Programplaner og emneplaner - Student
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere Programplan
- Engelsk programnavn
- Flexible practice teacher education for vocational teachers
- Gjelder fra
- 2024 VÅR
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Studiet har til hensikt å kvalifisere yrkesfaglærere til rollen som praksislærere og lærerutdannere.
Praksislærer har stor betydning for lærerstudentens læring og utvikling, og for kvaliteten på praksisopplæringen. Pedagogisk praksis er regnet som en likeverdig opplæringsarena i likhet med utdanningsinstitusjonene. Her skal prøve ut og bearbeide egne erfaringer og refleksjoner om læringsutbyttene slik at arbeidslivsrelevansen økes.
Ifølge Nasjonale retningslinjer for Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag og treårig Yrkesfaglærerutdanning bør praksislærere kvalifiseres gjennom videreutdanning fordi praksislærerrollen forutsetter solid og sammensatt kompetanse for å ivare kvaliteten i praksisopplæringen.
Studiet er asynkront og fleksibelt. Det innebærer at studentene kan gjennomføre studiet i eget tempo, dog innenfor et studieår. Studiet er delt opp i tre emner som hver utgjør ti studiepoeng.
Utdanningen er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:
- Praksislæreridentitet som lærerutdanner, rolle og ansvarsområder
- Pedagogisk praksis som integrert og likeverdig læringsarena
- Yrkesdidaktikk i praksisopplæringen
- Lærerstudentens utdanning og utvikling
- Observasjon, vurdering, progresjon og skikkethet i praksisopplæringen
- Veiledningsteori og veiledningsstrategier, kommunikasjon og samhandling
- Koherens og samarbeid mellom lærerutdanning og praksisfeltet
Målgruppe
Målgruppen er yrkesfaglærere som ønsker å kvalifisere seg som praksislærere.
Opptakskrav
Praksisstudiet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse. For mer informasjon se programplanen.
Læringsutbytte
Praksisstudiets innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
Innhold og oppbygging
Praksisstudiet er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Antall dager i praksisperioden:
Kull 2019 og tidligere: 15 dager høst (del 1) + 20 dager vår (del 2) obligatorisk praksisstudier i ekstern barnehage hvorav fem dager obligatorisk praksisstudier med fokus på overgang barnehage - skole.
Kull 2020: Se praksiskalenderen, https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer og programplanen. Høst: 15 dager praksis i ekstern barnehage. Vår: 10 dager praksis i ekstern barnehage.
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til" Ikke bestått" i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet.
Hvis praksisperioden blir vurdert til" Ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes.
Internasjonalisering
Praksisstudiet vurderes til bestått / ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksislærer i barnehagen i samarbeid med faglærer.
Vurdering og sensur
I dokumentet "Praksisoppgaver" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Dokumentet publiseres på universitetets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
Øvrig informasjon
Godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 13.12.2021
Revisjon godkjent av prodekan for utdanning ved LUI 28.06.2023 (blant annet økt fra 15 til 30 stp derfor opprettet ny studieprogramkode)