Studieinfo emne MAPO4070 2019 HØST
MAPO4070 Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods and qualitative Data Analysis
- Studieprogram
-
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i hvordan en forbereder og planlegger forskningsprosjekt ut fra rammen av kvalitative studiedesign. Studentene får mulighet til å drøfte potensielle design knyttet til eget masterprosjekt. Ulike design eksemplifiseres, og metoder som belyses er observasjon, intervju (individuelle og gruppeintervju/fokusgrupper), diskursanalyse og deltagende forskning (participatory action research). Videre gir emnet en innføring i kvalitativ metodologi slik at studentene kan lese, forstå og anvende vitenskapelige artikler.
Gjennom kritisk vurdering av forskningsresultater skal studentene opparbeide inngående kunnskap om troverdighet og gyldighet i kvalitativ forskning, samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Analyse og tolkning av data vektlegges i form av forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative studier vil belyses.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet MAPO4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført ogbestått før emnestart.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
- kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
- har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
- kan presentere relevante problemstillinger og funn fra kvalitative studier som er relevante for fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere relevante problemstillinger for kvalitativ design
- kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
- kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
Innhold
- Forskningsprosessen og forskningsetikk
- Kvalitative forskningsdesign og -metoder
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data
- Presentasjon av kvalitative data
- Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:
Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10%).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
MASYK4070, MASYD4070 og MAPO4070 er 100% overlappende.