Programplaner og emneplaner - Student
PRAK6200 Professional mentoring Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrettet veiledning
- Study programme
-
Flexible practice teacher education for vocational teachers
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emne skal studentene tilegne seg inngående forståelse for teorier og metoder for veiledning av yrkesfaglærerstudenter. Sentrale temaer er: Veiledning, observasjon, kommunikasjon, relasjon og etikk i veiledning.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning
- har solid kunnskap om veiledningsstrategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling
- har kunnskap om etiske perspektiver og verdier i veiledning
- kjenne til ulike observasjonsmetoder som utgangspunkt for veiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
- kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogiske verktøy om læring og veiledning
- kan kritisk vurdere egen rolle som veileder for studenter
Generell kompetanse
Studenten
- kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
- kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg
- reflektere over egen adferd og kommunikasjon og argumentere for egen veiledningspraksis
- anvende veiledningskompetanse i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått og tvil om skikkethet
Content
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Teaching and learning methods
Ingen utover opptakskravet.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til læreplanverkets og rammeplan for kulturskolens verdigrunnlag, oppbygning og muligheter for praktisk og estetisk læring i skolen
- har grunnleggende kunnskap om tverrfaglige metoder som kan brukes i ulike fag
- kjenner til estetiske teorier og virkemidler
- har kunnskap om praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke læreplanverkets handlingsrom i planlegging og gjennomføring av tverrfaglige undervisningsforløp
- kan legge til rette for at elever får arbeide skapende, kreativt og utforskende
- kan i samarbeid med andre utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende et praktisk og estetisk håndverk i planlegging, gjennomføring, og evaluere egen undervisning
- kan reflektere over og utvikle egen bruk av praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser
Assessment
Emnet er nett- og samlingsbasert og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.
Emnet legger opp til utprøving og eksperimentering i kombinasjon med erfaringsinnhenting ved egen skole/kulturskole. Bruk av både digitale og fysiske verktøy vil stå sentralt, i tillegg til sanslige innganger til læring.
Emnet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det forventes mellomarbeid og utprøving på eget arbeidssted mellom samlingene.
All undervisning strømmes direkte i et digitalt klasserom, hvor kun de som er tilknyttet emnet har tilgang. Her er underviser hovedsaklig i fokus, men tidvis vil også studenter kunne synes og/eller høres under strømmingen. Noe av undervisningen vil filmes for opptak, som legges ut på Canvas. Disse opptakene vil kun være tilgjengelig for studenter og involverte ansatte i emnet PEFKO6100. Opptakene slettes når studieåret er over.
Permitted exam materials and equipment
Emnet har et todelt arbeidskrav:
- Studenten skal utvikle og gjennomføre et tverrfaglig undervisningsforløp på egen arbeidsplass (mellom 2 og 5 undervisningstimer). I undervisningsforløpet skal studenten ta i bruk praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser og metoder. Undervisningsforløpet utvikles til et valgfritt trinn eller aldersgruppe.
- Studenten skal utarbeide en presentasjon av utvikling og gjennomføring av undervisningsforløpene. Presentasjonen kan være fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium. Dette kan være podcast, video, eller andre presentasjonsformer.
Besvarelsen er individuell.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Examiners
Gradert karakterskala, A-F