EPN-V2

M5GNA3100 Science Education 2, Part 3 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 2, emne 3
Study programme
School Subjects for Physical Education and Sports
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Science Education 2, Grade 5-10
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1.

Required preliminary courses

Se under Opptakskrav i fagplanen.

Learning outcomes

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er delt i to emner 1. studieår; Barns utvikling, lek og læring 1 (1. semester) og Barns utvikling, lek og læring 2 (2. semester).

Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning. Pedagogikk vektlegges som sentralt og sammenbindende fag i emnet. Emnet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i barnehagen. Emnet omfatter pedagogikkfaglige temaer som bidrar til studentenes kunnskaper for å skape trygge, lekne og omsorgsfulle fellesskap i barnehagen. Herunder vektlegges barn som selvstendige aktører med rett til å bli sett, hørt og inkludert i fellesskapet og til å påvirke barnehagens innhold og medvirke i egne lærings- og danningsprosesser. Kunnskap om barn i forskjellige livsfaser, barns emosjonelle utvikling og tilknytningsbehov, blant annet ved overganger til og innad i barnehagen, inngår i emnet.

Emnet skal bidra til studentenes selvdanning og utvikling av kunnskaper om barnehagelærerrollen, barnehagens egenart, historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat. Syn på barn og barndom ses herunder i lys av historiske og samtidige perspektiver og legges til grunn for profesjonsfaglige refleksjoner. Forskningsbasert undervisning og erfaringer fra praksis i barnehagen danner grunnlag for kritisk tenkning rundt egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskap om observasjon og øvelse i observasjonsmetoder inngår i emnet. Etisk og kritisk vurdering knyttet til observasjon som metode i arbeid med barn og barnegruppe vil bli vektlagt.

Content

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.

Teaching and learning methods

Naturfag 2 vil delvis være organisert i enfaglige temaer og delvis tverrfaglig i et miljøtema. 

 

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

 

Undervisningen skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet.

Sentrale temaer for denne undervisningen er:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

 

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom systematiske og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

 

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.

 

Arbeidskrav til deleksamen 1

Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges:

 

I temaet Kjemi 2:

  • Individuell test i navnsetting og kjemiske beregninger (30 minutter).

 

I temaene Miljø- og bærekraftig utvikling/Naturfagdidaktikk 2:

  • Utvikle et undervisningsopplegg hvor estetiske læringsprosesser står sentralt. Presenteres i gruppe (15 minutter).

 

I temaet Jorda 2:

  • Digital rapport fra feltarbeid (poster-presentasjon), samt samling av 20 karakteristiske objekter fra feltlokaliteten. Presenteres i gruppe (10-15 minutter).

 

Aktiviteter med obligatorisk deltagelse

Fordi erfaringsdeling krever tilstedeværelse, og noen typer kunnskap er vanskelig å tilegne seg eller krever avansert utstyr er det knyttet  100% deltakelse til aktivitetene som er nevnt nedenfor. 

 

I temaene Miljø- og bærekraftig utvikling/Naturfagdidaktikk 2

  • Presentasjonsdag for undervisningsopplegg

 

I temaet Jorda 2:

  • Feltkurs med for- og etterarbeid (omfang 2-3 dager). Feltkurset foregår i østlandsområdet. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring. 

 

I temaet Teknologi og design 2: 

  • All undervisning (inntil 4 dager). 

 

Arbeidskrav til deleksamen 2

Følgende arbeidskrav, som alle er en del av studentenes arbeid med FoU-oppgaven, må være godkjent før deleksamen 2 kan avlegges:

  • Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.

 

Aktiviteter med obligatorisk deltakelse til deleksamen 2

  • Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Deltakelse på delingskonferanse med eget fremlegg med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

  • Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering
  • Forberedelse til og deltakelse i begrepsseminar med fokus på sentrale pedagogiske begreper
  • Forberedelse til og deltakelse i dialogseminar med fokus på sentrale pensumtekster fra emnet

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Permitted exam materials and equipment

Individuell muntlig eksamen.

Eksamen består av en 10 minutter PowerPoint-presentasjon av et tildelt tema og 10 minutter samtale om fagstoff knyttet til emnet. Tema tildeles tidlig i semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Tildelt tema fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

Grading scale

PowerPoint-lysark med stikkord.

Examiners

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.