EPN-V2

Programming in Education, Level 1–7 Programme description

Programme name, Norwegian
Programmering for trinn 1–7
Valid from
2022 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Programmering i skolen er et nettbasert studietilbud som inngår i Kompetanse for kvalitet ¿ Kunnskapsdepartementets strategi for videreutdanning av lærere og skoleledere. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter i programmering og få innblikk i mulighetene programmering gir i skolen. Det blir lagt vekt på utforskende læring og algoritmisk tenking og hvordan kreativitet, samarbeid og dybdelæring kan støttes gjennom programmering. Studentene skal etter endt studium kunne ta i bruk programmering tilpasset elevenes behov og kompetanse som en del av sin undervisningspraksis. Studiet gir kompetanse til å integrere programmering i begynneropplæringen og i ordinære undervisningsfag på 1.-7. trinn.

Target group

Studiet tilbys gjennom nasjonal strategi for videreutdanning av lærere - Kompetanse for kvalitet. Programmet henvender seg til lærere i grunnskolen som ønsker kompetanse innen programmering på 1.-7. trinn, for integrering i begynneropplæringen og i fag. Studiet krever ingen forkunnskaper i programmering, men det er en fordel med grunnleggende digital kompetanse.

Admission requirements

Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i skolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisning. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på for å få fullført sin lærerutdanning.

Learning outcomes

Læringsutbyttebeskrivelsene fremkommer i emneplanene.

Content and structure

Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng) er et deltidsstudium for ansatte i barnehage med annen relevant treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning (jf. avsnittet om opptakskrav).Studieprogrammet består av følgende to emner:

  • Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng)
  • Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng)

Begge emnene kvalifiserer samlet sett for ansettelse i stilling som pedagogisk leder i barnehage. Det er barnehageeier som vurderer om søkers kompetansen er tilstrekkelig for å kvalifisere til ansettelse.

Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanse på områder knyttet til arbeid i barnehagen.

Tilleggsutdanningen er en del av Utdanningsdirektoratets videreutdanningstilbud for ansatte i barnehage.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

2. semester

Teaching and learning methods

Målgruppen for studiet er personer med annen relevant treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning,som ønsker å kvalifisere seg til pedagogiske lederoppgaver i barnehagen.

Work requirements

Kvalifiserte søkere må ha bestått én av følgende utdanninger:

  • Grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
  • Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • Spesialpedagog
  • Barnevernspedagog
  • Kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk
  • Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Søkere som innvilges studieplass må ha tilsetting i minst 50 prosent i barnehage i studietiden. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.

Følgende overgangsordning gjelder for søkere som tidligere har fått opptak på grunnlag av opptakskravet som gjaldt til og med 2018: Søkere som har bestått ett av emnene som inngår i studieprogrammet barnehagepedagogikk (60 studiepoeng) og som kun skal ta enten emnet småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) eller emnet barnehagepedagogikk (30 studiepoeng), må ha minimum 20 prosent arbeidstilknytning i barnehage i studietiden. Arbeidstilknytning dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.

Søkere som tidligere har bestått emnet småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) eller barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) kan søke om opptak til programmet med 60 studiepoeng, og søke fritak for emnet de har bestått.

Søkere med utenlandsk lærerutdanning må ha godkjenning fra Utdanningsdirektoratet (Udir).

Assessment

Læringsutbytter er beskrevet i emneplanene.

Other information

Studiet er en samlingsbasert videreutdanning og går over fire semestre med eksamen i andre og fjerde semester. Studiet gir kompetanse på aktuelle områder knyttet til arbeid i barnehagen. Gjennom tilleggsutdanningen vil studentene tilegne seg kunnskap og kompetanse om barnehagen som lærende organisasjon, barnehagen som et profesjonelt fellesskap, samt lek, læring, danning og omsorg. Studentene vil få erfaring med å vurdere og analysere egen kunnskap og kompetanse knyttet til Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. I læringsløpet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.