EPN-V2

Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft Programplan

Engelsk programnavn
Master's Programme in International Development, Education, and Sustainabilities
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Sentrale målgrupper er søkere som er kvalifisert for arbeid i skolen med minst treårig lærerutdanning for grunnskolen eller søkere med annen utdanning av minimum tre års varighet som kvalifiserer for undervisning i grunnopplæringen, og som vil spesialisere seg innen skolefaglig og pedagogisk arbeid eller utdanningsledelse.

Målgruppe

Opptakskrav er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i og prøve ut engelskopplæring. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Opptakskrav

Videreutdanningen vil ha en tydelig praksisforankring der målet er læring gjennom kompetanseutvikling på egen arbeidsplass, utvikling av læringsfellesskapet studentene imellom, samt utvikling av studentenes profesjonalitet som naturfaglærere. Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming for å støtte studentenes bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer i egen undervisning. Det er lagt opp til nettbasert (omvendt) undervisning mellom samlingene slik at det frigjøres tid til erfaringsdeling av egne praksiserfaringer samt det praktiske og utforskende naturfaget på samlingene.

Studentene lærer å tilrettelegge naturfaget for de yngste elevene, med spesielt fokus på elevenes nysgjerrighet, undring og egne spørsmål i det utforskende naturfaget. Undervisningen skjer ute i naturen og på dedikerte spesialrom tilpasset lærerutdanning. Studentene vil gjennom arbeidskrav prøve ut det praktiske og utforskende naturfaget med egne elever og dele dette med kollegaer på egen arbeidsplass. Studietilbudet ser naturfaget som en helhet og legger vekt på at studentene ser sammenhenger i og forstår naturfaglige fenomener.

I tråd med de sentrale verdiene i naturfag i LK20 vektlegges det hvordan naturfaget kan bidra til undring, nysgjerrighet, skaperglede, engasjement, kritisk tenkning og nytenkning hos elevene. Studentene får erfaring med å arbeide praktisk og utforskende med faget, noe de kan ta med seg videre til egen naturfagundervisning. Studentene vil arbeide med digitale læringsressurser og prøve ut og reflektere over bruk av slike ressurser i naturfagundervisning. Programmering er et nytt tema i norsk skole og en naturlig del av moderne naturvitenskap og teknologi, og dette er integrert i faget hvor studentene får erfare gjennom en praktisk tilnærming hvordan programmering i naturfag kan brukes i klasserommet.

I begge emnene vil det bli lagt vekt på relevante og læringsfremmende vurderingsformer samt refleksjon over bruken av disse i undervisningen. Studiet skal gi studentene anledning til å utvikle et faglig og didaktisk grunnlag for å gi en god naturfagundervisning tilpasset elevenes forutsetninger og bruke vurdering som støtte for elevers læreprosesser og lærelyst gjennom varierte arbeidsformer og læringsarenaer.

Overordnet mål for begge emnene er å gi studentene en god forståelse for naturfaget i LK20 og gjøre dem i stand til å implementere læreplanen i naturfagundervisningen på sin arbeidsplass. Arbeidet med fagets kjerneelementer vil være sentrale, og undervisningen vil dekke temaene naturfaglige praksiser og tenkemåter, teknologi, energi og materie, jorda og livet på jorda samt kropp og helse. Læreplanens tverrfaglige temaer er også sentrale og naturfagets muligheter i tverrfaglig samarbeid blir synliggjort. Her er både bærekraftig utvikling og helse og livsmestring viktig. Kritisk tenkning i naturfag i forbindelse med temaet demokrati og medborgerskap blir vektlagt. Emneplanene for studiet er tilpasset de nasjonale retningslinjene for naturfag i grunnskolelærerutdanningen.

Studentene vil møte nyere fagdidaktisk forskning i pensum. Gjennom undervisningen skal studentene også få kjennskap til forskning som drives i naturfagseksjonen. Studentenes egen utvikling som naturfagslærer er viktig, og må sees i sammenheng med skiftende læreplaners krav til faglig og didaktisk fornyelse.

Læringsutbytte

The work and teaching methods in the programme includes lectures, exercise sessions, computer exercise sessions, seminars, project work, group work, presentations, inspections and excursions, laboratory work and discussions. The scheduled study activities shall be motivating and inspiring for the students and induce non-organised academic work. The work methods are intended to stimulate cooperation, own activity, reflection and fresh thinking.

To work as a consultant engineer or researcher requires a high level of expertise in the use of advanced computer programs and simulation tools (ICT tools) for problem-solving. Computer exercises and tasks that require the use of advanced ICT tools are therefore one of the main work methods used in the study programme.

Seminars in cooperation with the construction industry will shed light on the complexity of building projects and provide a more comprehensive understanding of key topics in the study programme. Contact with business and industry through external lecturers, seminars, inspections and excursions, in addition to ordinary tuition, will give the students a relevant and motivational approach throughout the study programme.

Research and teaching are well integrated throughout the study programme. The teaching is constantly updated to encompass new knowledge, and research articles are part of the syllabus in many of the courses. Furthermore, the students will participate in research-related discussions and be included in ongoing research and development through projects that are part of the study programme.

