EPN-V2

SFV4400 Sosial bærekraft, sosialt arbeid og menneskerettigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Social sustainability, social work and Human Rights
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterprogram i sosialfag
Masterprogram i sosialfag
Enkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course provides a deeper insight into how international human rights can become an intrinsic part of the social work profession, social work policy, and social work practice. The course problematizes nation-states' obligations to human rights, and what it entails from the point of view of a minimalist state to a comprehensive welfare state. The nordic welfare states will provide a necessary backdrop as each of these nation-states have committed themselves to abide by and enforce human rights. The course will, in particular, focus on children in risk, migration, and social exclusion/poverty. Empirical challenges facing social work practices will be discussed throughout the course.

Language of instruction is English.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student has extensive knowledge of

  • how the principles of human rights are historically rooted in the development of social work and social welfare and human rights from a legal perspective
  • how human rights shape how decision-making is conducted through social work discretion
  • the issues and ethical dilemmas and trust in social work practices based in human rights
  • the safeguarding of children's rights across public administration, and especially child protection services
  • children rights to protection from harmful care

Skills

The student can

  • analyse the duties of the state in relation to those who apply for economic benefits, and the requirements of applicants when seeking assistance
  • analyse children's rights on the basis of the relationship between children, state and family
  • analyse how rights-based practices in social work can be designed, with examples from child protection services and poverty
  • assess human rights in relation to other normative and constitutional constraints in democratic rule of law
  • discuss implications of how human rights principles are practiced in different countries

General competence

The student can

  • discuss and critically evaluate social work practices and human rights perspectives in social work research and policy development

Arbeids- og undervisningsformer

The course is organised into a series of lectures. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturers. Students will be required to present papers, and discuss course themes during lectures.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskaper og innsikt som vil legge grunnlag for praktisk entreprenørskap innen teknologi. Studenten vil gå gjennom en rekke eksempler dels basert på gjesteforelesninger fra aktuelle teknologigründere og andre med oppstartbedriftserfaring, og dels gjennom case-studier og utvikling av nye forretningsplaner og -modeller i studentprosjekter. Studenten vil gjennom dette få en forståelse av praktiske problemstillinger og utfordringer som en oppstartsbedrift kan møte, og mulige løsninger på disse.

Vurdering og eksamen

The student's learning outcome will be assessed on the basis of a seven-day written home exam on a topic given by the course lecturers. The length of one's answers is 10 pages (+/-10%), calibri 12 pt, 1.5 line spacing, tables and referenes not included.

The essay will be submitted in English. However, Nordic speaking students can choose to write their work requirement and written home examination in their own language (Danish, Swedish or Norwegian).

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til ulike former for entreprenørskap
  • kjenner sentrale begreper knyttet til entreprenørskap
  • kjenner til tilgjengelige finansieringskilder for oppstartsbedrifter
  • kjenner til ulike faktorer som påvirker prosessen fra ide til nystartet bedrift kjenner til forskjellige typer undersøkelser og analyser som kan benyttes i en forretningsplan for å vurdere potensialet til en oppstartsbedrift.

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle enkle forretningsmodeller og forretningsplane
  • gjennomføre enkle markedsundersøkelser
  • gjennomføre patentsøk og «freedom to operate»-analyse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre mindre analyser av eksisterende og planlagte oppstartsbedrifter
  • kan forstå sammenhengen mellom innovasjon og entreprenørskap, og hvordan ulike faktorer påvirker entreprenørskapsprosessen.

Vurderingsuttrykk

Forelesninger og veiledningstimer. Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).

Sensorordning

The exam is graded by an internal and an external examiner.

A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Emneansvarlig

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Et gruppeprosjekt (2-4 deltakere).
  • Et individuelt prosjekt.

I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Eksamensresultat kan påklages. Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.