Programplaner og emneplaner - Student
SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Issues of Child and Adolescent Mental Health
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studenten tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studenten skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge.
Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi. Studenten skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling, og kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
- fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
- kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
- fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
- gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
- utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Det legges opp til studentaktiv læring underveis i forelesningene, som kasus og drøftingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til studiet.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om patologi, symptomer, kliniske tegn og behandlingsform innenfor
- sykdommer i respirasjonsorganene
- hjerte- og karsykdommer og sirkulasjonsforstyrrelser
- sykdommer i nervesystemet
- infeksjoner
- sykdommer i fordøyelsessystemet
- sykdommer i endokrine organer
- blodsykdommer og sykdommer i lymfoide organer
- sykdommer i bevegelsesapparatet
- sykdommer i nyrer og urinveier
- inflammatoriske og immunologiske prosesser
- psykiske lidelser herunder psykotiske tilstander, selvskading, selvmord
- rusmisbruk og rusrelaterte sykdommer
- kan gjøre rede for hygiene og smittevern innen prehospitale tjenester
- har kunnskap om
- kreftsykdommer
- sykdommer i kvinnelige og mannlige kjønnsorganer
- sykdommer i brystene
- har kunnskap om hvordan ulike sykdommer kan arte seg hos eldre mennesker
- har kunnskap om lovregulering av bruk av ulike former for bruk av tvang
- har kjennskap til straffeloven
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om patologiske prosesser og behandlingsformer som grunnlag for forståelse av det syke mennesket
- behersker håndtering av kontaminert (smitteførende) materiale
- kan bearbeide og anvende fag- og forskningskunnskap i skriftlig framstilling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva som forårsaker sykdom
- har forståelse for hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesket gjennom vitale tegn og symptomer
- kan reflektere over juridiske problemstillinger knyttet til rus og psykiatri
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper, seminarer, observasjonspraksis og selvstudier.
Praksis
Studentene har 2 dager (16 timer) observasjonspraksis ved legevakt. I tillegg har de simulerings- og ferdighetstrening med fokus på klinisk pasientundersøkelse, herunder primær- og sekundærundersøkelse og pasientdokumentasjon.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- ferdighetstrening.
- Minimum 90 prosent deltakelse ved observasjonspraksis ved legevakt.
- Minimum 80 prosent deltagelse i studiegrupper og seminarer.
- Individuell skriftlig hjemmeoppgave, 2500 ord (+/- 10 prosent).
- Observasjonslogg fra legevakt på 800 ord (+/- 10 prosent).
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Emneansvarlig
Ingen.