Programplaner og emneplaner - Student
TANN1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Foundation and Basis of the Health Professions
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Programplan
- 
    InnledningEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
- har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
- har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
- har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
- har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
- har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv
 Ferdigheter Studenten - kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
- kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
- kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
- kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling
 Generell kompetanse Studenten - har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
- kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger
 
- 
    ForkunnskapskravDet vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og praktisk arbeid. Studentene veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer. 
- 
    LæringsutbytteEksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Ny/utsatt eksamen Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp. Skikkethetsvurdering Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerDet er tillatt å ha med ett produkt og ett A4-ark med notater. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterEksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 
- 
    Vurdering og eksamenEksamen blir vurdert av to til tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen. 
- 
    VurderingsuttrykkInnholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema: 1. Natur og økologi - økologi
- naturmangfold
- ulike naturmiljøer
- natursyn
 2. Materialitet og estetisk praksis - materielle erfaringer og materialforståelse
- håndverk og teknologi
- kunst og estetisk praksis
 3. Demokrati og rettferdig fordeling - global forståelse
- solidaritet og rettferdig fordeling
- barns rettigheter og medvirkning
 4. Ledelse og veiledning - pedagogisk ledelse og ulike tilnærminger til bærekraftig utvikling/bærekraft.
- veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen
 
- 
    SensorordningEn intern og en ekstern sensor vurderer alle studentene.