Programplaner og emneplaner - Student
Master's Programme in Health and Empowerment Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
- Valid from
- 2019 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Masterstudiet i empowerment og helsefremmende arbeid har et omfang på 120 studiepoeng jfr. § 3 i forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. desember 2005. Bestått studium kvalifiserer for graden master i empowerment og helsefremmende arbeid (Master in Empowerment and Health Promotion).
Empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudiet er forankret i folkehelsevitenskap og folkehelsearbeid. Folkehelsevitenskapen tilsikter å utvikle kunnskap om og metoder for å fremme helse og forebygge sykdom, samt å systematisere forskning på tvers av fagmiljøer, forskningsdisipliner og sektorer. Folkehelsearbeid er den praktiske måten å anvende folkehelsevitenskapelig kunnskap på i den hensikt å fremme helse.
I folkehelsearbeid er helsefremming og forebygging er intervensjonsformer som griper over i hverandre og retter seg mot enkeltindivider, grupper og samfunn.
Empowerment representerer et rammeverk for helsefremmende arbeid. Empowerment er ifølge Verdens helseorganisasjon en prosess der folk oppnår større kontroll over beslutninger og handlinger som berører egen helse. Prosessen bidrar til å øke folks kapasitet til å ta valg og til at valgene transformeres til ønskede handlinger og resultat. Tre prinsipper er særlig fremtredende i empowermentenkningen; omfordeling av makt, fra fagperson til bruker, medvirkning og anerkjennelse av brukerens kompetanse på seg selv.
Brukermedvirkning og synet på brukeren som ekspert på seg selv er sentralt i helsepolitiske føringer. Denne demokratiseringen får konsekvenser for fagpersonenes rolle og funksjon. Helsefremmende arbeid skal bidra til utvikling av kompetanse til å mestre utfordringer knyttet til helse og innebærer både at bruker og pårørende er aktive deltakere i egen læring og samarbeid på tvers av fag og profesjoner.
Masterstudiet har hovedsakelig fokus på helsefremming på individ- og gruppenivå i kommune- og spesialisthelsetjenesten.
Helsefremmende arbeid bygger blant annet på pedagogikk. Helsepedagogikk omhandler alt som har med læring, utvikling, undervisning og veiledning i forhold til helse. Helsepedagogikk kan også forstås som det som foregår mellom bruker og fagperson og som har til hensikt å stimulere til utvikling av brukerkompetanse og om fagpersoners bevissthet når det gjelder formidling av kunnskap om helse og sykdom. Helsepedagogikk handler også om brukermedvirkning.
Helsepedagogikk og ulike perspektiv på og former for samhandling med brukere samt empowerment som fenomen, begrep, prosess og resultat er sentrale fagområder.
Veiledning er en metode i helsepedagogikk og et middel i empowermentprosessen. Veiledning som begrep, prosess og ferdighet vektlegges i masterstudiet. Studentene gis anledning til å utvikle og videreutvikle egen veiledningskompetanse gjennom praktiske øvelser på individ- og gruppenivå.
Tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid forutsetter trygg forankring i eget fag. Veiledning kan bidra til denne forankringen. Veiledning av studenter og kolleger inngår i masterstudiet.
Studiets tverrfaglige profil gir grunnlag for vitenskapelig kunnskapsutvikling, kritisk refleksjon og forvaltning av kunnskap på ulike områder innen helsefremmende arbeid.
Relevans for arbeidsliv
Kandidater med fullført mastergrad i empowerment og helsefremmende arbeid har kompetanse til å gå direkte eller indirekte inn i helsefremmende arbeid innen primær- og / eller spesialisthelsetjeneste. Utdanningen er tverrfaglig og kvalifiserer til:
- å inneha ressursstillinger i helseforetak eller kommuner, særlig når det gjelder helsefremming og bruker- og pårørende opplæring
- å arbeide helsefremmende
- å arbeide i lærings- og mestringssentre
- veilede på individ- og gruppenivå
- å samhandle tverrfaglig og tverrprofesjonelt
- å koordinere folkehelsearbeid
- å utøve praksis kunnskapsbasert
- å innføre og utøve metoder for helsefremming
- å undervise og delta i forskning
- å utøve fagutviklings- og utredningsarbeid
Relevans for videre studier
En kandidat med fullført masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid kan søke opptak til ulike doktorgradsprogram.
Target group
Målgruppen for studiet er: helse- og sosialarbeidere og andre med liknende fagbakgrunn, f.eks. politi, fengselstilsatte, NAV-tilsatte, undervisningspersonell, tilsatte ved lærings- og mestringssentre og frisklivssentraler, som ønsker kompetanse til helsefremming basert på vitenskapelig kunnskap.
