EPN-V2

Skolefag for kroppsøving og idrettsfag Programplan

Engelsk programnavn
School Subjects for Physical Education and Sports
Gjelder fra
2023 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Studieprogrammet er en videreutdanning for kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) som kvalifiserer til faglærer i kroppsøving og idrettsfag. Et hovedmål for studiet er å gi studentene kompetanse i et tilleggsfag, slik at de etter avsluttet utdanning også har fagkompetanse i et skolefag utover kroppsøving/idrettsfag. Det vil gi studentene et bredere faglig ståsted både ved søking på lærerjobber og i selve utøvelsen av læreryrket.

  • Målgruppe

    Målgruppa for studiet er kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) som kvalifiserer til å være faglærer i kroppsøving og idrettsfag.

  • Opptakskrav

    Bestått bachelor – faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (180 studiepoeng) eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

    Søkere med bachelor – faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse fra OsloMet – storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Oslo og Akershus) får 10 tilleggspoeng ved opptak. Hver kandidat kan kun tas opp én gang til studieprogrammet. Ønsker kandidater ytterligere fagbredde, må de søke opptak til ordinær videreutdanning på ordinære vilkår.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har kunnskap om fagspesifikke emner og temaer knyttet til innholdet i valgt fag
    • har fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til planlegging, undervisning og læring i valgt fag
    • har kjennskap til læreplan for valgt fag, slik det framkommer i Læreplan for kunnskapsløftet 2020

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • har ferdigheter i utøvelse av fagspesifikke emner og temaer knyttet til valgt fag
    • kan ut fra et bredt didaktisk grunnlag legge til rette for elevenes læring i valgt fag
    • har ferdigheter i vurdering med og uten karakter i valgt fag
    • har ferdigheter i å analysere læreplan for valgt fag

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i valgt fag
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i valgt fag
    • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • Innhold og oppbygging

    Studieprogrammet består av et utvalg av de emnene som hvert år tilbys studenter i de 5-årige grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. og 5.-10. trinn ved OsloMet – storbyuniversitetet.

    Dette kan være:

    • Samfunnsfag 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
    • Naturfag 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
    • RLE 5.-10. trinn (60 studiepoeng)
    • Engelsk 1.-7. trinn (60 studiepoeng)
    • Eventuelle andre 60-studiepoengs skolefag som tilbys som videreutdanning ved OsloMet

    Hvilke skolefag som tilbys i programmet for det kommende studieåret, offentligjøres på studiets nettside på oslomet.no.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    Engelsk

    1. semester

    2. semester

    Naturfag

    1. semester

    2. semester

    RLE

    1. semester

    2. semester

    Samfunnsfag

    1. semester

    2. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bestått bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (180 studiepoeng) eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. 

    Søkere med bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse fra Høgskolen i Oslo og Akershus, får 10 tilleggspoeng ved opptak.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har kunnskap om fagspesifikke emner og temaer knyttet til innholdet i valgt fag
    • har fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til planlegging, undervisning og læring i valgt fag
    • har kjennskap til læreplan for valgt fag, slik det framkommer i Læreplan for kunnskapsløftet 2006  

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • har ferdigheter i utøvelse av fagspesifikke emner og temaer knyttet til valgt fag
    • kan ut fra et bredt didaktisk grunnlag legge til rette for elevenes læring i valgt fag
    • har ferdigheter i vurdering med og uten karakter i valgt fag
    • har ferdigheter i å analysere læreplan for valgt fag  

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i valgt fag
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i valgt fag
    • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • Vurdering og sensur

    Studieprogrammet består av et utvalg av de emnene som hvert år tilbys som videreutdanning for lærere ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Dette kan være:

    • Samfunnsfag (60 studiepoeng)
    • Naturfag (60 studiepoeng)
    • RLE (60 studiepoeng)
    • Engelsk (60 studiepoeng)
    • Eventuelle andre 60-studiepoengsfag som tilbys som videreutdanning ved HiOA

    Hvert enkelt skolefag som tilbys som videreutdanning består av to til fire emner. Hvert emne har en tilhørende fagplan.

  • Øvrig informasjon

    Studiets arbeids- og undervisningsformer fremkommer i de enkelte emneplanene/fagplanene.