Programplaner og emneplaner - Student
SIW4400 Understanding Citizens' Encounters with the Welfare State: Structures, Institutions and Actors Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Understanding Citizens' Encounters with the Welfare State: Structures, Institutions and Actors
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course provides a critical review of theoretical perspectives on citizens' encounters with the welfare state. This course provides an overview of some of these theories.
The course covers theories that emphasise a focus on individual, rational actors, those applying structural and functionalist explanatory models, those that emphasise social reproduction and feedback mechanisms in society to those that emphasise social construction and interactional processes.
The course provides training in how to apply select theories to analysis of empirical evidence when studying and interpreting phenomena within social welfare and health policy research.
Forkunnskapskrav
Utøvelse av radiografyrket forutsetter grunnleggende kunnskap om strålefysikk og atomfysikk. Sentralt i emnet er oppbygging, virkemåte og anvendelse av røntgenapparatur. Emnet gir en grundig introduksjon i strålefysikk, dannelse av røntgenbildet og faktorer som påvirker dette.
I emnet gi også introduksjon til radiografers arbeidsmåter og radiograffaglig arbeid, herunder strålevern, radiografiens historie samt etikk og kommunikasjonsteorier.
Læringsutbytte
Studenten må være tatt opp på studiet.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
- kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
- kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasient kommunikasjon
- kan referere til relevante etiske teorier og profesjonsetikk
- kan beskrive de yrkesetiske retningslinjenes innhold og funksjon
- kan beskrive trinnene i kunnskapsbasert praksis
- kan beskrive lover, regler, og prinsipper relatert til strålevern
- kan forklare begrepet ioniserende stråling
- kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
- kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
- kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
- kan forklare begrepet stråledoser
- kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
- kan forklare hvordan stråling detekteres
- kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
- kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
- kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
- kan beskrive bildelagringssystemet, Picture archiving and communication system (PACS
- kan beskrive ulike elementer ved postprosessering
- kan beskrive ulike organers strålefølsomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
- identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
- forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
- anvende kunnskap om utfordringer knyttet til kommunikasjon med pasienter, pårørende og kollegaer
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
- forstå de grunnleggende prinsippene innen strålevern
- anvende et røntgenlaboratorium
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger, skriftlige arbeider og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i ferdighetstrening
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminar og gruppearbeid
- skriftlig oppgave i gruppe på 2-4 studenter, relatert til pasientkommunikasjon og etikk, inntil 1200 ord
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 4 timer
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler tillatt.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneansvarlig
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven.
Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.