Admission requirements
Det vises til Forskrift om opptak til masterstudier ved OsloMet - storbyuniversitetet. Faglig minstekrav for opptak er bokstavkarakter C. Dette gjelder også for opptak til enkeltemner.
Masterstudiet i empowerment og helsefremmende arbeid bygger på fullført utdanning innen helse- og sosialfag eller annen relevant utdanning. Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover minstekravet. Med relevant utdanning menes høyere utdanning innen helse- og sosialfag, pedagogiske studier og innen politifaglige utdanninger.
50 % av studieplassene forbeholdes søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakterpoeng.
Søkere med tidligere gjennomført videreutdanning i kardiologi på masternivå
Kandidater med avlagt videreutdanning i kardiologi (60 studiepoeng) må søke opptak til masterstudiet på ordinær måte. De vil etter søknad kunne få innpasset hele eller deler av sin utdanning.
Annen relevant videreutdanning/emner på masternivå kan søkes godskrevet etter opptak.
Learning outcomes
Hovedmålet for studiet er å utdanne reflekterte kandidater med høy etisk, faglig og vitenskapelig kompetanse i empowerment og helsefremmende arbeid på individ- og gruppenivå.
Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- kan analysere fenomener med utgangspunkt i begreper, modeller og teorier innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- har avansert kunnskap om vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder
- kan analysere problemstillinger i fagområdet med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner og forskningsmetodologiske forankringer
- har avansert kunnskap om nasjonal og internasjonal forskning innen fagområdet
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan kritisk analysere ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan analysere sentrale problemstillinger innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- kan gjennomføre relevant forskning og utviklingsarbeid
- kan anvende relevante veiledningsmetoder basert på forutsetninger og behov hos ulike målgrupper
- kan veilede på individ- og gruppenivå
- kan analysere tiltak på individ- og gruppenivå innen fagområdet
- kan kritisk vurdere egen veiledning
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan kritisk vurdere etiske og forskningsetiske aspekter innen fagområdene folkehelse, empowerment og helsefremmende arbeid
- kan analysere fagområdets uttrykksformer og formidle kunnskap fra masteroppgaven til ulike målgrupper
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, samt bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
Content and structure
The Master's Degree Program in Mechanical Engineering is a full-time program with a duration of two years (120 ECTS), being a continuation of the bachelor's degree program in Mechanical Engineering.
The program is campus-based, and it comprises modules that are mostly theoretical and computational in nature. These are accompanied by experimental experience. The program covers three subdisciplines of Mechanical engineering that are closely tied with the industry: fluid mechanics, solid mechanics, and mechatronics.
The program contains 70 ECTS of mandatory courses to provide a foundation in all the listed subdisciplines. The elective courses and the master’s thesis enable students to further obtain expertise in one or more of the subdisciplines.
The master’s program contains the courses and modules essential to the development of highly skilled mechanical engineers capable of developing solution strategies for engineering problems, problem solving, evaluating solutions, and thinking critically about them. The program provides enough background knowledge and skills for specialized expertise, both as expected by relevant sectors in industry, and for the pursuit of a PhD in Mechanical Engineering.
In addition, students learn to reflect profoundly about the development of an increasingly sustainable world, in line with the UN sustainable development goals. With an ever-increasing demand in developing environmentally friendly and sustainable solutions, the futuristic trends in major technology sectors require the use of fundamental concepts in physics and natural sciences and the implementation of these in the form of engineering solutions, to guide the direction of development and facilitate decision making for management in complex industrial environments.
1st year of study
1. semester
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte arbeidsformer. Ansvar for egen læring, problemorientering, dialog og kritisk tenkning er sentralt. I studiet vektlegges integrering av vitenskapelige teorier og arbeidsmetoder samt kritisk vurdering av forskningsresultater.
Forelesninger
Forelesninger blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt og trekke fram hovedelementer samt synliggjøre sammenhenger innenfor tema.
Gruppearbeid
Gruppearbeid benyttes for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læring av fagstoff og gi trening i samhandling.
Praktiske øvelser
Praktiske øvelser benyttes for trening på ulike veiledningsmetoder individuelt og i grupper.
Digitale verktøy
I den nettbaserte undervisningen får studentene digitale forelesninger, interaktive oppgaver, digitale faglige tekster samt tilgang til informasjon og aktuelle artikler gjennom internett og nettsider med passordbeskyttelse. E- læringsverktøy brukes aktivt for kommunikasjon/informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. OsloMets elektroniske studentportal benyttes aktivt i studietiden.
