EPN

KULT6200 Prosjektledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Project Management
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Prosjekter er en sentral arbeidsform innen kunst- og kultursektoren. Da er det viktig å kunne lede, styre og jobbe med prosjekter i samspill med andre aktører. Emnet tar for seg ledelse, organisering, styring og gjennomføring av prosjekter, og gruppeprosesser og teamarbeid knyttet til prosjekter, samt hjelpemidler til bruk innen prosjektstyring. Emnet gir en solid innsikt i teoretiske forhold knyttet til prosjekt som fenomen, og kombinerer det med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i prosjektledelse.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om anvendelse av prosjekt som format innenfor de komplekse, konfliktfylte og usikre rammer som preger kunst- og kulturfeltet.
  • har inngående kunnskap om sentrale teorier innen prosjektarbeid og prosjektledelse.
  • har avansert kunnskap om sentrale forhold knyttet til prosjektteam og gruppeprosesser.
  • kan anvende kunnskap om prosjekt som grunnlag for å kunne skape verdi for de som er involvert i prosjekter.
  • har innsikt i å kunne identifisere og forstå usikkerhets- og interessenthåndtering i prosjektledelse.
  • har analytiske ferdigheter som setter studenten i stand til å vurdere ulike prosjektkonsepter og strategier for prosjektgjennomføring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan konseptualisere særegne forhold for prosjekter innen kunst- og kulturfeltet, for derigjennom å identifisere og anerkjenne betingelsene og rammene for anvendelse av prosjekter på en egnet måte. 
  • kan reflektere over egne og andres bidrag i prosesser i et prosjektteam, og er i stand til å styre og lede prosjekter innen kunst- og kulturfeltet.
  • kan anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring.

Generell kompetanse

Studenten

  • har gode samarbeidsevner og kan løse problemstillinger på en kreativ måte.
  • har evne til å vurdere hvilke prosjektformater som kan anvendes under ulike betingelser.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, øvelser og gruppediskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene deles inn i grupper på 4-6 personer som jobber sammen gjennom semesteret. Gruppen skal gjennomføre et opplegg basert på prosjektadministrative metoder og tilnærminger. Prosjektene som studentene skal gjennomføre, vil bli avklart tidlig i semesteret. Det vil i løpet av semesteret være tre arbeidskrav knyttet til prosjektet.

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig gruppeinnlevering, ca. 900 ord.
  • Arbeidskrav 2: En skriftlig gruppeinnlevering, ca. 900 ord.
  • Arbeidskrav 3: Muntlig gruppepresentasjon på ca. 15-20 minutter, med tilhørende digital presentasjon/powerpoint.

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øve på å anvende fagstoffet selvstendig.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av to deler:

1) Prosjektrapport i gruppe. Prosjektrapporten i gruppe vil utformes etter nærmere presisering og skal ha et omfang på inntil 5000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

2) Individuell faglig innleveringsoppgave. Den individuelle faglige innleveringsoppgaven skal ha et omfang på inntil 3000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Det gis en samlet karakter på de to innleveringene, der gruppeoppgaven utgjør 40% av karakteren og den individuelle oppgaven utgjør 60%.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delen(e) som ikke er bestått. Ved stryk på individuell oppgave må studenten levere en ny besvarelse. Ved stryk på gruppeoppgave kan gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Torgeir Skyttermoen