Programplaner og emneplaner - Student
TLK1100 Professional Ethics and Professional Expertise Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesetikk og profesjonskunnskap
- Study programme
-
Bachelor's Program in Public Sector InterpretingIntroduction to Public Sector Interpreting
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet er tematisk integrert med emnet TOLKDIAxxx Konsekutiv tolking av dialog.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om anvendt yrkesetikk og grensene for tolkens ansvarsområde
- har kunnskap om tolkens plass i den institusjonelle samtalen med basis i relevante teoretiske modeller
- har kunnskap om språk og tospråklighet som fenomen og som tolkens verktøy
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende beskrive grunnleggende tolketekniske strategier i konsekutiv (etterfølgende) tolking av institusjonelle dialoger mellom norsk og tolkespråket
- kan relatere de yrkesetiske prinsippene til grensene for tolkens ansvarsområde i offentlig sektor og institusjonelle samtaler generelt
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over tolkens plass i den institusjonelle samtalen med utgangspunkt i relevant teori- og erfaringsbasert kunnskap
- kan reflektere over tolkefunksjonens status i et profesjonsutviklingsperspektiv
Content
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Teaching and learning methods
The course deals with measures and methods used by the child welfare service. The link between one’s understanding of a problem and the choice of measures and methods, as well as the theoretical basis for individual measures, will be discussed. This may for example involve taking a closer look at the empirical and theoretical basis for concrete measures. How they relate to the child welfare service’s remit, the measure’s target group and the rights of children and families is also discussed. The relationship between standardisation and discretionary judgement is addressed, as well as how measures can be adapted to each individual situation in cooperation with children and parents. Taking this as a starting point, the course will also elucidate how to further develop measures and what theoretical and ethical considerations need to be taken into account when implementing measures.
The language of instruction is Norwegian.
Course requirements
None.
Assessment
Individuell hjemmeoppgave:
Etter skriftlig tilbakemelding fra faglærer leveres essayet (første arbeidskrav) som eksamensbesvarelse til avsluttende vurdering. Eksamensbesvarelsen skal ha en akademisk essayform med omfang 1600 ord +/- 10 %, og skal være en bearbeidet versjon av arbeidskravet innlevert i vårsemesteret. Det skal framgå av besvarelsen hvilke endringer som er gjort fra innlevering av arbeidskravet i vårsemesteret til eksamensinnleveringen i høstsemesteret.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan essayet omarbeides.
Permitted exam materials and equipment
Teaching methods vary between lectures and student-active learning methods.
Grading scale
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: an individual written assignment with a scope of 4-5 pages.
The purpose of the coursework requirement is to develop the students’ academic writing skills and their ability to express themselves clearly and accurately in writing.
The required coursework must be completed and approved by the stipulated deadline in order for the student to take the exam. If the coursework is not approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by a given deadline.
Examiners
The exam in the course is an individual home exam over 72 hours. The exam paper must be 10 pages long (+/- 10 %). Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.