EPN-V2

TRE1100 Matematikk - 3-terminsordning Emneplan

  • Innledning

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om tallsystemer
    • har kunnskap om logisk algebra
    • har kunnskap om metoder for analyse og konstruksjon av digitale kretser
    • kjenner til de mest brukte digitale kombinatoriske og sekvensielle kretser og kan anvende disse
    • kjenner til FPGA

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan lese og kople opp etter et skjema og drive nødvendig feilsøking
    • kan diskutere en kretsløsning og forklare hvordan den virker
    • kan bruke leverandørmanualer og datablad på egen hånd
    • kan konstruere digitale kretser og kontrollere at de virker

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
    • kan drøfte og diskutere ulike valg av løsningsmetode
    • har grunnleggende kunnskaper innen oppbygging og virkemåte av digitale kretser
  • Forkunnskapskrav

    Teoriundervisning, laboratoriearbeid og øvinger på PC. Teoretiske øvinger er frivillige.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
    • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene innen geometri og vektorrekning, algebra og funksjoner, inkludert derivasjon og antiderivasjon.

    Ferdigheter

    • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
    • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjoner.
    • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
    • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.

    Generell kompetanse

    • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
    • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
    • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Eksamen våren 2021 pga. Covid.19:

    3 timers individuell digtal hjemmeeksamen.

    Eksamensresultat kan påklages.

    [Eksamen tidligere:]

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen utover opptakskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
    • stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
    • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
    • sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer
    • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
    • løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
    • bruke grunnleggende regneoperasjoner for matriser som multiplikasjon, addisjon og invertering
    • løse lineære ligningssystemer ved reduksjon til trappeform og invertering

    Kunnskap

    Dette krever at studenten kan

    • regne ut eksakte deriverte og antideriverte ved å bruke analytiske metoder
    • med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
    • bruke den deriverte og deriverte av høyere orden til å løse optimaliseringsproblemer, problemer med koblede hastigheter og til å regne ut lineære tilnærminger
    • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, buelengde og arbeid
    • løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
    • gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likninger
    • finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
    • løse likninger ved for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
    • regne med komplekse tall
    • gjøre rede for sammenhenger mellom lineære ligningssystem og praktiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk eller numerisk
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
    • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
    • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
    • gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
  • Hjelpemidler ved eksamen

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Vurderingsuttrykk

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Tre av fire individuelle innleveringer må være godkjent.
  • Sensorordning

    Ny eksamen våren 2021: Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 4 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

    [Eksamen tidligere:]

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

    Eksamensresultat kan påklages.