Programplaner og emneplaner - Student
Fransk 1 Programplan
- Engelsk programnavn
- French 1
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
The target group for the programme is broad, including those with a background in development studies, in teaching / education, and in ecological sustainability; with an interest in the intersections between these fields.
Målgruppe
Opptak skjer direkte til ønsket spesialisering. Opptak til masterstudiet i helsevitenskap krever en bachelorgrad eller tilsvarende innen nærmere angitt bakgrunn, med gjennomsnittskarakter på minst C. Gjennomsnittskarakter på C er imidlertid ingen garanti for opptak. Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, vil de kvalifiserte søkerne bli rangert etter de gjeldende rangeringsreglene.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Oppstart av den enkelte spesialisering forutsetter et tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.
Følgende opptakskrav gjelder til tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid:
Bachelorgrad eller tilsvarende som gir yrkestittel sosionom, vernepleier, barnevernspedagog, sykepleier, fysioterapeut eller ergoterapeut.
Søkere som takker ja til tilbud om studieplass må fremlegge politiattest.
Innpassingsopptak 2025
Personer med fullført tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, 60 studiepoeng, etter forskrift fra 2022 eller personer med fullført videreutdanning i psykisk helsearbeid, 60 studiepoeng, ved OsloMet etter programplan gjeldene fra opptak høst 2018 kan søke direkte opptak til andre studieår (fulltid) eller tredje studieår (deltid).
For mer informasjon se https://www.oslomet.no/studier/hv/innpassing-psykisk-helsearbeid (må sjekkes)
I tillegg må søkere til innpassingsopptak ha bachelorgrad eller tilsvarende som gir yrkestittel sosionom, vernepleier, barnevernspedagog, sykepleier, fysioterapeut eller ergoterapeut.
Opptakskrav
For nærmere informasjon, se emneplanene.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 1, trinn 1–7 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Siden studiet er delt i to emner, er læringsutbyttet beskrevet i de to emneplanene.
Arbeids- og undervisningsformer
The programme is a full-time programme over two years that consists of a lecture-based component with a scope of 90 credits and an independent project - the master's thesis - with a scope of 30 credits.
Content
The master's degree programme is profession-oriented and adapted to meet the building construction and infrastructure industry and society's need for up-to-date, forward-looking expertise in structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering and smart water process and infrastructure engineering.
Structural engineering concerns the analysis, calculation and design of load-bearing structures and structural systems. Bridges, quays, offshore installations and other large building structures are exposed to great loads combined with environmental and climate impacts. The Finite Element Method (FEM) is used to determine load effects (stress and strain) in the different parts of such complex structures. The study programme focuses on providing the students with solid, theoretical knowledge and applied skills in linear and non-linear FEM analysis, design of structures and structural systems, and service life dimensioning and service life extension of structures. Theory and applied skills are taught in the courses MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis, MABY4400 Structural Analysis and Design, MABY4800 Advanced Materials and Technologies for Sustainable Structures and MABY4500 Sustainable Concrete Structures. Behaviour of structures under dynamic loads is covered in the course MABY5200 Structural Dynamics.
Building technology concerns the analysis, calculation and design of the body of the building, including facades and building envelopes. Climate change and increased focus on resource use and environmental impacts thereby also entail a greater focus on the choice of materials and climate adaptation in connection with the design of buildings. The study programme focuses on providing the students with more detailed knowledge of building physics processes, principles and methods, and an understanding of the importance of the choice of building materials and components in the design of energy-efficient, environmentally friendly, climate-resilient buildings. Here, life-cycle analyses (LCA) and sustainability assessments are important tools for decisions on the choice of materials and building solutions. Theory and applied skills are taught in the courses MABY4200 Building Physics and Climate Adaptation of Buildings, MABY4700 Life Cycle Assessment for Built Enviroment, MABY4600 Sustainable Building Design and MABY4900 Timber Building Engineering. Computational fluid dynamics in and around buildings as well as structures are covered in the course MAEN4300 Fluid Dynamics and Computational Methods.
