Programplaner og emneplaner - Student
FLKM4410 Research Methodology Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methodology
- Studieprogram
-
Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
The Research Methodology course will serve as both the foundation, and provide some of the tools, for the work on the master’s research project and thesis. Research methodology is related to the practical craft of collecting and analysing data, grounded in a coherent theory of knowledge research paradigm (as introduced in course FLKM4210). Research methodology and specific research methods are covered in teaching activities in connection to each other, and in connection to theories of knowledge.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kvinners reproduktiv og seksuell helse i livsløpsperspektiv
- inngående kunnskap om prevensjon - midler, metoder og bruk
- inngående kunnskap om samfunnsmessige og kulturelle forhold som har betydning for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
- inngående kunnskap om brukers perspektiver, ungdoms seksuell og reproduktiv helse og variasjon i seksuelle forhold
- inngående kunnskap om kommunikasjon og veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og reflektere over sammenhenger med og utfordringer for jordmoryrkets selvstendige og tverrfaglige utøvelse
- analysere jordmorfaglige problemstillinger knyttet til reproduktiv og seksuell helse og reflektere over sammenhenger og utfordringer for tverrkulturell og global profesjonsutøvelse
Innhold
The course consists of two parts, covering central aspects of social science research methodology and methods as appropriate for international development, education, and sustainabilities:
- Consolidation of ‘theory of knowledge’ introduced in course FLKM4210, which, among other things, covers:
- fundamental issues of scientific explanation and their manifestation in the social sciences.
- an introduction to the social roles of science and the political, cultural and ethical grounds for and functions of knowledge, with particular reference to the interdisciplinary field of this program
- Research methodology which, among other things, covers:
- concepts in social science research methodology
- research design in the master’s thesis, including selecting a project topic, formulating research questions, understanding the role of theory, and selecting specific methods, including:
- Case-study/ies.
- Interviews.
- Document / text / policy analysis.
- Observations and participant observations.
- Analysis of qualitative and quantitative data.
- Questions of quality, reliability and validity in social science research.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i studiegrupper og forelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamensinnhold : Læringsutbyttene.
Eksamensform : Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Sensorordning : Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.
Vurderingsuttrykk : Gradert skala A-F.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Pensumliste
Aggleton, P., de Wit, J., Myers, T. & Du Mont, J. (2014). New outcomes for sexual health promotion. Health Education Research, 29 (4), 547-553. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1093/her/cyu033
Austveg, B. (2006). Kvinners helse på spill: Et historisk og globalt perspektiv på fødsel og abort . Oslo: Universitetsforlaget.
Berg, R. C. & Denison, E. (2013). A Tradition in Transition: Factors Perpetuating and Hindering the Continuance of Female Genital Mutilation/Cutting (FGM/C) Summarized in a Systematic Review. Health Care for Women International, 34 (10), 837-859. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=104223595&site=ehost-live
Berg, R. C., Denison, E. M. L. & Fretheim, A. (2010). Psychological, social and sexual consequences of female genital mutilation/cutting (FGM/C): A systematic review of quantitative studies (Rapport fra Kunnskapssenteret nr. 13/2010): Norwegian Knowledge Centre for the Health Services. Hentet frahttps://brage.bibsys.no/xmlui//handle/11250/2378046[Kapittel 4 (s. 12-13 og s. 37-49)]
Dahl, B., Margrethe Fylkesnes, A., Sørlie, V. & Malterud, K. (2013). Lesbian women's experiences with healthcare providers in the birthing context: A meta-ethnography. Midwifery, 29 (6), 674-681. Hentet frawww.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0266613812001088
Dehlendorf, C. & Rinehart, W. (2010). Communication in reproductive health: Intimate topics and challenging conversations. Patient Education and Counseling, 81 (3), 321-323. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2010.11.001
Eilertsen, B. (2015). Juss for jordmødre (5. utg.). Oslo: Jussboka.no.[Kap. 10 og 17]
Elmerstig, E. (2016). Smärtsamma samlag och genusideal. I E. Häggström-Nordin, & C. Magnusson (Red.),Ungdomar, sexualitet och relationer (2. utg., s. 221-234). Lund: Studentlitteratur.
Gamnes, S. & Johansen, M. (2017). Metodebok (8. utg.). Oslo: Sex og samfunn, senter for ung seksualitet.
Haberland, N. A. (2015). The Case for Addressing Gender and Power in Sexuality And HIV Education: A Comprehensive Review Of Evaluation Studies. International Perspectives on Sexual & Reproductive Health, 41 (1), 31-42. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=103794585&site=ehost-live
Hagen, B. & Osnsrud, M. (2015). Maligne svulster. I J. M. Maltau, K. Molne, & B.-I. Nesheim (Red.),Obstetrikk og gynekologi (3. utg., s. 283-297). Oslo: Gyldendal akademisk.
