Programplaner og emneplaner - Student
SFV4400 Social sustainability, social work and Human Rights Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social sustainability, social work and Human Rights
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
BARNPRA20/MBARNPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Forkunnskapskrav
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper innenfor profesjonell helsefaglig kommunikasjon
- kjenner til akuttmedisinens historie og fagtradisjon og utvikling av paramedic som profesjon
- har kunnskap om helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om etiske teorier, ulike etiske metoder og kjenner til yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til lovregulering av helsevesenet
- har kunnskap om helsepersonelloven
- har kunnskap om taushetsplikt
- kjenner til kunnskapsbasert praksis
- kjenner til fysiske, psykiske, kognitive og atferdsmessige reaksjoner på stress og mestring av disse
- kjenner til kollegastøtteordninger
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over det å være pasient og paramedic ut ifra etiske og helsevitenskaplige perspektiver
- kan identifisere konflikter og benytte seg av ulike etiske metodeverktøy
- kan identifiserer etiske problemstillinger knyttet til et flerkulturelt samfunn
- kan vise grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon
- kan identifisere normale stressreaksjoner, i seg selv og hos kolleger, pasienter og pårørende
- kan vise ferdigheter i livreddende førstehjelp
- kan skrive logg fra observasjonspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante problemstillinger i prehospitalt arbeid og kan reflektere over sin rolle som paramedicstudent i helsevesenet
- kan reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i et flerkulturelt samfunn
- kan kommunisere og samarbeide med medstudenter og undervisningspersonalet
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier. Enkelte forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Praksis
Studentene har ca. to dager (16 timer) observasjonspraksis ved sykehjem og ca. tre dager i ambulansetjenesten (24 timer). I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Muntlig eksamen i gruppe, inntil 40 minutter. Gruppestørrelse: inntil syv studenter. Eksamen består av fremlegg/presentasjon (ca. 20-30 min.) med påfølgende eksaminering (ca. 10-20 min.) Studentene får utdelt tema for fremlegg én uke før eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle.
Hjelpemidler ved eksamen
To sensorer, hvorav minst én ekstern, vurderer alle besvarelser.
Vurderingsuttrykk
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsvdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal med noe veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.
Sensorordning
INTENPRA10 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Emneansvarlig
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
- kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling
- kan identifisere akutte situasjoner
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
- kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
- kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten