EPN-V2

TRE1300 Mathematics - Preparatory course Course description

Course name in Norwegian
Matematikk - 3-terminsordning
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Access Course
Weight
12.0 Access course credits
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i matematikk, og skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de matematisk-naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
  • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene innen geometri og vektorrekning, algebra og funksjoner, inkludert derivasjon og antiderivasjon.

Ferdigheter

  • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
  • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
  • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
  • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.

Generell kompetanse

  • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
  • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
  • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.

Teaching and learning methods

Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning. Det undervises tilsvarende 36 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i sommerterminen, og tilsvarende 8 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i høstsemesteret.

Course requirements

Ingen

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og ikke kan regne symbolsk. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

The course provides a deeper insight into how international human rights can become an intrinsic part of the social work profession, social work policy, and social work practice. The course problematizes nation-states' obligations to human rights, and what it entails from the point of view of a minimalist state to a comprehensive welfare state. The course will in particular focus on the human rights perspective and children at risk, migration, and poverty. Empirical challenges towards social work practice that have a complex normative character will be discussed throughout the course.

Examiners

None.