EPN-V2

Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk Programplan

Engelsk programnavn
Educational Theory and Practice in Art and Design Education
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Programplanen er utarbeidet ved OsloMet etter forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21.desember 2015 med hjemmel i lov 1.april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler (universitets- og høyskoleloven) § 3-2 annet ledd.

    Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk, heltid er et profesjonsstudium på 60 studiepoeng, organisert over ett år. Hovedområdene i utdanningen er pedagogikk (30 studiepoeng) samt fagdidaktikk (30 studiepoeng). I tillegg har studenten undervisningspraksis i både grunnskole og videregående skole.

    Fagfeltet forvalter viktig og samfunnsrelevant kunnskap, der både innovasjon, entreprenørskap og bærekraft står sentralt. Lærere i design, arkitektur, kunst og håndverk bruker et bredt utvalg av materialer og teknikker i undervisningen for å bidra til at elevene får kunnskap om og erfaring med praktisk skapende arbeid, utvikler ferdigheter, skaperglede og observasjonsevne. Læreren kan planlegge for ulike skapende og kreative oppgaver, og inspirere barn og unge til å utvikle tillit til egne skapende evner, og til å undersøke og utforske ulike løsninger.

  • Målgruppe

    PPU i design, kunst og håndverk retter seg mot kunstnere, designere og arkitekter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i både grunnskole og videregående skole, samt andre undervisningsarenaer som kulturskole, folkehøgskole, museer, gallerier og andre institusjoner.

  • Opptakskrav

    For opptak til praktisk-pedagogisk utdanning må søker ha

    · en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag* som gir kompetanse til å undervise, jf. forskrift 23. juni 2006 nr 724 til opplæringsloven kapittel 14

    eller

    · en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag*,

    eller

    · en bachelorgrad på minimum 180 studiepoeng med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag*, hvorav ett av fagene må ha et omfang på minimum 120 studiepoeng. Øvrige fag må ha et omfang på minimum 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra denne bachelorgraden.

    Det gis tilleggspoeng for pedagogisk yrkespraksis som lærer.

    *Dette gjelder områder/ faglig fordypning relevant for undervisning i både grunnskolefaget Kunst og håndverk og tilsvarende fag i videregående skole. Fagområdet favner bredt og omhandler et vidt spekter av materialer, teknikker og uttrykksformer. Relevante fagområder er kunst- og håndverk, arkitektur, visuell kunst, mote- og klesdesign samt produktdesign.

    Studiet krever politiattest.

    Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681 og forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

    Det innføres masterkrav for opptak til PPU innen år 2030.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om relevante trinn
    • har bred kunnskap om og forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
    • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
    • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
    • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
    • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
    • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
    • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer
    • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
    • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
    • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag-og utdanningspolitikse spørsmål
    • kan med stor grad av selvstendighet viderutvikle egen kompetanse og bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
    • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, samt samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

    Læringsutbyttet er i tråd med forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

  • Innhold og oppbygging

    Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk (PPUFKH) har noen felles emner med praktisk-pedagogisk utdanning i drama- og teaterkommunikasjon (PPUDTK). Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått pedagogikk 1 før studenten starter på pedagogikk 2. Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 1 før studenten starter på fagdidaktikk i design, kunst og håndverk 2.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester

    2. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bevegelsesteater er en kunstnerisk uttrykksform der kroppens bevegelser, uttrykk og formasjoner i rommet står i fokus for scenekunstens kommunikasjon og uttrykk. Bevissthet i eget bevegelsesuttrykk styrker samspillet mellom aktører, rommet og tilhørere.

    Bevegelsesteater kan rendyrkes som eget kunstuttrykk men også integreres i andre teaterformer. Bevegelsesteater egner seg også svært godt som et pedagogisk verktøy.

    Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i bevegelsesteatrets håndverk og teori, bevisstgjøre det historiske samt dens funksjon i samtiden. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg kroppslig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Bevegelsesteater er et praksisnært emne.

    Bevegelsesteater er et av valgemnene i bachelorløpet Drama- og teaterkommunikasjon.

    Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som videreutdanning på heltid over et semester og som enkeltemneopptak.

    Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i bevegelsesteater.

    Disse områdene er:

    • praktisering av bevegelsesteater (tilsvarende 12 studiepoeng)
    • framføring (tilsvarende 12 studiepoeng)
    • fagdidaktikk (tilsvarende 6 studiepoeng)

    Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.

  • Praksisstudier

    Praksisopplæringen består av totalt 60 dager veiledet pedagogisk praksis i utdanningsinstitusjon og kunst/kultur institusjon. Praksisopplæringen har egen emneplan. OsloMet er ansvarlig for organisering av praksis, og Institutt for estetiske fag inngår samarbeid med egnede utdanningsinstitusjoner og/eller kunst-/kulturinstitusjoner. Praksis gjennomføres i hovedsak innen Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold fylker, og det må påregnes noe ekstra reisetid i praksisperiodene. I 2. semester kan det være mulig å ha undervisningspraksis på folkehøgskoler, kulturskoler, ulike kulturarenaer og andre voksenpedagogiske miljøer. Praksisperiodene er organisert i to fem-ukers perioder bestående av observasjon, undervisningspraksis/formidlingspraksis og muntlig praksisframlegg. I tillegg gjennomføres praksisdager med pedagogisk opplegg knyttet til museumsformidling både i 1. og 2. semester. Det bestemte antall praksisdager er absolutte og obligatoriske. Praksis vurderes som bestått/ikke bestått. Ved ikke godkjent praksis gis det mulighet for å gjennomføre praksis på nytt en gang.