Transport infrastructure engineering concerns the analysis, calculation, design and management of transport infrastructure systems. Roadways and railways are typical transport infrastructure systems and they must be well designed and managed to provide safe and resilient support to traffic that is ever-changing with the advancement in the transport technology and increase in societal demand for multi-modal future-oriented transportation forms. Besides, existing transport infrastructure systems also need to be taken care of to ensure safe functionality. This specialization is built upon theory and applied skills in the field of transport infrastructure engineering. the courses cover a range of topics, including SMUA4200 Traffic Engineering and Intelligent Transport Systems, MABY5030 Advanced Pavement Design and Rehabilitation and MABY5040 Advanced Railway Engineering. In addition, important knowledge and skills of sustainability assessment are offered in the common course of MABY4700 Life Cycle Assessment for Built Environment and students have the possibilities to also choose courses within relevant structural and geotechnical engineering topics.
Geotechnical engineering concerns Engineering behaviours of earth materials such as soils and rocks to find solutions for various engineering problems. It is typically linked with hydrological, geological, and geophysical engineering. Geotechnical engineering is not only applicable to civil engineering but also to mining engineering, petroleum engineering, and offshore structures and foundations. Compared with other civil engineering directions, the tasks of a geotechnical engineer comprise more site-based field investigation and laboratory testing to classify relevant properties of geo materials with large variations to engineering design. This specification is fundamentally built upon the deep understanding of soil mechanics which will be taught in the course, MABY5410 Advanced Soil Mechanics. This course will provide a conceptual model for soil classification, cover soil mechanics for simple but widely applied models to the advanced framework and also highlight their engineering applications and typical state of art technics applied in this field. After this course, MABY5420 Geotechnical Site Investigation and Ground Modelling, MABY5440 Geotechnical Models and Simulations, MABY5460 Environmental Geotechnics, MABY5450 Urban Geotechnics, and MABY5430 Foundation Solutions will follow. This study specialisation provides students with abilities to handle tasks through all phases of geotechnical designs; from site investigation and soil testing, to proposed engineering solutions, to design validation at the end, based on solid theoretical knowledge.
Smart water engineering concerns the analysis, design and management of urban water resource processes and infrastructure. Water is an essential resource with strong links to energy and food production and urban water systems represent one of the largest water pollutant sources globally. Implementing state-of-the-art and innovative technology rather than conventional resource intensive ones is key to adapt in the future. As we move towards a hyper-connected urban infrastructure, data collection, decision support and process control form the need for future practitioners within smart water process and infrastructure. This specialization extends on the existing programme in civil engineering, offering the common courses of MABY4700 Life Cycle Assessment for Built Environment, MAEN4300 Fluid Dynamics and Computational Methods, SMUA4600 Geophysical Information Systems, MABY5050 Smart Infrastructure and Asset management and MABY5060 Managing Infrastructure Projects. The study specialisation focuses on providing the students with solid, theoretical knowledge and applied skills in the field of smart water process and infrastructure taught in the courses MABY5310 Urban pipe Systems, MABY5320 Bioprocess Technology, MABY5330 Water Resource Recovery Technology, MABY5340 Water Infrastructure, Trenches and No-Dig, MABY5350 Sensor Networks and Model Based Decisions Support and MABY5360 Design and Optimisation Projects.
Students are enrolled to one of the study directions from semester one.
Projects in the built environment are increasingly complex and interdisciplinary. The study programme focuses on teaching students how to use advanced computer programs and simulation tools to solve complex problems relating to their study directions.
The study programme also aims to qualify candidates with the competence to participate in research work in the field. All the courses taught in the second semester therefore include an element of research at different levels. The course MAEN5300 Research Methods and Ethics underpins the master's thesis and provides an introduction to research methods, ethics, and academic writing and dissemination of results.
The master's thesis will give the students the opportuinity to apply their knowledge and skills to relevant issues through more comprehensive project work. MABY5900, the master's thesis, is an independent, supervised research or development project in the core areas of the field, and represents further specialisation in either structural engineering, building technology, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering or smart water process and infrastructure engineering.