Masterseminar
Hensikten med masterseminar er å tilrettelegge for faglige og vitenskapsteoretiske diskusjoner samt kritisk-analytiske refleksjoner om forskningsmetoder.
Studentene presenterer, opponerer (medstudentrespons) og diskuterer utkast til masteroppgavetekst. I tillegg til medstudentrespons opponerer vitenskapelige ansatte.
Selvstudium
Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium. Studentene kommer til studiet med ulike læreforutsetninger og gjennom selvstudium får de anledning til å prioritere temaer og områder de ønsker å arbeide mer med. Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, og kan innebære bruk av IKT.
Internationalisation
After the completion of the master’s degree program in Mechanical Engineering, candidates are expected to have achieved the learning outcomes listed below. These are defined in terms of knowledge, skills, and general competence, in accordance with the Norwegian Qualifications Framework (NQF):
Knowledge:
The candidate
- can identify the main scholarly theories, models and methods in solid mechanics, fluid mechanics and mechatronics
- can determine suitable procedures to solve problems in Mechanical engineering, including analytical, computational and/or empirical methods
- can explain the main notions on environmental impact, energy efficiency, and product life cycle, with respect to design and product
- can explain how sustainability can be optimized using mathematical analysis and simulation methods
- can identify relevant information from technical and/or scientific literature
- can define the scientific method and the main ethical norms with regards to intellectual property that apply to the reporting of scientific work.
Skills:
The candidate
- can analyze and apply existing theories and methods to solve practical and theoretical problems in mechanical engineering, both independently and in teams
- can translate and combine abstract theoretical models from fluid mechanics, solid mechanics, and mechatronics to solve complex problems the field
- can design and implement technical solutions to problems that represent real-life scenarios
- can apply software and technical tools that, in complexity and scale, are representative of industry scenarios
- can conduct independent research and development projects under supervision, in accordance with the scientific method and the applicable norms of research ethical standards
- can apply mathematical methods and simulations to optimize environmental impact, energy efficiency and product life cycle
- can analyze scientific and technical literature to identify the state-of-the-art and get updated in the field as technology progresses into new areas within society, and to formulate scholarly arguments
- can document independent research in the form of a report or scientific article, following the ethical protocols of research, including suitable citation styles
- can identify and communicate common aspects and challenges in their field to peers from Mechanical engineering field
General competence:
The candidate
- can analyze relevant academic, professional, and ethical problems in Mechanical Engineering, and use knowledge to give comprehensive recommendations
- can combine knowledge and skills to conduct advanced assignments and projects
- can communicate independently about issues, analyses, and conclusions, both orally and in written form, using professional terminology, with a relevant audience
- can contribute to new thinking and innovation processes and reflect about the role and responsibility as an engineer in working towards sustainable development
- can use relevant technological knowledge and scientific methods and principles when planning and conducting research
Work requirements
The MSc program is a full-time program, with a duration of two years, which consists of a 90 ECTS lecture-based component, in addition to the master's thesis, a 30 ECTS independent research project.
Content
The program is designed so that, firstly, students acquire competence in core mechanical engineering subjects and develop their analytical and numerical skills through the mandatory courses. Subsequently, through the elective courses and the master’s thesis, students obtain expertise in one or more of the three subdisciplines:
- Mechatronics
- Solid mechanics
- Fluid mechanics
Mechatronics is the discipline at the crossroad where mechanical, electronic, and electrical engineering meet. It also touches on related fields like robotics, computer science, and control engineering. The courses in mechatronics give a wide breadth of knowledge on the basics of the field, and additionally go into details on selected advanced topics.
Students gain practical experience working with a wide range of sensors and sensing techniques based on different physical properties. They also learn about diverse types of actuators, as well as power transmission systems and different control algorithms.
Modelling, simulation, and control of robotic and mechatronic systems are also covered extensively. The focus is placed on real life problems and hands-on experience, with state-of-the-art techniques, and provides students with tools to analyze and solve a wide range of problems in industry and academia.
Solid Mechanics provides a deep understanding of specific subjects within solid mechanics. Finite element methods are among the most versatile numerical methods used in analysis and design of machinery and structures subjected to static, dynamic, and thermal loads or to electromagnetic fields. Several pieces of software are developed based on the implementation of different formulations of the method. Both in-house coding and commercial program awareness render possible for students to gain the knowledge and skills required for successful pre-processing and simulation of models and to interpret the results in postprocessing. The subject of structural integrity and impact is very wide and encompasses several related industries. The methods used for the evaluation of systems subjected to cyclic or impact loads are usually hybrid and include experimental and semi-empirical as well as analytical and numerical methods.
