EPN

PRAK6300 Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessing students' teaching competence and fitness for practice
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.

 

Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har solid kunnskap om aktuelle nasjonale og lokale styringsdokumenter som omhandler vurdering i pedagogisk praksis

  • har bred kunnskap om vurdering på ulike arenaer i pedagogisk praksis

  • har bred kunnskap om etiske perspektiver i vurdering av studenter i pedagogisk praksis

  • har solid kunnskap om skikkethetsvurdering av studenter i pedagogisk praksis

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere og vurdere studenter i pedagogisk praksis utfra en helhetlig kompetanse og skikkethet

  • kan gjennomføre vurderingsarbeid av studenter i pedagogisk praksis i samsvar med lover, forskrifter, og nyere forskning på feltet

  • kan formidle fremover- og tilbakemeldinger som fremmer mestring og motivasjon hos studenten

  • kan legge til rette for faglige vurderingssamtaler i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene for praksisopplæringen

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til vurdering i pedagogisk praksis.

  • kan samarbeide med utdanningsinstitusjonen om vurderingen av studenter i praksis

  • kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksis

  • er godt kjent med forskrifter og prosedyrer angående tvil om skikkethet og fare for ikke bestått praksis, og kan handle i samsvar med disse

Innhold

Se programplanen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Studenten kan ta kontakt med emneansvarlig ved behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

 

  • Individuelt skriftlig refleksjonsnotat om løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 1 000 +/-10%.

 

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell multimodal presentasjon med utgangspunkt i relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Presentasjonen skal være en PowerPoint-presentasjon eller annet selvkjørende presentasjonsverktøy med tekst, bilder (figurer) og egne kommentarer knyttet til et gitt tema. Omfang: Den multimodale presentasjon skal ha en varighet på inntil 10 minutter.

 

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeides, ved senere forsøk må det lages ny presentasjon

 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.