfor barn og unge med særskilte behov
  • Innhold

    Innhold

    Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

    • lover, regelverk og læreplaner
    • organisasjonsforståelse
    • rammefaktorer på lokalt nivå
    • etikk i spesialpedagogisk arbeid

    Lærevansker

    • generelle lærevansker
    • spesifikke lærevansker
    • sammensatte lærevansker
    • samspillsvansker/psykososiale vansker
    • syns- og hørselsvansker
    • fysiske vansker

    Kartleggingsmetoder

    • kartleggingsmetoder
    • analyse og tolkning
    • rapportskriving

    Individuelle opplæringsplaner

    • hensikt og nytte
    • ansvarsforhold
    • mål og innhold
    • evaluering og justering
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.

    I dette studiet er det krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger. Dette kravet må være oppfylt for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

    Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.

    Dersom studenten ikke oppfyller arbeidskrav om tilstedeværelse på samlinger, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

    Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Semesteroppgave i grupper* på 2-4 studenter, om et selvvalgt spesialpedagogisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 %, litteraturliste kommer i tillegg. Semesteroppgaven skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer.

    Alle i gruppen får samme karakter

    *Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen, da med 3000 ord +/- 10%. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Til første ny og utsatt eksamen kan det leveres en forbedret versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.
    • Studentene har selv ansvar for å melde seg opp til ny og utsatt eksamen på Studentweb
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.

    Sensuren ved muntlig eksamen kan ikke påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 11-10.

  • Vurderingsuttrykk

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Sensorordning

    Målgruppe

    Studiets målgruppe er personer som ønsker kompetanse innen velferdsteknologi.

    Opptakskrav

    For opptak kreves det generell studiekompetanse eller realkompetanse.

    Retningslinjer for realkompetansevurdering:

    Studiespesifikke krav

    • Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende.
    • I praksisen må søker ha arbeidet med mottakere av helse- og sosialtjenester, elever/studenter eller andre brukere av teknologi.

    Generelle krav til realkompetanse ved OsloMet

    • Søkere må være 25 år eller eldre i søknadsåret.
    • Søkere kan ikke ha generell studiekompetanse.
    • Søkere må ha minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis, deltid kan regnes om til heltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
    • Søkerne må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal dokumenteres med minimum faget norsk (112 årstimer) og engelsk (140 årstimer) fra yrkesfaglige studieretninger i videregående skole eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.

    Unntak fra språkkravene kan gjøres:

    • dersom undervisningen i sin helhet foregår på engelsk, eller
    • for søkere med 3-årig videregående opplæring fra Norge eller et annet nordisk land.

    Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Studiet gir kompetanse på bachelornivå i forhold knyttet til brukergrensesnitt. Det legges vekt på kunnskap om teknologiske løsninger som kan styrke den enkeltes muligheter til å klare seg selv i hverdagen til tross for nedsatt funksjon.

    Studiet, som består av ett obligatorisk emne, gjennomføres på deltid i løpet av ett semester. Det arrangeres to samlinger av fem dagers varighet, og det forventes en arbeidsinnsats på ca. 20 timer per uke. Bestått eksamen gir 15 studiepoeng.