EPN

Årsstudium i kulturledelse Programplan

Engelsk programnavn
One-Year Programme in Arts Management
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Programplanen gjelder for studieåret 2023-2024.

Har du kunstfaglig utdanning eller bakgrunn fra kreative fagområder og ønsker å utvikle dine karrieremuligheter innen kunst- og kulturfeltet? Det finnes i dag et stort utdanningstilbud innen kreative fagområder. En utfordring er å omsette dette i en yrkeskarriere der du overlever økonomisk og samtidig oppnår dine faglige og kreative mål i henhold til dine ambisjoner - enten du ønsker å starte egen virksomhet eller ønsker å jobbe i eksisterende institusjoner og organisasjoner som prosjektleder, produsent eller leder på ulike nivåer.

Studiet i kulturledelse er et årsstudium som henvender seg til personer som har bakgrunn fra kunstfaglige og kreative fagområder, og som ønsker å utvikle sin kompetanse innen kulturledelse. Kulturledelse består av mange ulike fagområder, og studiet består av fag og emner som er grunnleggende for den som vil organisere og lede egen virksomhet, eller ønsker å jobbe i organisasjoner og institusjoner innen kunst- og kulturfeltet.

Målgruppe

Studiets målgruppe er personer med minimum bachelorgrad (180 studiepoeng) eller tilsvarende realkompetanse fra kunst- og kulturfeltet eller kreative fagområder. Det forutsettes at søkere har kunstfaglig kompetanse/erfaring fra før og ønsker å komplettere sin kompetanse for å kunne jobbe innen kunst- og kulturfeltet og kreative næringer - som eksempelvis prosjektleder, produsent eller leder på ulike nivåer - eller for å kunne starte og drive sin egen virksomhet.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad innen kunst- og kulturfaglige og kreative fagområder. Eksempler på slike utdanninger er:

  1. utøvende/skapende utdanninger innen eksempelvis billedkunst, produktdesign, musikk, dans, drama, teater, film, litteratur, arkitektur og reklame
  2. teoretiske studier innen eksempelvis teatervitenskap, musikkvitenskap, kunsthistorie, litteraturvitenskap, filmvitenskap, medievitenskap, journalistikk, bibliotek- og informasjonsvitenskap og kulturfag
  3. pedagogiske fagutdanninger innen kreative fag som eksempelvis musikk, dans, drama, estetiske fag, formgivning, kunst- og håndverk

Rangeringsregler

Søkere rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet –  storbyuniversitetet. Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover opptakskravet. Relevant utdanning er utdanninger som nevnt i punktene 1), 2) og 3) ovenfor.

Søkere blir rangert på grunnlag av den totale poengsummen.

Realkompetanse

Søkere uten bachelorgrad kan bli tatt opp på bakgrunn av dokumentert realkompetanse. For å oppfylle kravene til realkompetanse må man ha minimum fem års dokumentert jobberfaring fra kunst- og kulturfeltet eller kreative yrker (man må kunne dokumentere at dette har vært hovedbeskjeftigelsen). Det er en forutsetning at søkeren har generell studiekompetanse.

Læringsutbytte

En kandidat som har bestått årsstudiet i kulturledelse, skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

 

  • har avansert kunnskap om sentrale trekk ved kunst- og kulturfeltet i Norge, og kunnskap om utfordringer innen organisering og ledelse på dette feltet.
  • har omfattende kunnskap om teorier innen kulturledelse fra ulike fagfelt som organisasjon og ledelse, økonomi, medier og kommunikasjon, entreprenørskap, markedsføring, digitalisering og prosjekt- og teamarbeid.
  • har god oversikt og kan reflektere over viktige dilemmaer en må håndtere for å kunne starte opp og livnære seg som kunstner/kulturarbeider og/eller påta seg lederoppgaver i små og store organisasjoner innen kunst- og kulturfeltet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende teori for å beskrive og analysere aktører og organisasjoner innen kunst- og kulturfeltet.
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante metoder og verktøy for å kunne starte opp egen virksomhet, kommunisere gjennom ulike medier og fungere som leder innen kunst- og kulturfeltet og kreative yrker.
  • kan reflektere over egen adferd og vurdere hva som er effektive arbeids- og ledelsesprosesser når man jobber i prosjekter.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende sine analytiske og problemløsende evner innen kulturledelse.
  • kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres lederadferd.
  • har god kompetanse innen samarbeid og forhandlinger, kommunikasjon og kreativ problemløsing

Innhold og oppbygging

Studiet har et omfang på 60 studiepoeng, og består av seks emner som hver har et omfang på 10 studiepoeng.

Det er anbefalt at man tar emnet Organisering og ledelse av kunst og kultur i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.

Alternativt studieløp

Studiet gjennomføres normalt på heltid, men det er mulig å søke om alternativt studieløp, dvs. deltidsstudium over to år, etter opptak. Søknaden må leveres innen gitt frist og begrunnes. Studenter med alternativt studieløp må ta minimum ett emne per semester for å beholde sin studierett, og følgende studieprogresjon anbefales:

  • Organisering og ledelse av kunst og kultur (1. semester, høst)

  • Økonomistyring i kulturorganisasjoner (1. semester, høst)

  • Kulturøkonomi og digitalisering (2. semester, vår)

  • Prosjektledelse (3 semester, høst)

  • Kunstmarkedsføring (4. semester, vår)

  • Estetikk og ledelse (4. semester, vår)

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsformer som forelesninger, presentasjoner, skriftlige oppgaver, diskusjoner i grupper/plenum, rollespill og prosessarbeid i grupper. Studiet forutsetter deltakelse på forelesninger. For å kunne avlegge eksamen er det et krav at obligatoriske arbeidskrav, som er spesifisert i de ulike emnene, er godkjente. Der hvor arbeidskravet er en innlevering, vil ny innlevering skje etter avtale med faglærer.

Om gruppearbeid

Det forekommer at studenter/grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom dette skulle forekomme, skal studentene umiddelbart informere faglærer i vedkommende emne. Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppe-/prosjektoppgaver.

Dersom det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen med hensyn til likeverdig bidrag/deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer i vedkommende emne. Dersom kravet om likeverdig bidrag/deltagelse ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke møtt» til eksamen for den aktuelle studenten. Ny eksamen må da avlegges ved neste ordinære eksamen som arrangeres i vedkommende emne.

Internasjonalisering

Det er ikke mulighet for studier i utlandet da dette er et årsstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav er krav som er direkte knyttet opp mot eksamensretten, det vil si at man ikke får adgang til eksamen dersom ikke arbeidskravet er godkjent. Arbeidskrav vil være angitt i den enkelte emneplan under punktet Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter. Arbeidskrav må leveres/gjennomføres innen fastsatte frister. Overskridelse av fristen medfører at en ikke får avlegge eksamen i emnet. Arbeidskravets omfang, frister og regler for innlevering opplyses om av faglærer ved undervisningsstart.

Vurdering og sensur

Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes forskjellige vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken/hvilket vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emnet.

Kalkulatorreglement 

Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:

Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.

Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.

Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.

Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.

Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.

Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.