Computational solid mechanics goes beyond the finite element methods and includes weighted residuals, boundary element, and meshless methods besides numerical implementation of nonlocal continuum theories e.g., peridynamics. The knowledge of these methods and their weak and strong points allows for the correct choice of the method of analysis a priori and saves time and effort which would otherwise be squandered pondering why finite element is not the most efficient tool. Structural integrity encompasses several advanced topics such as fracture and damage mechanics, fatigue, and accidental extreme loads. One of the important topics which allows for inclusion of several advanced subjects is impact. Impact mechanics deals with blast and ballistic loading as well as lower rate scenarios. Such phenomena are strongly associated with plasticity, damage, and fracture. A study of the topic therefore gives students a better understanding of these associated fields and prepares them for a wider view of the field. The program also provides knowledge of materials technology and the relevant properties of materials that enable advanced applications.
Fluid mechanics covers the physics of fluids (liquids, gases, and plasma) and how forces act on them. The master’s program will give insight into advanced computational fluid dynamics (CFD), fluid-structure interaction (FSI), and sustainable energy.
Advanced CFD deals with computational simulation of fluid motion in a discretized fluid medium and solving the Navier-Stokes equation for incompressible and compressible flows with specific attention paid to turbulence and dissipation of energy. Students will learn to understand both the benefits and limitations of using industrial CFD tools to solve engineering problems.
Fluid-structure interaction is a multiphysics problem which deals with a domain comprising at least two subdomains of fluid and solid materials. By the time the student takes up the course they have the knowledge of solids and fluids and how to solve problems in each subdomain separately. The most important aspect of FSI is thus to enable methods to link the subdomains across the interface on response parameters. The method finds its applications in ship and marine structures, wind turbines, as well as offshore oil and gas industries. The course in sustainable design and manufacturing of energy systems provides relevant concepts for the reduction of materials and energy use, life cycle assessment, and circular economy related to energy systems.
The structure of the program
The master's degree program consists of seven mandatory courses, elective courses, and a master's thesis / dissertation. Advanced Engineering Mathematics is a general course. The remaining mandatory courses are either covering solid mechanics, fluid mechanics and/or mechatronics.
Solid mechanics:- Continuum Mechanics and Thermodynamics- Advanced Materials- Finite Element Method Fluid mechanics:- Computational Fluid Dynamics
Mechatronics:
- Introduction to Mechatronics
- Practical Mechatronics
The available elective courses are:
- Structural Integrity and Impact (Solid mechanics)
- Fluid structure interaction (Fluid mechanics)
- Sustainable design and manufacturing of energy systems (Fluid mechanics)
- ACIT4740 Rehabilitation and Assistive Devices (Mechatronics) (the course is from ACIT master’s program)
- ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems (Mechatronics) (the course is from ACIT master’s program)
In the fourth semester, students will work independently on their master’s thesis.
Assessment
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen og utfyllende bestemmelser til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Vurderingsformer og -uttrykk er beskrevet under hvert emne. Alle avlagte emner samt tittelen på masteroppgaven vil framkomme av vitnemålet.
Der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer i slike tilfeller først besvarelsene som er trukket ut. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering. Nedre grense for uttrekk er 4 besvarelser.
Tilsynssensor
Det er tilknyttet tilsynssensor til studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet. Tilsynssensor vil i løpet av en fireårsperiode gjennomføre følgende tilsyn av studiet:
- føre tilsyn med gjennomførte vurderinger og vurderingsprosesser for hvert av emnene i masterstudiet
- føre tilsyn med standarden på resultatene innenfor studiet sammenliknet med standarden på resultatene i tilsvarende studier ved andre UH-institusjoner
- evaluere eksamensoppgaver og vurderingskriterier for karakterfastsettelse i hvert emne
- vurdere sammenhengen mellom programplanens læringsutbyttebeskrivelser,
- undervisningsopplegg og vurderingsformer
- gi fagmiljøet tilbakemeldinger og råd som kan brukes i det videre studiekvalitetsarbeidet
Tilsynssensor vil utarbeide en årlig rapport om sitt arbeid som vil inngå i instituttets del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Other information
A coursework requirement is a compulsory piece of work/activity that must be approved before the student may take an examination. Coursework requirements are assessed as either "approved" or "not approved".
The coursework requirements in this master’s program include projects, written reports, oral presentations, mandatory exercises, and laboratory exercises. These mandatory assignments can be individual or in groups. The coursework requirements for each individual course are listed in the course description for that specific course.