    Praksis 1. semester: Praksisfelt er grunnskole og kunst-/kulturinstitusjoner

    Praksis 2. semester: Praksisfelt er videregående skole og kunst-/kulturinstitusjoner

    Skikkethetsvurdering

    Lærerutdanningsinstitusjonen har ansvar for å vurdere om studenter som tar studiet praktisk-pedagogisk utdanning er skikket for læreryrket. Studenter er underlagt skikkethetsvurdering gjennom hele studiet. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket får orientering om hvordan de står i henhold til kravene om skikkethet, og vil få utvidet veiledning. Ved manglende evne til forbedring får studenten råd om å avslutte utdanningen.

    Skikkethetsvurderingen skal bygge på en helhetsvurdering som omfatter faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning kan leses på http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20060630-0859.html

  • Internasjonalisering

    Emnet er et fulltidsstudium på dagtid. Det forutsetter derfor at studenten (i hovedsak) er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Studenten må vise evne til å kunne samarbeide for å skape et trygt og kreativt læringsmiljø. Det legges stor vekt på ensemblearbeid.

    Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk.

    Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal vise fagets egenart gjennom forskjellige visninger. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere, som å oppleve og skape bevegelsesteater. Emnet fokuserer på arbeid fra tekst til bevegelse.

    Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning og instruksjon i undervisningen, i prosessen med bevegelsesfaget og med produktet av bevegelsesteatret.

    Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops), med drøfting og utprøving av ideer i plenum. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering av studentens bevegelsesuttrykk.

    Emnet er påvirket av forskjellige retninger innen fysisk teater og danseteater og utviklingen gjennom postdramatisk dramaturgi. Det bygger på Rudolf Labans teorier og tanker om fridansen og det å skape et dynamisk rom. Emnet bunner i dansefaget og videreutvikler bevegelsesfaget innenfor dramautdanningen.

    Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert emne i utdanningsløpet. Arbeidskrav for hvert emne må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i det aktuelle emnet. De obligatoriske arbeidskravene bidrar til å sikre at kandidaten når et tilfredsstillende læringsutbytte og vil prøve kandidatens evne til å behandle, reflektere og drøfte over teori og praksis.

    Arbeidskrav kan være:

    • skriftlige oppgaver
    • deltagelse på seminarer
    • muntlige presentasjoner
    • eller mer praktiske og praksisnære oppgaver som utforming av undervisningsopplegg innenfor fag

    Arbeidskravene løses individuelt eller i gruppe. Arbeidskrav skal være innfridd innen fastsatte frister. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent har kandidaten anledning til å omarbeide arbeidskravet og levere til ny godkjenning ytterligere to ganger.

    Det forutsettes at kandidaten deltar aktivt i både undervisning, seminar og veiledning. Det er derfor krav om 80% oppmøte på obligatorisk undervisning, seminar og veiledning. Dette skal sikre at studentene får delta aktivt i faglige refleksjoner og samarbeide om fagstoff knyttet til de ulike læringsutbyttene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær fra obligatorisk deltagelse i et emne, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.

    Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon

  • Vurdering og sensur

    Eksamen i emnet er tredelt:

    1. Soloarbeid, praktisk utøvende eksamen - individuell

    En solo-visning av ca. 5 - 10 minutters varighet med etterfølgende muntlig samtale. Et skriftlig notat med kandidatens kunstneriske valg for visningen leveres i forkant.

    Vurderingen av soloarbeid, praktisk utøvende eksamen teller 20 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

    2. Skriftlig utviklingsoppgave - individuell

    Utviklingsoppgaven skal drøfte en selvvalgt problemstilling innenfor fagets bevegelsesteater. Oppgaven skal være mellom 3500-4500 ord.

    Vurderingen av skriftlig utviklingsoppgave teller 30 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan påklages.

    3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

    En forestilling i gruppe av ca. 20-30 minutters varighet. Det gis tre ukers forberedelsestid. Gruppens skriftlige koreografi-regikonsept innleveres i forkant.

    Vurderingen av praktisk utøvende eksamen teller 50 prosent av endelig karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

    I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

    Alle tre eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal bestå emnet.

    Gyldig fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 2 skrives utviklingsoppgaven som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen skal utviklingsoppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på grunnlag av begrunnelsen for karakterfastsettingen.

    Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 1 soloarbeid, praktisk utøvende eksamen og del 3 praktisk utøvende eksamen i gruppe avlegges slik eksamen etter nærmere avtale med studieadministrasjonen. Det gis noe forberedelsestid.

    Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med studieadministrasjonen.

  • Øvrig informasjon

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.