Project-based learning relating to engineering tasks is used to give the students practice in work on complex issues. The study programme will prepare the students for work methods used in the construction industry, through group work and project assignments in cooperation with the construction industry. The projects are intended to develop the students ability to formulate and analyse research questions using scientific methods. Projects are normally carried out in groups, and the students will also thereby develop their ability to listen to others, exchange knowledge and discuss solutions in cooperation with others. Project work shall culminate in reports written on the basis of a template for scholarly articles/reports. The specialisation course (elective course) in the third semester includes a project where the students are to work on a given issue relating to challenges in the construction industry.

The master's thesis is a piece of independent research or development work conducted by the student in one of the key topics of the study programme. Each student will be assigned an internal supervisor, who will ensure that the project complies with research ethics principles and help students to formulate the research question and ensure quality in the collection and analysis of data. Seminars with supervisors and fellow students will develop each student's ability to critically assess and discuss their own and other students work. The thesis shall be a dissertation of a scientific nature (e.g. monography, research paper, etc.) based on research principles and methods or a project work (e.g startup, software, degital or physical objects, etc.).

Innhold og oppbygging

One internal and one external examiner will assess all exams.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

2. studieår

3. semester

4. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav er obligatoriske oppgaver som har som formål å trene skriftlig og muntlig ferdigheter i å innhente kunnskap for å kunne analysere, vurdere, organisere og framstille denne på en forståelig måte. De kan være individuelle eller som gruppeoppgaver.

Arbeidskravene må leveres til nærmere fastsatt frist, og det gis ulike former for tilbakemelding på disse. Manglende innlevering av arbeidskrav medfører tap av eksamensretten. Oversikt over innlevering og frister vil fremkomme i Canvas.

Skriftlige arbeider skal følge godkjent referansestil APA (American Psychological Association). Alle besvarelser skrives i skrifttype Calibri med skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5.

Obligatorisk undervisning:

Deler av undervisningen er obligatorisk. For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Dersom det er et krav om obligatorisk undervisning vil det fremkomme i de enkelte emneplaner.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Internasjonalisering

Quality assurance

The purpose of OsloMet's quality assurance system is to strengthen students learning outcomes and development by raising the quality at all levels. Cooperation with the students, and their participation in the quality assurance work, is decisive to the overall learning outcome. Among the overall goals for the quality assurance system is to ensure:

  • that the educational activities, including practical training and the learning and study environment, maintain a high level of quality
  • that the study programmes are relevant for the professional fields
  • that the quality development continues to improve

For the students, this entails, among other things, student evaluations in the form of:

  • course evaluations
  • annual student surveys for all of OsloMet

More information about the quality assurance system is available here: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem

The programme supervisor scheme is part of the quality assurance of each individual study programme. A programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be subject to supervision by a programme supervisor, but there are different ways of practising the scheme. Reference is made to the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/regelverk

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Regler for studieprogresjon

Alle arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter må være gjennomført/bestått for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Alle eksamener for det enkelte studieår må være bestått for at studenten skal kunne fortsette i påfølgende studieår. For å kunne gjennomføre praksis i 2. semester må minst 20 studiepoeng fra 1. semester være bestått.

Skikkethetsvurdering

Bachelor i barnevern er omfattet av Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30. juni 2006:

Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- eller sosialpersonell. Nærmere informasjon om skikkethetsvurdering finner du på intranettet for studenter ved OsloMet.

Vurdering og sensur

A variety of assessment activities are scheduled as formative ‘work requirements’ and summative assignments and exams. Specific information is provided in the individual course descriptions.

Rights and obligations in connection with exams

The students' rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students’ responsibility to register for any resit / rescheduled exams.

Grade scale

A, Excellent: The candidate demonstrates sound analytical understanding. The candidate demonstrates excellent knowledge and an excellent overview of the academic content of the course. The candidate demonstrates excellent skills in applying this knowledge.

B, Very good: The candidate demonstrates very good analytical understanding. The candidate demonstrates very good knowledge and a very good overview of the academic content of the course. The candidate demonstrate very good skills in applying this knowledge.

C, Good: The candidate demonstrates analytical ability and understanding. The candidate demonstrates good knowledge and a good overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge.

D, Satisfactory: The candidate demonstrates a certain degree of analytical ability and understanding. The candidate demonstrates some knowledge and a certain overview of the academic content of the course. The candidate masters the application of this knowledge to a certain extent.

E, Sufficient: The candidate demonstrates some insight into the academic content of the course, but the candidate's insight is incomplete and characterised by limited insight into connections in the course. The candidate masters the application of this knowledge to a limited extent.

F, Fail: The candidate demonstrates large and obvious gaps in the academic content of the course. The candidate demonstrates little insight into connections in the subject. The candidate demonstrates little ability to apply this knowledge.

Øvrig informasjon

Approved by the department board on 13 December 2002 Approved by the board of HiOA on 8 May 2003

Revision approved by the Academic Affairs Committee of HiOA on 12 December 2013

Editorial amendments made on 20 January and 11 April 2016

Revision was approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 29 February 2017

Revision approved by the Academic Affairs Committee on 12 October 2017

Editorial amendments made on 20 January and 11 April 2016

Revision approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 30 April 2019

Revision approved by the Academic Affairs Committee on 26 February 2020

Revision approved by the authority of the chair of the Academic Affairs Committee on 14 October 2020

Valid from 15 October 2020 (admission requirements) and from the academic year 2021-2022

Revision approved by the Academic Affairs Committee on 10 October 2022

Valid from 15 October 2022 (admission requirements) and from the academic year 2023-2024