EPN

MAPO4400 Helsepedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Pedagogy
Studieprogram
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Gjennom egentrening og refleksjon oppnår studenten kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere helsepedagogiske tilbud til personer med helseutfordringer og deres pårørende, og å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring.

Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
  • har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet helsepedagogikk
  • kan vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende 

 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder i lys av helsepedagogisk kunnskap
  • kan i en øvingssituasjon eller på eget arbeidssted anvende kunnskaper og ferdigheter innen helsepedagogikk i et tverrprofesjonelt samarbeid og i samhandling med pasient/bruker og pårørende
  • kan planlegge og gjennomføre veiledning, undervisning og coaching både individuelt og til grupper

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere pasient- og pårørendeopplæring i gruppe
  • har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasienter, brukere og pårørende

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • deltakelse i praktiske øvelser som har som mål at studenten kan planlegge, gjennomføre, kritisk vurdere og dokumentere et helsepedagogisk opplegg til pasient(er) eller pårørende
  • godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:          Hjemmeeksamen over 2 uker, individuell ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakteren A-E for bestått og F for ikke bestått

Sensorordning

1 intern og 1 ekstern