EPN-V2

SOSV3210 Rus og avhengighet Emneplan

Engelsk emnenavn
Substance abuse and addiction
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Bruk av rusmidler og ulike former for avhengighet skaper sosiale- og helsemessige problemer og angår brukere i kontakt med de fleste hjelpetjenester i helse- og sosialsektoren. Emnet er basert på nasjonal og internasjonal forskning, samt erfaringsbasert kunnskap fra et bredt praksisfelt. Forståelse- og forklaringsmodeller har betydning for hvordan brukere blir møtt og hva slags tiltak som tilbys.

  • Forkunnskapskrav

    Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.;

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet
    • ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk i Norge og kunne gjøre noen sammenligninger;av;faglige perspektiver og;tilnærminger;i minst et annet land.
    • forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
    • rus og kjønn
    • konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
    • vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
    • samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over etiske utfordringer i feltet
    • beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
    • reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet
  • Innhold

    • Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
    • Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
    • Kvinner og rus.
    • Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
    • Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
    • Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.

    Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet går over ni halve dager fordelt på tre samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening/rollespill.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten;arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.;

    Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.;

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Målgruppe

    Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

    Opptakskrav

    Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.