EPN-V2

SKUT5910 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling.

På grunnlag av godkjent skisse for masteroppgaven får hver student utnevnt veileder, eventuelt to veiledere. Veileder, eventuelt hovedveileder og biveileder, oppnevnes av faglig leder for studiet etter samråd med studenten. Det gis inntil 24 timer veiledning på masteroppgaven.

Forkunnskapskrav

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Læringsutbytte

Arbeidskrav 13 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 4.

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav 14 (PF/YF) Undervisningsplanlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering.

  • Arbeidsform: Individuell skriftlig dokumentasjon av pedagogisk praksisveiledning og erfaringer fra egen praksis, tilsvarende 2500-2800 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav 15 (PF/YF) Yrkespedagogisk utviklingsarbeid

  • Arbeidsform: Skriftlig prosjektdokumentasjon i gruppe tilsvarende 3500-3800 ord og fundert på om lag 500 sider litteratur eller tilsvarende kilder, samt individuelle refleksjoner tilsvarende 700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Oppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres og dokumenteres individuelt.

Arbeidskrav16 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig kompetanse dybde del 2

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1100 sider. (Progresjonskrav som det skal arbeides videre med, og som ferdigstilles i arbeidskrav 17 i emne 3000).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Ett ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Innhold

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
  • har kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
  • har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
  • har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
  • kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
  • kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
  • kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag

Vurdering og eksamen

Emnet handler om

  • ernæring
  • sammenheng mellom livsstil, helse og sosial bakgrunn
  • kosthold med utgangspunkt i anbefalinger fra helsemyndighetene
  • råvarer og produksjonsprosesser med fokus på trygg mattilvirkning og ernæringsmessig kvalitet
  • bruk av digitale verktøy for å sammenlikne og vurdere ernæringsmessig kvalitet
  • kunnskapsoverføring som bidrag til endring av kost- og måltidsvaner
  • hygieneregelverket
  • formidlingsmetodikk i fag- og yrkesopplæring
  • undervisningsplanlegging

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Studenten skal gi en seminarpresentasjon av masteroppgaven basert på prosjektskissen fra emne 2 i fagfordypningen.

Studenten må delta på de tre prosjektseminarene som blir arrangert, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.

Vurderingsuttrykk

En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 40 000 ord +/- 10 %, med påfølgende individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.

Etter at masteroppgaven er vurdert, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.

For studenter som tar Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på motsatt målform som eksamen i fordypningen, se emneplanen for emne 1 for denne fagfordypningen.

Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Ny/utsatt eksamen Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Klageadgang Ved klage på karakterfastsetting på masteroppgaven, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt.