Studieinfo emne SFV4800 2021 HØST
SFV4800 Forberedelse til masteroppgaven - kvantitativ metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis Preparation Workshop - Quantitative Methods
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Programplan
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Emnehistorikk
-
Innledning
SFV4800 "Anvendt analyseverksted " er et tverrfaglig masteremne som knytter forskning, undervisning og praksisfeltet sammen, og som gir studenter mulighet til å arbeide med «ferske» kvantitative data. I dette emnet vil det være hovedvekt på Ungdataundersøkelsene og Den norske studien av livsløp, aldring og generasjoner LAG som begge gjennomføres av NOVA, men det er også mulig for studenter å jobbe med andre datasett de ønsker å benytte i sin masteroppgave.
Studentene som tar emnet «Anvendt analyseverksted» får mulighet til å praktisere kunnskap i kvantitativ metode på «ferske» data, de lærer å koble empiriske analyser med tematisk kunnskap, får kontakt med et forskningsmiljø ved NOVA og får erfare den praktiske nytten av kvantitativ metodekunnskap.
Emnet er et samarbeid mellom Institutt for sosialfag ved Fakultet for samfunnsvitenskap og forskningsinstituttet NOVA, men er åpent for masterstudenter på andre fakultet ved OsloMet - storbyuniversitet og studenter ved andre utdanningsinstitusjoner som oppfyller kravene for deltagelse. Det legges særlig vekt på at studentene skal få fordypet kunnskap om det metodiske håndverket gjennom å omsette egne forskningsspørsmål til problemstillinger som kan analyseres med kvantitative data, selvstendig tilrettelegging av kvantitative data, gjennomføring og fortolkning av tilhørende analyser i SPSS.
Studenter som ønsker å gjøre analyser på den Den norske studien av livsløp, aldring og generasjoner LAG vil tilbys et opplegg som er fullt engelskspråklig, mens undervisningen vil foregå på norsk for studenter som bruker Ungdataundersøkelsen. Emnet har altså to linjer – den engelskspråklige LAG og den norskspråklige Ungdata. Studentene velger en av dem. De to linjene har separat pensum tilpasset datamaterialet.
Forkunnskapskrav
For masterstudenter fra Master i sosialfag må emnet SFF4110 eller SFF4100 (eventuelt SIW4210 eller SIW4200) være gjennomført og bestått for å kunne velge «Anvendt analyseverksted». Søkere fra andre masterstudier må ha fullført og bestått kvantitativ metode på minimum 5 studiepoeng.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om ulike kvantitative analyseformer og praktisk gjennomføring av kvantitative analyser i SPSS
- inngående kunnskap om sentrale ungdomssosiologiske begreper som identitet, individualisering, forhandling, samt kunnskap om fritid og familieliv, utdanning og sosial ulikhet, helse og risiko (norsk del) / inngående kunnskap om sentrale sosialgerontologiske emner, samt kunnskap om helse, arbeid, livskvalitet, omsorg og familierelasjoner i andre halvdel av livet (40 år+) (engelsk del)
Ferdigheter
Studenten kan
- arbeide selvstendig med tilrettelegging, analyse og fortolkning av kvantitative data
- analysere empirisk forskning basert på kvantitative data
- forstå kvantitative forskningsartikler og presentere egne resultater i artikkelform.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kople teorier om ungdom/eldre og kvantitativ metode på en adekvat måte
- gjennomføre, anvende og formidle kvantitativ forskning til praksisfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformer er forelesninger, seminarundervisning og gruppeveiledning. Hovedvekten ligger på studentaktiv undervisning i verkstedsform.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha godkjent følgende arbeidskrav:
- En skriftlig oppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 2-3 sider. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig rapport. Rapporten skal ha et omfang på 10 sider (+/- 10 prosent), calibri, pkt. 12, 1.5 linjeavstand, inkludert figurer og tabeller. Rapporten skal gjøre bruk av pensumstoffet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Opptakskrav
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.
Opptakskrav: Opptak til et masterstudium og ha fullført og bestått kvantitativ metode på minimum 5 stp.
Emneansvarlig
Therese Saltkjel