EPN-V2

KFKMU16100 Emne 1 - Tall og algebra Emneplan

Engelsk emnenavn
Subject 1 - Numbers and algebra
Studieprogram
Matematikk 1MU, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 1 undervises i høstsemesteret og har avsluttende, individuell skriftlig eksamen. Hovedfokus er tall og algebra og opplæringen skal belyse ulike aspekt ved det å kunne matematikkfaget. Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om problemløsing og modellering i matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen.
  • har kunnskap om teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om vurdering for læring i matematikkfaget
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser (i matematikkfaget)

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
  • kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Innhold

Emne 2 er delt inn i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 2b
  • Utdanning for bærekraftig utvikling
  • Fysikk 2
  • Teknologi i skolen 2

Naturfagdidaktikk 2b

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

  • Varierte arbeidsformer
    • bruk av ulike læringsarenaer
    • elever som forskere i naturfag
    • progresjon og dybde, kritisk tenkning
  • Vurdering
    • diagnostisk vurdering og underveisvurdering
    • sluttvurdering

Utdanning for bærekraftig utvikling

Emnet omfatter kunnskap om lokale og globale miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen. Det er organisert tverrfaglig med særlig vekt på innfallsvinkler fra biologi og fysikk.

  • jordas klima
  • den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og klimaendringer, årsaker, konsekvenser og tiltak
  • energikilder
  • «bærekraftig utvikling» og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold
  • vær og værfenomener

Fysikk 2

Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk
  • Undervisning og læring av begreper knyttet til
    • elektrisitet, magnetisme og elektronikk
    • energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
    • atom- og kjernefysikk
    • universet og universets utvikling
    • kraft og bevegelse
  • Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse ulike energiformer
  • Praktisk arbeid i fysikk

Teknologi i skolen 2

Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk, programmering og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Arbeids- og undervisningsformer

Generelle regler om innlevering og godkjenning av arbeidskrav, er gitt i programplanen.

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på OsloMets læringsplattform.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

I hovedemnet Naturfagdidaktikk 2b:

  • Delta på en konferanse i naturfag eller besøke en arena for uformell naturfagundervisning, som naturfaglige aktiviteter/undervisningsopplegg på museer, vitensentre eller andre læringsarenaer. Deltagelsen eller besøket skal dokumenteres ved at studenten skriver en logg på 200-400 ord.
  • Utarbeide, gjennomføre og evaluere en vurderingssituasjon i valgfritt naturfagemne på egen skole. Arbeidet presenteres i en "delingskonferanse" for medstudenter og faglærer. Omfang konferanse: 1 time

I hovedemnet Utdanning for bærekraftig utvikling:

  • Utvikle en argumenterende tekst. Omfang 800-1000 ord.
  • Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).

I hovedemnet Fysikk 2:

  • Skriftlig faglig test i emnet på digital læringsplattform (inntil 60 minutter).

I hovedemnet Teknologi i skolen 2:

  • Bruke programmering til å arbeide med et tema i naturfag. Arbeidet gjennomføres individuelt eller i gruppe og presenteres for medstudenter. Presentasjonens omfang: 5-10 minutter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

NATB6220 emne 2: Semesteroppgave. Vurderingsuttrykk: A-F.

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteroppgave på 2000 ord +/- 10%. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen og på digital læringsplattform.

Vurdering og eksamen

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Oppgaven vurderes av to interne sensorer. Eksamensordningen blir vurdert av tilsynssensor.

Sensorordning

Se programplanen.