Programplaner og emneplaner - Student
Mathematics 1MU, grade 5-10 Programme description
- Programme name, Norwegian
- Matematikk 1MU, trinn 5-10
- Valid from
- 2018 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Fagplan for matematikk 1, trinn 5-10 (30 studiepoeng) - oppdrag bygger på nasjonale retningslinjer for matematikkfaget i rammeplan for grunnskolelærerutdanning 5-10 og 1-7 av 2010.
Studietilbudet består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 2 bygger på emne 1. Studietilbudet er et studietilbud i regi av lærerutdanningens etterutdannings- og oppdragsvirksomhet, og tilbys som del av videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet - strategi for videreutdanning av lærere. Undervisningen i studiet går over to semestre.
Matematikk er en bærebjelke i vår tids teknologiske utvikling og matematisk kunnskap er et viktig element i mange fagområder og virksomheter.
Formålet med matematikkfaget i lærerutdanningen er at studentene skal ha en solid oversikt og trygghet i skolefaget matematikk og at de skal bli i stand til å undervise etter gjeldende læreplan for grunnskolen på en faglig trygg og reflektert måte. Overganger mellom hovedtrinnene får særlig oppmerksomhet under undervisningen. Det er viktig å gi studentene et grunnlag for å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. De skal kunne forstå, vurdere og beskrive elevenes læringsprosesser og kunnskapsutvikling i matematikk.
Opplæringen skal belyse ulike aspekt ved det å kunne matematikkfaget. Vi har ulike typer kunnskaper: Faktakunnskap, ferdigheter, holdning til faget, hvordan begreper utvikles og bygger på hverandre, og hvordan utforskning og eksperimentering kan være et redskap for å utvikle bevisst kunnskap. Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger.
Target group
Kunnskap
Studenten har
- god innsikt i standarder for dokumentasjonsforvaltning og ledelsessystemer for dokumentasjon
- kunnskap om metoder for risikoanalyse og risikovurdering
- kjennskap til metoder og prinsipper for evaluering
- grunnleggende kunnskap om kravstilling til elektroniske systemer
Ferdigheter
Studenten kan
- evaluere dokumentasjonsprosessene og dokumentasjonsforvaltningen i en virksomhet
- identifisere risikofaktorer knyttet til dokumentasjon
- med utgangspunkt i standarder og lovverk utarbeide forslag til innhold og organisering av internkontroll for dokumentasjon
- kan identifisere krav til et elektronisk system
Generell kompetanse
Studenten kan bidra til utvikling og implementering av god praksis innen fagområdet.
Admission requirements
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Learning outcomes
Læringsutbyttet er beskrevet i emneplanene.
Content and structure
Matematikk 1, trinn 5 - 10 - oppdrag er bygd opp av to emner à 15 studiepoeng. I disse delene gjengis sentrale innholdskomponenter. Gjennom faglig og fagdidaktisk arbeid med dette innholdet søker vi å nå målene nedenfor.
Emne 1
Tall og algebra
- Tall, tallsymboler, regning med tall, ulike tallsystemer i vår og andres kultur
- Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
- Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
- Ulike algoritmer og strategier knyttet til tallregning
- Arbeid med brøk, desimaltall og prosent
- Arbeid med overgangen fra tallregning til algebra, herunder generalisering og algebraisk tenkning
- Grunnleggende algebraiske lover for tall, behandling av algebraiske uttrykk, bl.a. i tilknytning til tallfølger, figurtall og enkle ligninger
- Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
Emne 2
Tall og algebra
- Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
- Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
- Arbeid med likninger, herunder annengradslikninger og lineære likningssystemer
- Likninger som løsningsmetode i praktisk regning
- Ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet
Geometri, statistikk og sannsynlighet
- Geometriske begreper og grunnleggende geometriske figurer i plan og rom
- Arbeid med grunnleggende geometriske setninger, herunder Pytagoras¿ setning
- Geometriske konstruksjoner som er aktuelle i grunnskolen og prinsippene bak disse, de klassiske geometriske stedene og deres egenskaper
- Formlikhet og kongruens, sammenhengen med modeller, kart, arbeidstegninger, mønstre, tesselering og symmetri
- Statistiske undersøkelser og grafiske framstillinger av datamaterialer
- Sannsynlighetsbegrepet, sannsynlighetsregning og enkel kombinatorikk
1st year of study
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6- 8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave.
Work requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.
Avsluttende vurdering - emne 1: Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer).
Avsluttende vurdering - emne 2: Individuell, muntlig eksamen (omfang om lag 30 minutter).
Karakterskala
Ved gradert karakter gis det bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
A: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Klar, konsis fremstilling. Ingen betydelige faglige feil. Stor kreativitet og refleksjon.
B: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet. En del kreativitet og refleksjon. Meget god framstilling. Ingen store faglige feil. Viser gjennomgående meget god forståelse.
C: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Fremstillingen kan ha svakheter, men ikke store. Viser god forståelse og refleksjon.
D: Prestasjon under gjennomsnittet. Har vist en del kunnskaper. Viser faglige svakheter ved fremstillingen og resultatene. Viser noe forståelse og refleksjon.
E: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene. Viser noe kunnskap både matematisk og didaktisk. Viser liten selvstendig bruk av kunnskap og liten evne til forståelse og refleksjon.
F: (Ikke godkjent): Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Other information
Gradert skala A-F.