Programplaner og emneplaner - Student
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid Programplan
- Engelsk programnavn
- Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 120 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Exams are tailored to the learning outcomes, course content and teaching and learning methods.
Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English. All ordinary exams are held in the same term as the corresponding course.
All exams except the master’s thesis are assessed by one examiner, with an external examiner used regularly, at a minimum of every third completion of the course. The master’s thesis is evaluated and graded by one internal and one external examiner. The grading scale on all exams is: A (highest) to F (lowest) where A to E are the pass grades, and F is a fail grade.
All courses included in the specialisation are specified on the diploma, as is the titleof the master’s thesis.
Assessments are carried out in accordance with the Act Relating to Universities and University Colleges, Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet and Guidelines for Appointment and Useof Examiners at OsloMet.
Exams in Master in Behavioral Science – specialisation in Concepts and Applications
MALK4100 Science, Behaviour and Society: Portfolio exam that includes 3 individual written assignments (A-F)
MALK4000-403 Behavior Analysis and Radical Behaviorism: Individual written home examination, 5 hours (A-F)
MALKA211 Introduction to Behavior Analysis: Individual written school examination, 3 hours (A-F)
MALKA212 Refinement of Behavior Analytic Terms: Individual written school examination (combination of essays and multiple choice/digital tests), 2 hours (A-F)
MALKA213 Laboratory Exercises – Experimental Analysis of Behavior Analysis: Individual project examination (A-F)
MALKA214 Experimental Design and Functional Analysis: Individual written school examination (multiple choice test), 3 hours (A-F)
MALKA215 Complex Human Behavior: MALKA215 Complex Human Behavior: Individual written school examination, 3 hours (A-F)
MALKA217 Early Intervention for Children with Pervasive Developmental Disorders: Individual written school examination, 3 hours (A-F)
MALKA218 Ethical Considerations in Applied Behavior Analysis: Individual written home examination, 3 hours (A-F)
MALKA219 Organizational Behavior Management (OBM): Individual written home examination, 3 hours (A-F)
MALKA220 Behavioral Economics: Portfolio exam that includes 2 individual written assignments (A-F)
MALKA222 Clinical Behavior Analysis: Individual written home examination, 3 hours (Pass/Fail)
MALK5920/MALKD5920 Master’s Thesis: Master’s thesis, individual (A-F)
Målgruppe
Approved by NOKUT on April 15th, 2004
Approved by the Board of Akershus University College on September 7th, 2004
Last amendments approved by Head of Department 2 April 2025.
Opptakskrav
Opptakskravet er fullført bachelorgrad eller treårig grunnutdanning i barnevern.
Opptak til enkeltemner i dette programmet har samme krav som opptak til programmet, inkludert krav om karaktersnitt på C.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført studium skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- avansert kunnskap om samfunnsvitenskapelige teorier og rettsforståelse relevant for barnevernet og andre velferdstjenesters virksomhetsområde
- inngående kunnskap om barn og foreldres rettigheter i møte med barnevernet
- inngående kunnskap om etiske problemstillinger i barnevernet
- vitenskapsteoretisk forståelse, med særlig fokus på profesjonsforståelse og barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag
- inngående kunnskap om analytiske perspektiver på praksis, institusjoner og sosialpolitiske intervensjoner
- spesialisert kunnskap om skjønnsutøvelse i barnevernsfaglige vurderinger og beslutninger
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse i vurderinger og beslutninger til barnets beste
- gjennomføre omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere hva som er barnets beste i lys av barnets og familiens situasjon og kontekst
- reflektere over barnevernets komplekse samfunnsmandat og rolle i samfunnet
- analysere og vurdere barnevernets metodiske framgangsmåter
- utøve profesjonelt barnevernsarbeid i en storbykontekst
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- anvende relevant forskningsbasert kunnskap i barnevernfeltet
- kritisk vurdere sosialpolitiske tiltak og faglige anbefalinger som berører barn og familier i barnevern og tilgrensende tjenester
- kritisk vurdere muligheter og begrensninger ved ny forskningsbasert kunnskap i barnevernsfeltet
- vurdere etiske problemstillinger knyttet til forskning og fagutvikling i barnevern
Arbeids- og undervisningsformer
For å understøtte de ulike emnenes læringsutbytte benyttes det ulike læringsformer, pedagogiske metoder og vurderingsformer i utdanningen Varierte arbeidsformer og læringsmetoder i studiet fordrer aktiv studentdeltakelse både individuelt og i gruppe.
Gjennom gjentagende skriftlig arbeid får studenten trening i refleksjon, argumentasjon og ryddig framstilling. Muntlige framlegg og diskusjoner skal oppøve studenten i dialogiske og drøftende ferdigheter. Studieretningen fremmer i faglig selvstendighet gjennom egenstudium og gjennomføring av et større vitenskapelig arbeid.
Studenten skal benytte APA-stil ved kildehenvisninger i alle skriftlige oppgaver.
Det anbefales sterkt å danne kollokvier.
Internasjonalisering
Studiet skal gi studentene kunnskap om internasjonale forhold som berører barns utvikling og barns og foreldres rettsstilling. Flere av emnene tar opp internasjonale forhold som har betydning for utvikling av sosiale problemer, så vel som mulige løsninger av disse. FNs konvensjon om barnets rettigheter er et dokument som danner grunnlag for diskusjon. Forståelser av barns beste analyseres i lys av kulturelt mangfold. Videre sees barnevern i lys av majoritets- og minoritetsperspektiver knyttet blant annet til andregjøring. Disse perspektivene er representert både i pensum og i undervisningsemner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I henhold til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet kan det settes vilkår for å gå opp til eksamen. Det framgår av emneplanene om det er satt opp arbeidskrav (herunder krav til obligatorisk nærvær) innenfor et emne. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er levert eller ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det enkelte emne.
Vurdering og sensur
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne.
Øvrig informasjon
Skikkethetsvurdering
Master i barnevern er omfatta av Forskrift om skikkethetsvurdering i høgare utdanning fastsett av Kunnskapsdepartementet .
Skikkethetsvurdering er ei heilskapsvurdering av dei faglege og personlege føresetnadene til studenten for å kunna fungera som helse- eller sosialpersonell. Nærare informasjon om skikkethetsvurdering finn du på intranettet for studentar ved Oslomet.