Harden, A., Brunton, G., Fletcher, A. & Oakley, A. (2009). Teenage pregnancy and social disadvantage: Systematic review integrating controlled trials and qualitative studies. British Medical Journal, 339 (121), b4254. Hentet frahttp://roar.uel.ac.uk/675/1/Harden%2C%20A.%20%282009%29%20BMJ%20339%20%28121%29.pdf
Kaneshiro, B. & Salcedo, J. (2015). Contraception for Adolescents: Focusing on Long-Acting Reversible Contraceptives (LARC) to Improve Reproductive Health Outcomes. Current Obstetrics and Gynecology Reports, 4 (1), 53-60. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1007/s13669-015-0112-4
Kjelsvik, M. & Gjengedal, E. (2011). First-time pregnant women's experience of the decision-making process related to completing or terminating pregnancy - a phenomenological study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 25 (1), 169-175. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=58094583&site=ehost-live
Kristensen, G. K., Ravn, M. N. & Sørensen, S. Ø. (2016). Feministiske perspektiver på reproduksjon. I M. N. Ravn, G. K. Kristensen, & S. Ø. Sørensen (Red.), Reproduksjon, kjønn og likestilling i dagens Norge (s. 33-47). Bergen: Fagbokforlaget.
Lamb, S. & Peterson, Z. D. (2012). Adolescent Girls¿ Sexual Empowerment: Two Feminists Explore the Concept. Sex Roles, 66 (11), 703-712. Hentet fra http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1007/s11199-011-9995-3
Lewin, B. & Træen, B. (Red.). (2008). Sexology in context: A scientific anthology . Oslo: Universitetsforlaget. *[s. 1-30]
Lopez, L. M., Tolley, E. E., Grimes, D. A. & Chen-Mok, M. (2011). Theory-based interventions for contraception. Cochrane Database Syst Rev, (3), Cd007249. doi:10.1002/14651858.CD007249.pub3
Magnusson, C. (2016). Sexualitetens roll i tonårsutvecklingen ur ett psykologiskt perspektiv. I E. Häggström-Nordin, & C. Magnusson (Red.), Ungdomar, sexualitet och relationer (2. utg., s. 91-106). Lund: Studentlitteratur.
Rogow, D., Haberland, N., Del Valle, A., Lee, N., Osakue, G., Sa, Z. & Skaer, M. (2013). Integrating gender and rights into sexuality education: field reports on using It's All One. Reproductive Health Matters, 21(41), 154-166. Hentet frahttp://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0968808013416993
Schei, B. (2015). Psykososial gynekologi. I J. M. Maltau, K. Molne, & B.-I. Nesheim (Red.), Obstetrikk og gynekologi (3. utg., s. 342-349). Oslo: Gyldendal akademisk.
Sekse, R. J. T., Raaheim, M., Blaaka, G. & Gjengedal, E. (2010). Life beyond cancer: Women's experiences 5 years after treatment for gynaecological cancer. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 24 (4), 799-807. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=55088551&site=ehost-live
Smylie, L., Clarke, B., Doherty, M., Gahagan, J., Numer, M., Otis, J., . . . Soon, C. (2013). The development and validation of sexual health indicators of Canadians aged 16-24 years. Public health reports, 128 Suppl 1 , 53-61. Hentet frahttp://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/00333549131282S106
Stegeman, B. H., de Bastos, M., Rosendaal, F. R., van Hylckama Vlieg, A., Helmerhorst, F. M., Stijnen, T. & Dekkers, O. M. (2013). Different combined oral contraceptives and the risk of venous thrombosis: Systematic review and network meta-analysis. BMJ : British Medical Journal, 347 . Hentet frahttp://www.bmj.com.ezproxy.hioa.no/content/347/bmj.f5298
Stray-Pedersen, B. & Moi, H. (2015). Genitale infeksjoner. I J. M. Maltau, K. Molne, & B.-I. Nesheim (Red.),Obstetrikk og gynekologi (3. utg., s. 253-267). Oslo: Gyldendal akademisk.
Sundby, J. (2006). Young people's sexual and reproductive health rights. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology, 20 (3), 355-368. Hentet frawww.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S1521693405001732
Tanbo, T., Åbyholm, T. & Molne, K. (2015). Det infertile par. I J. M. Maltau, K. Molne, & B.-I. Nesheim (Red.),Obstetrikk og gynekologi (3. utg., s. 298-306). Oslo: Gyldendal akademisk.
Valle, A.-K., Roysamb, E., Sundby, J. & Klepp, K. I. (2009). Parental social position, body image, and other psychosocial determinants and first sexual intercourse among 15- and 16-year olds. Adolescence, 44(174), 479-498. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=44208885&site=ehost-live
van Anders, S. M. (2015). Beyond Sexual Orientation: Integrating Gender/Sex and Diverse Sexualities via Sexual Configurations Theory. Archives of Sexual Behavior, 44 (5), 1177-1213. Hentet frahttp://dx.doi.org/10.1007/s10508-015-0490-8
van Anders, S. M., Hipp, L. E. & Kane Low, L. (2013). Exploring co-parent experiences of sexuality in the first 3 months after birth. The journal of sexual medicine, 10 (8), 1988-1999. Hentet frahttp://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1111/jsm.12194/epdf
Vildalen, S. & Langfeldt, T. (2014). Seksualitetens betydning for utvikling og relasjoner: Med utgangspunkt i Thore Langfeldts tenkning og arbeid . Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-2, 3-4, 6] E-bok tilgjengelig i sin helhet for HiOAs studenterhttp://arbeidsbok.gyldendal.no/textbook/books/25]
(Pensumliste ajour: 2017-02-10. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil. kk)
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier.
Vurderingsuttrykk
The grade scale Pass / Fail is used.
Sensorordning
The course assignment will be assessed by two internal examiners.
In accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet, the mode of assessment will periodically be reviewed by an external programme supervisor.