Studieinfo emne PROS6100 2022 HØST
PROS6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Programming for Teachers, Level 1¿7
- Studieprogram
-
Programmering for trinn 1–7
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.
Forkunnskapskrav
Tilsvarende opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på visuell programmering
- Har kunnskap om ulike verktøy for visuell programmering
- Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
- Har kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
- Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
- Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering
- Kan kommentere programmeringskode
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
- Kan undervise i algoritmisk tenkning
- Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
- Kan veilede elever i arbeid med algoritmisk tenkning og analog og visuell programmering
Generell kompetanse
Studenten
- Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid og problemløsing
- Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
Innhold
Emnet gir en innføring i grunnleggende visuell programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten i begynneropplæring og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med visuell programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning
- Grunnleggende visuell programmering og programmeringsprinsipper
- Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og i Fagfornyelsen
- Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.
Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er vurdert til godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
- Arbeidskrav 2:
- Del 1, individuelt: Utvikling av program.
- Del 2, gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av program fra del 1 (om lag 1500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.
Opptakskrav
Se programplanen.