Programplaner og emneplaner - Student
SFV5100 Digital revolusjon? Samfunnsvitenskapelige perspektiv på teknologi i helse- og sosialsektoren Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital revolution? Social science perspectives on technology in the health and social care sector
- Studieprogram
-
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisinMasterstudium i farmasiMaster Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Digitalisering medfører en gjennomgripende endring av samfunnet vi lever i, og omtales blant annet som Den fjerde industrielle revolusjon. Men hva innebærer digitalisering i praksis? I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og forståelse for hvordan teknologi og digitalisering både påvirker og påvirkes av sosiale forhold. Emnet vil ha søkelys på digitaliseringen av velferdsstatens helse- og sosialtjenester, og særlig på tjenesteyterne og tjenestemottakerne. Emnet vil beskrive hvordan utfordringer med å ta i bruk ny teknologi på bakken henger sammen med de juridiske, politiske, økonomiske, organisatoriske og materielle rammene for digitaliseringen/tjenestene.
Emnet vil også vise hvordan teknologiutviklingen skjer innen en historisk og samfunnsmessig kontekst; at teknologier inngår i, og preges av, heterogene nettverk av mennesker og gjenstander; at teknologier er fortolkningsmessig fleksible; og at teknologiske nyvinninger kan være til gavn for noen og ulempe for andre, og har en inkluderings- og ekskluderingsfunksjon. Ved å følge konkrete helse- og velferdsteknologier på deres vei fra produsent til sluttbruker, lærer studentene også om hvordan samspillet mellom teknologiens utforming, brukernes erfaringer og sentrale normer i demokratiske samfunn har betydning for implementeringsprosessen.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- forstår sammenhengen mellom impulsrespons og frekvensrespons for elektriske systemer
- har god kunnskap om frekvensselektive kretser
- har kunnskap om aktive filterkretser
- kunnskap om transformer som Fourier og Laplace
- kunnskap om Fourierrekker
Ferdigheter
Studenten
- kan beregne transienter i kretser ved hjelp av Laplace-transformen
- kan bruke og designe de ulike typene filtere baseret på RL-, RC- og RLC-kretser.
- kan bruke aktive filterkretser med operasjonsforsterkere
- kan beskrive og analysere signaler med Fouriertransformen
- kan beregne Fourier-koeffisienter for en periodisk bølgeform (eksponentsiell form)
- kan analysere en krets ved hjelp av Fourier-koeffesienter og superposisjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere et problem og spesifisere en løsningsmetodikk
- kan begrunne egne valg og prioriteringer innen signalbehandling
Læringsutbytte
- A completed Master¿s Degree.
- Employment at OsloMet.
Admission of PhD candidates and academic staff employed at other higher educational institutions and/or research institutions in Norway can be considered subject to the available places on the course.
Admission of internal and external candidates is based on individual application approved by the applicant¿s Head of Studies or Head of Division.
Participants should be reasonably fluent in written and oral English and familiar with academic conventions and requirements.
Ranking
- PhD candidates and academic staff at OsloMet.
- PhD candidates and academic staff employed at other higher education and/or research institutions in Norway.
Arbeids- og undervisningsformer
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Del 1: Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis
Del 2: Ett A4 ark med notater
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Vurdering og eksamen
The course is held each semester.
- The course language is English throughout.
- The course will include task-based teaching, focusing on problems typical for Norwegian writers of academic English.
- In each session the group will work on two draft documents submitted by participants. The group works together on improvements.
- The rest of the session will focus on analytical and short writing and thinking tasks, aimed at rooting writing conventions in participants¿ disciplinary knowledge
Participants are expected to work on their papers between sessions, assimilating into their own work topics raised during class.
Participants will be responsible for distributing their manuscripts to the group at least a week before the session dealing with their work.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
Vurderingsuttrykk
En intern sensor. Ekstern sensor benyttes jevnlig.
Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes, da med to interne sensorer.
Sensorordning
MEK1000 Matematikk 1000, ELPE1300 Elektriske kretser, ELI1100 Elektronikk, MEK2000 Matematikk 2000..
Emneansvarlig
Erik Børve Rasmussen
Marit Haldar