The structure of the programme
The master's degree programme consists of compulsory courses, elective courses and a master's thesis. The course portfolio is composed so that the compulsory courses ensure academic and professional breadth, at the same time as the students are given an opportunity for in-depth study and specialisation through elective courses and the master's thesis.
Specialisation in the field of ‘structural engineering’ - SE requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:
In the second semester, the following two courses:
MABY4400 Structural Analysis and Design (10 credits)
MABY4800 Advanced Materials and Technologies for Sustainable Structures (10 credits)
In the third semester, at least one course between the following two:
MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)
MABY5200 Structural Dynamics (10 credits)
Specialisation in the field of ‘building technology’ - BT requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:
In the second semester, the following two courses:
MABY4600 Sustainable Building Design (10 credits)
MABY4900 Timber Building Engineering (10 credits)
In the third semester, at least one course between the following two:
MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)
MAEN4300 Fluid Dynamics and Computational Methods (10 credits)
In this way, students in both specialisations, i.e. SE and BT, get the opportunity to also choose some from the ‘transport infrastructure engineering’ elective courses (max. 1 per semester, i.e. in second and third semesters)
Specialisation in the field of ‘transport infrastructure engineering’ - TI requires the students to choose, in addition to the mandatory courses:
In the first semester, one courses from the following two courses:
MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis (10 credits)
MABY5420 Geotechnical Site Investigation and Ground Modelling (10 credits)
In the second semester, two courses from the following three courses:
MABY4400 Structural Analysis and Design (10 credits)
SMUA4400 Transport Modelling and Analytics (10 credits)
SMUA4600 Geographical Information Systems (10 credits)
In the third semester, two courses from the following four courses:
MABY4500 Sustainable Concrete Structures (10 credits)
MABY5200 Structural Dynamics (10 credits)
MABY5050 Smart Infrastructure and Asset Management (10 credits)
MABY5060 Managing Infrastructure Projects (10 credits)
Specialisation in the field of `geotechnical engineering´ - GEO requires the students to choose, in addition to the mandatory courses
In the second semester, one course from the following four courses:
MABY4400 Structural Analysis and Design (10 credits)
MABY4800 Advanced Materials and Technologies for Sustainable Structures (10 credits)
MABY5030 Advanced Pavement Design and Rehabilitation (10 credits)
MABY5040 Advanced Railway Engineering (10 credits)
In the third semester, one course from the following five courses:
MABY4100 Finite Element Method in Structural Analysis (10 credits)
MABY5000 Civil Engineering Seminars and Projects (10 credits)
MABY5050 Smart Infrastructure and Asset Management (10 credits)
MABY5060 Managing Infrastructure Projects (10 credits)
MABY5200 Structural Dynamics (10 credits)
All courses in the `smart water engineering´ - SWAPIE specialisation are mandatory, with no elective available for students to select.
In order for students to be formally assigned a supervisor for the master's thesis, all exams from first year of the study programme must be passed.
Students are encouraged to contact private and public enterprises in the region for the purpose of gaining practical training and experience in the fields through a summer job or similar, and to establish cooperation on project assignments.
Internasjonalisering
Utdanningen gir studenten internasjonale perspektiver gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser, og dette er forankret i de enkelte emneplanene. Studenter som ønsker det, vil ha mulighet for et opphold ved et lærested i utlandet. Et slikt opphold må finne sted etter gjennomført felleskurs og fordypningsemner og i samforståelse med veileder. OsloMet har samarbeid med en rekke utenlandske universiteter. Utfyllende informasjon om utenlandsopphold ligger på universitetets nettsider, eventuelt kan internasjonal koordinator kontaktes.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emne 1 avlegges i høstsemestret. Eksamen i emne 2 gjennomføres i vårsemestret. Eksamensspråket er engelsk.
Høst: ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.
Vår: ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2. Individuell skriftlig innlevering. Muntlig eksamen i gruppe
Det blir benyttet ekstern tilsynssensor og to interne sensorer til eksamen. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven. Eksamen i emne 2 blir avholdt på OsloMet.
