Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4321 Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2.
Kroppsøving og kroppsøvingssdidaktikk 1 vil gi studentene inngående kunnskap om teoretiske perspektiver på fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på hvordan undervisning i kroppsøving kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov, og vil spesielt fokusere på hvilken rolle fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, fysisk aktivitet og læring
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, fysisk aktivitet og læring og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget til utforsking av nye problemområder
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, fysisk aktivitet og læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til fysisk aktivitet, kropp og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere kritisk over hvilken rolle fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold
Content
All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Sentrale teoretiske perspektiv vil blant annet være:
- Fenomenologisk perspektiv på kropp og læring
- Sosiokulturelt perspektiv på kropp og læring
- Sosialkonstruktivistisk perspektiv på kropp og læring
Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i identitetsarbeid. I tillegg fokuseres det på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det også hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et samfunn preget av mangfold.
Teaching and learning methods
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).
Assessment
Individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Management control is essential in all organisastions. Lack of appropriate management control systems can result in underperformance, large financial losses, damaged reputation and even organisational failure. This course is an introduction to design and use of management control systems in organisations facing different challenges.