EPN

TANN1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Foundation and Basis of the Health Professions
Studieprogram
Bachelorstudium i tannteknikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagene som er felles for alle helse- og sosialfaglige profesjonsstudier for at yrkesutøvelsen skal kunne ha et felles verdigrunnlag. Sentrale verdier er et helhetlig syn på mennesket og respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse.

Emnet introduserer tannteknikeres ansvarsområder og arbeidsoppgaver.

Fagsammensetningen fordelt på studiepoeng:

Vitenskapsteori og forskningsmetode, teori 1,5 stp.

Etikk, teori 4 stp.

Profesjon, samhandling og kommunikasjon, teori 4,5

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap og hvilke kunnskapsformer som er sentrale innen helsefagene

  • kjenner til aktuelle vitenskapelige metoder innen helsefagene

  • kan beskrive etiske teorier og begreper som er relevante for helsefaglig praksis

  • har innsikt i problemstillinger knyttet til tannteknisk produksjon med utgangspunkt i yrkesetiske retningslinjer

  • kan beskrive tannteknisk profesjonsutøvelse og yrkesfeltets samarbeidspartnere

  • har kunnskap om tannteknikerens yrkesrolle i et historisk og fremtidsrettet perspektiv

  • har kunnskap om lovverk som gjelder for tannteknisk praksis

  • kan beskrive ulike syn på helse og sykdom

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre en strukturert observasjon

  • kan diskutere forholdet mellom teori og praksis i relasjon til tannteknikkens tilknytning til natur- og/eller samfunnsvitenskap

  • kan søke opp relevant informasjon, fagstoff og vitenskapelig kunnskap

  • kan følge retningslinjer for kildehenvisning og utforme litteraturlister

  • kan diskutere forholdet mellom etikk og moral og relatere dette til etiske dilemmaer i tannteknisk yrkesutøvelse

  • kjenner til kulturbegrepet og kan beskrive utfordringer i tverrkulturell kommunikasjon med vekt på kunnskap om og respekt for mangfold, identitet, kjønnsroller og generasjonsforskjeller

  • viser ferdigheter i kommunikasjon og samhandling

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst betydningen av kritisk kildevurdering

  • kan reflektere over betydningen av yrkesetiske retningslinjer

  • har innsikt i strategier og prinsipper for god kommunikasjon med tanke på planlegging, problemløsning og samarbeid i grupper

  • har innsikt i egne læringsstrategier

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår dels felles med de andre helsefagene og dels på egen utdanning. All fellesundervisning skjer i form av forelesninger, digitale forelesninger og læreverk. På utdanningen veksler arbeids- og undervisningsformene mellom digitale forelesninger, seminarer, studentsamarbeid i grupper og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, veiledning og studentsamarbeid i grupper
  • skriftlig teoretisk prosjektoppgave

Vurdering og eksamen

  • Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor vurderer alle studentene.