Vurderingskriterier
A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.
Vurdering og sensur
Programplan for engelsk 1, trinn 1-7 – oppdrag
English 1 for Primary School Teachers
Studieprogramkode: ENGCO
30 studiepoeng
Nett- og samlingsbasert videreutdanning
Deltid
Godkjent av prodekan for studier 13. februar 2015
Redaksjonelle endringer 19.11.2020
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Øvrig informasjon
I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Underveis i studiet får du råd, veiledning og vurdering av dine prestasjoner. Det er viktig og nødvendig med regelmessig vurdering slik at du får tilbakemelding på om dine prestasjoner er i samsvar med studiets krav og om læringsutbytte er oppnådd.
Vurdering av eksamensbesvarelser og praksisstudier gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Alle avlagte emner og eksamener/vurderinger vil framkomme på vitnemålet. I tillegg synliggjøres de obligatoriske tverrprofesjonelle undervisningsoppleggene på vitnemålet.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykkene som brukes er Bestått-Ikke bestått eller gradert karakter A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Andre undervisningsopplegg kan gis vurderingsuttrykk Godkjent-Ikke godkjent. Ved gruppeeksamen får alle i gruppen samme karakter.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppeeksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.
Klage på karakter
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på sensur ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.
Vurdering i praksisstudier
Praksisstudier vurderes til Bestått – Ikke bestått og vurderes av praksisveileder i samarbeid med universitetets kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått- Ikke bestått fattes av universitetet.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse for bestått praksis.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisperioden på vanlig måte
- 10-20 % fravær, studenten kan, hvis mulig, ta igjen praksis som mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og kontaktlærer ved universitetet
- Mer enn 20 % fravær, studenten må gjennomføre hele praksisperioden på nytt
Dersom du overskrider fraværsgrensen, og ikke har dokumentert fravær, vil praksis registreres som Ikke bestått og telle som et forsøk.
Får studenten Ikke bestått to ganger i praksis, må studenten normalt avbryte studiet. For øvrig henvises til forskrift om studier og eksamen ved universitetet.
Ett eller flere av disse kriteriene ligger til grunn for karakteren Ikke bestått i praksisstudier i bachelorstudium i sykepleie ved OsloMet:
- har ikke overholdt tilstedeværelseskravet
- har uteblitt fra praksis uten gyldig grunn og uten å gi beskjed
- har ikke oppnådd nødvendige læringsutbytter for praksisperioden
- har ikke fullført obligatoriske aktiviteter eller levert inn skriftlige oppgaver som er fastsatt i vurderingsskjema for praksisperioden
- har satt pasientens liv og helse i fare ved å gå ut over grensene for egen kompetanse
- har ikke etterspurt veiledning, tatt veiledning til følge, eller vist tilstrekkelig vilje og evne til å tilegne seg manglende kunnskap eller kompetanse
- viser manglende selvinnsikt
- viser manglende språk- og/eller kommunikasjonsferdigheter
Skikkethetsvurdering
Skikkethetsvurdering er en løpende helhetsvurdering som foregår gjennom hele studiet. Vitnemål for fullført studium forutsetter skikkethet for yrket. Dersom en student viser tegn til å utgjøre en mulig fare for pasienters og/eller kollegaers fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, skal det reises tvil om personen er skikket for yrket. Både ansatte fra universitetet, praksisfeltet og medstudenter kan sende tvilsmelding. Studenter skal så tidlig som mulig bli informert om at tvilsmelding er sendt. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen.
Hensikten er å vurdere at studentene har faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som sykepleier. Nærmere bestemmelser om vurdering av skikkethet finner du her
https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering
OverføringssamtaleDersom student eller faglærer/kontaktlærer melder behov for en overføringssamtale kan studenten innkalles til samtale før neste emne. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.
Hensikten med overføringssamtale er å tydeliggjøre hvordan studenten kan oppfylle sine læringsutbytter best mulig før neste emne, ved å legge til rette for ulike læringsutfordringer og veiledningsbehov.