EPN-V2

FLKM4110 Introduction to International Development, Education, and Sustainabilities Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to International Development, Education, and Sustainabilities
Studieprogram
Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This first course of the Master’s programme introduces different approaches that interpret and suggest action to meet the present challenges and crises in the following three fields: economic and social development, education, and environment and climate change. During the course, students learn to critically examine mainstream approaches to mass education, international development, and climate change, as well as a range of critical alternatives to global development trends. All the topics covered in the course provide a grounding for students’ trajectory through the programme. They offer critical insights into the global initiatives like the SDGs and their potentials.

Forkunnskapskrav

No prerequisite knowledge required.

Læringsutbytte

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNO4100 Norsk og norskdidaktikk 1.

Emne 2 skal gi faglig og didaktisk kunnskap om språk og språkbruk i Norge, og også om nordiske og andre kulturers språk. Sentrale temaer er elevenes utvikling av muntlige ferdigheter, skriving og lesing, også i et andrespråksperspektiv. Emnet skal særskilt legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglig og didaktisk forståelse og fortolkning av språk og språkbruk.

Innhold

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

This course module consists of lectures and seminars. Academic discussion is encouraged throughout the course module, and a range of activities are included to facilitate students’ engagement with the curriculum materials and central ideas of the course. These include small writing assignments and presentations by student groups. Training in academic writing is an integrated part of the course. Please see the general programme description for further details.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • One group-work assignment with two parts: 1) online submission of a written paper (400-600 words); and 2) group presentation (5-8 minutes) and discussion of the work in a class seminar.
  • One lecture / workshop on plagiarism and academic integrity.
  • 80 % attendance requirement (see the programme description for more information).

The purpose of the coursework requirements 1 and 2 is to contribute to students’ academic formation in the preparation, presentation and discussion of academic texts. Requirement 3 is designed to ensure high levels of participation in the coursework and program, to support students’ academic formation.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1) Obligatorisk deltakelse i undervisning og faglige aktiviteter.

Obligatorisk frammøte er forstått som oppmøte på minimum 80% i faglige aktiviteter og undervisning. Ved fravær ut over 20% og inntil 40% vil det bli gitt kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav til oppmøte. Form og omfang blir bestemt av faglærer. Ved fravær ut over 40% vil studenten bli trukket fra emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid

Formålet med undervisningen er å utvikle studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse gjennom samhandling med medstudenter knyttet til forelesning, faglige og didaktiske diskusjoner og studentframlegg. Dette formålet kan ikke nås bare ved å lese pensum på egenhånd.

2) Framlegg av pensum

Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge dette fram for medstudenter. Omfang: 20 minutter.

Merknad:

For studenter på programmet master i grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

Opplegg knyttet til praksis

  • Planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg i gruppe som er forankret i gjeldende læreplan i norsk for grunnskolen.
  • Presentere opplegget og reflektere rundt gjennomføringen i et refleksjonsseminar etter praksis omfang ca. 15 minutter.

Formålet med arbeidskravet er å ta et selvstendig ansvar for å planlegge, gjennomføre og reflektere profesjonsfaglig.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravet gis i undervisningsplanen.

For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:

Masterskisse

Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studentene få tildelt veileder for masteroppgaven.

Vurderingsuttrykk

Individuell muntlig eksamen på om lag 20 minutter med 30 minutter forberedelse.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsen. Et håndskrevet A4-notatark fra forberedelsen kan brukes som støtte under eksaminasjonen.