Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4321 Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet skal studenten ha følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til struktur, stereokjemi og bindingsforhold i organiske molekyler.
- kjenner til organiske syrer og baser
- kjenner til reaksjoner med alkaner, alkener, alkyner, haloalkaner, aromatiske forbindelser, alkoholer, fenoler, etere, tioler, aldehyder, karboksylsyrer, karboksylsyrederivat og aminer
- kjenner til utstyr som benyttes i organisk kjemi og hvordan dette brukes
- vet noe om planlegging og utførelse av organiske synteser
- kan holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor organisk kjemi
Ferdigheter
Studenten:
- kan utføre organiske synteser etter en litteraturforskrift
- kan sjekke identitet og renheten av et synteseprodukt ved fysikalske målinger og spektroskopi
- kan rapportere resultatet av eget laboratoriearbeid slik at det kan reproduseres av andre
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskaper om molekylers reaktivitet til vurdere alternative synteser mot hverandre og velge synteser som gir liten risiko med hensyn til sikkerhet, helse og miljø
- kan vurdere eget arbeid og eventuelt forslå tiltak til forbedring av en eksisterende prosedyre
- kan muntlig og skrifte formidle resultat av et laboratoriearbeid både for kjemikere og ikke-kjemikere
- kan gjennom holdninger til og kunnskaper om organisk kjemi bidra til god praksis med hensyn på helse, miljø og sikkerhet på en arbeidsplass
Forkunnskapskrav
Undervisningen vil bestå av forelesninger og øvinger.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 6 dagers laboratoriekurs med 6 tilhørende skriftlige arbeidskrav (2 - 5 sider pr arbeidskrav)
- 10 innleveringer på OWL (Online Web Learning) (2-4 timer pr innlevering)
Innhold
All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Sentrale teoretiske perspektiv vil blant annet være:
- Fenomenologisk perspektiv på kropp og læring
- Sosiokulturelt perspektiv på kropp og læring
- Sosialkonstruktivistisk perspektiv på kropp og læring
Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i identitetsarbeid. I tillegg fokuseres det på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det også hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et samfunn preget av mangfold.
Arbeids- og undervisningsformer
Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer, teller 80%.
Del 2: Individuell mappeeksamen (Innleveringer på OWL, 2-4 timer per innlevering, og laboratorierapporter, 2-5 sider per rapport), teller 20 %. De 10 beste innleveringene av totalt 15 innleveringer på OWL (Online Web Learning)
Begge deleksamener må være bestått for å få bestått i emnet (karakter E eller bedre). Alle tellende innleveringer i mappen må også være bestått for å få bestått (karakter E eller bedre) i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene ha med egne notater, maksimalt 20 A4 ark
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.