EPN-V2

PED1220 Pedagogikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational Theory 2
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning i drama og teaterkommunikasjon
Praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en videreføring og utdypning av Pedagogikk I. Emnet tar opp faglig og personlig læring og utvikling, oppdragelse, undervisning og sosialisering. Emnet skal bidra til utvikling av lærerens profesjonelle skjønn og handlekraft og danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

  • læreren, eleven og opplæringen II
  • læreren og eleven i organisasjonen II
  • læreren, eleven og skolen i samfunnet II

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som læreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk 1

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
  • kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv
  • vet hvordan man kan bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan analysere og kritisk vurdere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan kritisk reflektere over maktforhold i utdanning og skole, herunder lærerens utøvelse av makt i forvaltningen av sitt yrke
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for profesjonsfellesskap og utviklingsarbeid som bidrar til både egen, kollegers og skolens utvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Muntlig arbeidskrav: Presentasjon og diskusjon i mindre gruppe. Studentene deltar i en gruppesamtale tilknyttet ett av emnets undervisningstemaer. I samtalen skal studentene både presentere eget arbeid, og diskutere en felles faglig problemstilling med de andre studentene i gruppa. Samtalen tar utgangspunkt i relevant pensum, praksiserfaringer og relevante styringsdokumenter.
  • Skriftlig arbeidskrav: Tekstinnlevering. Studentene leverer en skriftlig tekst med omfang på 800 ord (+/- 10 prosent) knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Teksten tar utgangspunkt i relevant pensum, praksiserfaringer og relevante styringsdokumenter.
  • Deltagelse i eksamensseminar. Studentene deltar på eksamensseminar og legger frem løsningsforslag til tidligere eller tenkte eksamensoppgaver.

Vurdering og eksamen

Individuell eksamen i form av en audiovisuell presentasjon på 10-15 minutter som er digitalt tilgjengelig.

Eksamen kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Eksamen leveres digitalt med tilhørende lenker til audiovisuelt materiale på egnet tilgjengelig plattform. Det er studentens ansvar at lenkene til materiale er tilgjengelig for sensor i hele sensureringsperioden, og er gjengitt med tillatelse.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.