EPN-V2

TOLKDIASOM Konsekutiv tolking av dialog norsk/somali Emneplan

Engelsk emnenavn
Consecutive Interpreting of a Dialogue Norwegian/Somali
Studieprogram
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor
Innføring i tolking i offentlig sektor
Tolking i offentlig sektor norsk/somali
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet er tematisk integrert med emne TLK1100 Yrkesetikk og profesjonskunnskap.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om reglene om virkeområdet til anskaffelsesregelverket, valg av konkurranseform, gjennomføring av konkurranser og avslutning av slike
  • innsikt i hvilke formål reglene om offentlige anskaffelser skal ivareta og de grunnleggende kravene som stilles til offentlige oppdragsgivere
  • oversikt over hvilke følger brudd på regelverket kan få

Ferdigheter

Studenten kan

  • finne fram til rettslige problemstillinger ut fra en beskrivelse av en anskaffelsesprosess, drøfte;og ta stilling til dem
  • anvende hensynene i anskaffelsesregelverket i drøftelser av praktiske rettslige problemstillinger
  • se etiske utfordringer når det offentlige inngår kontrakter

Generell kompetanse

Studentene kjenner til

  • hvordan EØS-avtalen og EU-domstolens avgjørelser har betydning for utformingen og utviklingen av norsk rett
  • betydningen av konkurranse og konkurranseregler når det offentlige markedseksponerer sin virksomhet

Innhold

Arnhild Dordi Gjønnes

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsopplegget er basert på individuelt arbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. For å oppnå målsettingene i emnet vil et viktig element være bruk av eksempler og løsning av praktiske oppgaver (caser). Det forventes at studentene arbeider aktivt med disse oppgavene og rettskildematerialet som finnes på området.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.;

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på seks timer.;Skrifttype Arial / Calibri 12 pkt.;;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.